שר המודיעין אלי כהן באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

על רקע המתיחות בעקבות השביתה הכללית שעליה הכריז ועד המעקב של ערביי ישראל, ולקראת יום הזעם הצפוי בגדה המערבית, שר המודיעין אלי כהן (הליכוד) קרא הבוקר (יום ג') בריאיון לאולפן ynet: "זה המקום לומר לפלסטינים ביו"ש - אל תידרדרו אחרי חמאס. ראינו איך ארגון הטרור לוקח בשבי שני מיליון תושבים בעזה, דרדר את רמת החיים שלהם, איך הוביל לקריסה כלכלית ולעוני מחפיר. אין לכם סיבה להיגרר, אין לכך הצדקה".
עוד אמר כהן על ארגון הטרור: "בשנים האחרונות חמאס מתוסכל, הוא לא הצליח להשיג שום דבר מהיעדים שלו. המצב האזרחי בעזה רק הלך והידרדר, וכל הכספים שלקח שהיו אמורים לסייע לעזה - במקום לבתי ספר הלכו למנהרות טרור. ראינו איך בפעולה נוספת אתמול חוסלו ב'מטרו' בכירים בארגון. אני אומר לפלסטינים - אל תיגררו לשם".
9 צפייה בגלריה
אלי כהן בריאיון באולפן
אלי כהן בריאיון באולפן
כרגע נדחו ההצעות להפסקת הלחימה". השר אלי כהן
(צילום: הדר יואביאן)
- איך ישראל נערכת ליום הזה? "אנחנו נערכים ביהודה ושומרון, גם בצפון. יש הרבה כוחות, הרבה גדודי חי"ר שתוגברו בשטח".
- יש שליטה במצב בערים המעורבות? "יש היערכות יותר טובה ממה שהייתה בהתחלה. בין היתר בתגבור כוחות, אבל אנחנו גם נבוא בחשבון עם כל מי שביצע לינץ' כזה או אחר. יש לנו תמונות, יש תיעודים. הגיעו לאותו אחד שפגע בילד בן 12 - יש כלים להגיע לכולם".
בהקשר זה ציין שר המודיעין: "אני מגנה לינץ' או פגיעה מכל סוג. אנחנו כיהודים, לפגוע באחרים זו לא דרכנו. מה שכן, יש לנו שב"כ, צבא, משטרה".
9 צפייה בגלריה
חברון בעת השביתה במגזר הערבי
חברון בעת השביתה במגזר הערבי
חברון בעת השביתה במגזר הערבי
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
טייבה בעת השביתה במגזר הערבי
טייבה בעת השביתה במגזר הערבי
רחובות ריקים בטייבה, הבוקר

"אנחנו בהחלט רואים פניות להפסקת אש, כרגע דחינו אותן. יש לחץ בינלאומי ולחץ מכיוון ביידן. חשוב לציין גם את מחוות הגיבוי התמיכה בנו מיותר מ-20 מדינות"

"האויב הגדול שלנו הוא איראן". אלוף במיל' עמוס ידלין בריאיון ל-ynet
(צילום: ירון ברנר)

9 צפייה בגלריה
קלנסווה בעת השביתה במגזר הערבי
קלנסווה בעת השביתה במגזר הערבי
גם קלנסווה ריקה
9 צפייה בגלריה
חמושים ברמאללה
חמושים ברמאללה
אמש: חמושים ברמאללה
(צילום: AFP)
- אתה מסכים שבימי הפרעות הראשונים המשטרה הייתה חסרת אונים? "גם במשטרה אמרו שהם לא העריכו את עוצמת התגובות. יש תסכול מסוים, של היהודים שגרים בערים מעורבות וגם של ראשי רשויות. היה צריך לטפל מזמן בכמויות הנשק הבלתי חוקי ובפשיעה ביישובים הערביים. הפשיעה הפלילית הופכת ללאומנית, ואני מתכוון להניח בכנסת הצעת חוק שתקבע עונשי מינימום למחזיקי נשק בלתי חוקי. לא משנה אם מדובר ביהודי או ערבי, העונש הבסיסי צריך להיות מינימום שנת מאסר. בלי תירוץ".

"קיבלנו פניות להפסקת אש, דחינו אותן"

ביומו התשיעי של מבצע "שומר החומות", בעוד שגורמים דמוקרטיים במפלגתו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן לוחצים להפסקת הלחימה ועל רקע כינוסה של מועצת הביטחון של האו"ם ביום חמישי לדיון במצב בעזה, אמר שר המודיעין: "אנחנו בהחלט רואים פניות להפסקת אש, כרגע דחינו אותן. יש לחץ בינלאומי, ולחץ מכיוון ביידן. חשוב לציין גם את מחוות הגיבוי התמיכה בנו של יותר מ-20 מדינות. יש לנו עוד כמה משימות, המחויבות לתושבי הדרום היא החשובה".
ח"כ זועבי (מרצ): מתחננים להפסקת אש, לצערי נתניהו ממשיך במדיניותו
(צילום: ירון ברנר)

