מכירות תקליטי הוויניל בארצות הברית עולות על מכירות התקליטורים שם לראשונה זה יותר מ-30 שנה – כך עולה מדו"ח שפורסם בסוף השבוע האחרון. הנתונים האלה מעידים לא רק על דעיכתו של הקומפקט דיסק, אלא גם על נסיקתה המחודשת של צריכת תקליטי הוויניל, שאותם אין עוד להחשיב כתופעה נוסטלגית בלבד, אלא כדרך המועדפת על-ידי רבים לצרוך מוזיקה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
לפי הדו"ח שפרסמה התאחדות תעשיית ההקלטות של אמריקה, בחצי הראשון של שנת 2020 השקיעו חובבי המוזיקה בארה"ב 232.1 מיליון דולר בתקליטי ויניל – לעומת 129.9 מיליון דולר בתקליטורים. תקליטי הוויניל היו אחראים בתקופה הזו ל-62% מסך ההכנסות שהניבה מכירתם של מוצרי מוזיקה קשיחים.
תקליטי ויניל היו במשך עשרות שנים הדרך המועדפת על חובבי המוזיקה לצרוך שירים ומנגינות, אבל עם בואם של הקלטות, הדיסקים ובהמשך גם הקבצים המופעלים על-ידי נגנים דיגיטליים – הם איבדו את מעמדם כמוצר חיוני.
אלא שמאז שנת 2005 חלה עלייה מחודשת ועקבית בצריכת התקליטים בארה"ב, וגם במחצית הראשונה של שנת 2020 חל שם גידול של 4% בהכנסות מקנייתם. התקליטים הנמכרים כעת אינם רק תקליטי אספנות, אלא גם תקליטים הנושאים עליהם חומרים מוזיקליים חדשים.
יש לציין כי החזרה-לחיים הטכנולוגית אינה ייחודית לתקליטי הוויניל: גם קלטות הרדיו, או בלשון העם "קסטות", נמכרות כעת בשיעורים שכמותם לא נראו שנים. העלייה במעמדן גרמה לכך שאפילו כוכבים כמו ג'סטין ביבר ואריאנה גרנדה החלו להוציא חומרים על קלטות דו-צדדיות.
לקריאה נוספת: צד A, צד B: הקסטות חוזרות לחיים
על כל פנים, הרכישה של קלטות, תקליטים ותקליטורים היא עדיין תחביב נישתי: לפי ההתאחדות האמריקנית, 85% מההכנסות בששת החודשים הראשונים של 2020 היה מקורן בצריכת מוזיקה דרך שירותי סטרימינג, ותרמה לכך כנראה העובדה שרוב האמריקנים נאלצו בחצי הראשון של השנה להסתגר בבתיהם בצל מגפת הקורונה. ההכנסות משירותי מוזיקה בסטרימינג עלו בתקופה הזו ב-12%, ל-4.8 מיליארד דולר.