יסמין ג'אבר, תושבת העיר העתיקה בירושלים ועובדת בספרייה הלאומית, נעצרה בחודש שעבר לאחר שפעלה בשירות כוח קודס האיראני וחיזבאללה לגיוס ישראלים ופלסטינים לביצוע פעילות טרור בישראל. במעקב המודיעיני הממושך של שב"כ, שנגמר במעצרה בידי המשטרה, נחשף גם אופן הפעילות והפגישות שהתקיימו בטורקיה.
3 צפייה בגלריה
יסמין ג׳אבר
יסמין ג׳אבר
יסמין ג׳אבר עם פעילי חיזבאללה וכוח קודס
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
חיזבאללה מארגן כנסים בלבנון ומושך צעירים מיו"ש ומישראל. נסראללה
עם ג'אבר נעצרו לחקירה חשודים נוספים מקרב מכריה ממזרח ירושלים ורמאללה, שנחשדו כמעורבים בפעילות במסגרת חוליה בראשותה. בין העצורים גם תסנים אל-קאדי, תושבת רמאללה שהתגוררה בשנים האחרונות בטורקיה. כתבי אישום המייחסים לשתיים עבירות ביטחוניות יוגשו לבית המשפט בימים הקרובים.
מאז גיוסה על ידי חיזבאללה בביקור בכנס שערכה לפני כמה שנים בלבנון, עמדה ג'אבר בקשר חשאי עם מפעילה, באמצעות העברת מסרים חשאיים מוסכמים ברשתות החברתיות (דוגמת פייסבוק ואינסטגרם), וזאת בהתאם לתדרוך ביטחוני והנחיות שקיבלה מארגון חיזבאללה.
בתמונה הבאה, מתוך פרופיל אינסטגרם שדרכו התקיים הקשר החשאי, מצוטט שיר אשר בתוכו מוזכרים שמותיהן של יסמין ותסנים (בערבית-תסמינא ויאסמינא), כחלק מהעברת המסרים מפעיל החיזבאללה:
בחקירה עלה כי חיזבאללה מארגן "כנסי צעירים פלסטינים" בלבנון לשם איתור מגויסים פוטנציאליים מישראל ומיהודה ושומרון. ג'אבר זוהתה וסומנה על-ידי אנשי חיזבאללה במסגרת השתתפותה בכנס שאליו יצאה בשנת 2015. כמו כן, עלה כי לשם שמירה על חשאיות זהותה, היא קיבלה כינוי מבצעי בשם "רחיל".
בביקור נוסף של ג'אבר בלבנון בשנת 2016, עטאיא אבו סמהדנא ומחמד אלחאג' מוסא - המוכרים כפעילים ביחידת הפיגועים המשותפת של כוח קודס וחיזבאללה - קישרו בינה לבין פעיל טרור בכיר ביחידה זו המכונה "פארס עוודה". פארס עוודה הוא כינויו בארגון חיזבאללה של ג'עפר קביסי, המוכר כמעורב בניסיונות נוספים לגייס גורמים בישראל וביהודה ובשומרון לפעולות טרור.

התבקשה לגייס ערבים ישראלים - ובעיקר נשים

במסגרת הפעלתה של ג'אבר על-ידי חיזבאללה, היא קיימה פגישות בטורקיה שבהן הועברו לה הנחיות לפעילות. את ההנחיות העבירה רנד והבה, פעילת חיזבאללה ביחידת הפיגועים המשותפת, שפעלה מולה אף היא בכינוי מבצעי מטעם היחידה בשם "וופאא". בפגישות אלה הובהר לג'אבר כי תפקידה הוא לגייס פעילים נוספים בישראל, שישמשו כחולייה בהנחייתה.
ג'אבר התבקשה לגייס בעיקר גורמים מקרב ערביי ישראל, בדגש על נשים, שיתרונן נובע מיכולתן לנוע בחופשיות בארץ ולפעול במסגרת חוליות מקומיות לאיסוף מידע שישמש לקידום פעילות טרור עתידית.
במסגרת חקירתה של תסנים אל-קאדי, חברתה של ג'אבר, עלה כי גם היא השתתפה בכנס בלבנון, שם הכירה את פעילי היחידה ולאחריו המשיכה לעמוד עמם בקשר. ממצאי חקירתה של אל-קאדי העלו כי שימשה כאשת קשר של היחידה מול ג'אבר ואף קיבלה כספים מיחידת הפיגועים של חיזבאללה.
אל-קאדי נפגשה לפני שנתיים עם אותה פעילת חיזבאללה - רנד והבה - שהציעה לה להיפגש עם פעילי חיזבאללה שעמם היא עובדת בלבנון וזו הסכימה להצעה.
חקירות אלו הביאו לחשיפת שיטות פעולה של חיזבאללה, ובהן שימוש בדרכי תקשורת חשאית, כולל באמצעות העברת מסרים מקודדים ברשתות חברתיות; קיומן של פגישות הפעלה במדינות שונות בעולם, בדגש על תורכיה; ושימוש בכינויים פיקטיביים על ידי הפעילים בפעילותם המבצעית, על מנת להסתיר את שיוכם לארגון חיזבאללה.
גורם בכיר בשב"כ אמר כי "החקירה, שנעשתה בשיתוף גורמי הביטחון, היא תוצר של פעילות מודיעינית ממושכת לאיתור חשודים כמגויסי חיזבאללה. היא מהווה נדבך נוסף במהלכי הסיכול שבוצעו בשנה האחרונה מול ניסיונות כוח קודס וחיזבאללה לגייס גורמים מקרב ערביי ישראל, הרשות הפלסטינית ואף זרים, במטרה לממש פעולות טרור בישראל. שב"כ, יחד עם שותפיו במערכת הביטחון, ימשיך לפעול בנחישות לסיכול כל פעילות טרור וריגול של איראן וחיזבאללה, לרבות כאלה שמקורן בזירה הטורקית, ולחשיפתם של כלל הגורמים בישראל וביהודה ושומרון המסייעים לכך".
מהספרייה הלאומית נמסר: "הופתענו מאוד לשמוע כי העובדת יסמין ג'אבר חשודה במעשים חמורים כל כך. גורמי הביטחון גם לא עידכנו אותנו בשבועות האחרונים בדבר מעצרה. הספרייה תעניק את כל הסיוע הנדרש לביצוע החקירה, אם תתבקש".