- מהו היעד שאתה רוצה להשיג? "תמיד שואלים מהי אסטרטגיית היציאה, מהו היעד שרוצים להשיג. אז היעד המרכזי הוא להשיג פגיעה קשה בחמאס, כזאת שבאה לידי ביטוי במספר דברים. אציין את חיסולם של ארבעה בכירים בארגון".
- המבצע יימשך? "במבצע הזה אנחנו מוכיחים שאין פרות קדושות".
-הנייה וסינוואר עדיין חיים. "הם נמצאים על הכוונת בזמן שאני נמצא אצלכם באולפן במרכז הארץ. כשאני הולך לשדרות בלי חשש , ורה"מ ושר הביטחון נמצאים בכל מקום והמפקדים בחזית - כל גורמי חמאס מתחבאים ומסתתרים. אתמול היה חיסול מוצלח של מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האיסלאמי, חוסאם אבו הרביד. זה מראה גם את יכולות הביצוע, גם מודיעין ברמה גבוהה. בעבר לא נגעו בדברים האלה. היקף הפגיעה לא היה ברמות כאלה".
9 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה: שיגור טיל הקש בגג אל עבר מגדל
תקיפות צה"ל בעזה: שיגור טיל הקש בגג אל עבר מגדל
הפצצות הבניין בעזה
- האמריקנים קיבלו מידע מודיעיני רלוונטי שמראה שבמגדל התקשורת פעלו מחלקות חמאס? "ראינו את ההתייחסות של מזכיר ההגנה בלינקן, שטען שלא הייתה צדקה. מיד לאחר מכן העברנו לגורמים האמריקנים דברים שחור על גבי לבן, פעילות של חמאס שנעשתה בבניין. אני נח על דעתי בנושא, אך מכיוון שהייתה התייחסות מצדו מצאנו לנכון להציג את המידע המודיעיני המבוסס בנוגע למגדל בעזה".
עוד על הפלת המגדל, אחד מסמלי העיר של עזה שבו שכנו משרדיה של סוכנות הידיעות AP וכן תחנות שידור נוספות, אמר כהן: "אני חושב שזאת הייתה מטרה נכונה. חמאס מבצע פשעי מלחמה משני סוגים - הוא משתמש במטרות אזרחיות, והוא יורה על מטרות אזרחיות".
- זה לא היה פיגוע תודעתי? היה שווה להפיל את הבניין הזה? "בכל מקום שחמאס נמצא, אנחנו נפגע בו. ואם המטרה מוצדקת אז התשובה היא כן".
- שב"כ וצה"ל התנגדו למחסומים בשכם, להגעת בן גביר בירושלים, לריקוד הדגלים שעה לפני שנורו רקטות. יכולנו להימנע מכל זה? "החלטת המשטרה בעניין התקבלה לטובת הסדר. הייתה ביקורת, והמפכ"ל נותר בעמדתו כדי להרגיע את השטח. נתניהו אמר ביום ירושלים שלא יעלה על הדעת להדליק את השטח - והיו גורמים במערכת הביטחון שקראו להגיב. הוא חיכה מתוך אחריות".
9 צפייה בגלריה
אזעקות בבית נקופה
אזעקות בבית נקופה
אזעקות בירושלים, ביום ירושלים
(צילום: תיעוד מבצעי איחוד הצלה)
9 צפייה בגלריה
פינוי חברי הכנסת מהמליאה למרחב מוגן
פינוי חברי הכנסת מהמליאה למרחב מוגן
פינוי חברי הכנסת מהמליאה למרחב מוגן
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
- היו התרעות על המטח לירושלים, אך רק שעה לפני המצעד הוחלט לשנות מתווה. למה לא נעשו צעדים מוקדמים יותר? "בהחלט היו התרעות מודיעיניות, אבל עם זאת במשך 50 שנה ויותר אנחנו חוגגים את אירועי ירושלים. גם לאחר אותו מטח החלטנו להמשיך לקיים את היום. לא נתנו להם את הפרס הזה, אך נקטנו באמצעי זהירות. המסלול שונה, הפעילות צומצמה עד 21:30".
- ידעתם שהם יירו לעבר ירושלים? "כן, ידענו. היה לנו מידע מודיעיני ועשינו הערכת מצב עם כלל גורמי הביטחון, אם להמשיך באירועים עד הלילה. היות שאצלנו חיי אדם הם יקרים מאוד, פעלנו כפי שפעלנו".

"אין מו"מ עם בני גנץ"

שר המודיעין מהליכוד אמר בהתייחסו למצב הפוליטי הסבוך: "לא צריך בחירות. הדבר הנכון הוא למצוא נוסחה להקמת ממשלה ימנית רחבה. אבל, בימים האלה לא נכון לעסוק בפוליטיקה".
על הדיווחים אודות מגעים כלשהם בין נתניהו לגנץ בנוגע לימים שלאחר הלחימה, אמר כהן: ""אין מו"מ עם גנץ. דיברתי עם ראש הממשלה בצאת החג, אין מו"מ. נכון עכשיו שהם יעסקו בעזה, ביהודה ושומרון ובלבנון".
- איך היחסים ביניהם עכשיו? "אני חושב שיש בהם שיפור, זה דבר טוב שמעיד על כך שבשעת מצוקה שמים את הדברים האישיים בצד. שום דבר לא דלף מהקבינט, כל אחד אמר את דעתו ומתקבלות החלטות מקצועיות ושקולות. כל ההחלטות התקבלו פה אחד. אפשר קצת להתגאות אבל זה צריך להיות כל הזמן - עבודה ממלכתית, עניינית ומקצועית".