הריאיון עם ח"כ שקד באולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

ח"כ איילת שקד (ימינה) ממשיכה לשמור על קו של עמימות בנוגע לדרך שבה תבחר מפלגתה אחרי הבחירות לכנסת ה-24. אף על פי שימינה עומדת בסקר שפורסם ב"כאן" על 13 מנדטים - היא סבורה שרק נפתלי בנט יכול להקים ממשלה: "בנט ינהל וכולם יהיו שותפים, כולל החרדים", אמרה היום (ד') ח"כ שקד בריאיון באולפן ynet.
לפי הסקר שפורסם אמש, הגוש שכולל את הליכוד, המפלגות החרדיות, הציונות הדתית וימינה, מקבל 62 מנדטים. "בסקר רואים למעשה שיש שתי ממשלות: אחת - שלנו עם כל גוש הימין. השנייה - שלנו עם יש עתיד וגדעון סער. אני כרגע לא מתעסקת בהרכבת קואליציות כי אנחנו יודעים שסקרים נכונים להיום ולא ליום הבחירות. אבל מהסקר הזה ברור לכולם שנפתלי בנט הוא המועמד הריאלי ביותר לראשות ממשלה שאינה בראשות נתניהו".
- איך זה ריאלי עם 13 מנדטים? "ולגדעון סער יש 14, אז אין הבדל, נכון? לכן אמרתי למעט נתניהו. בסופו של דבר, גם סער, גם לפיד וגם בנט שואפים להנהיג את המדינה. כשאני מסתכלת מי מבין שלושתם הוא האדם המתאים ביותר, התשובה היא ברורה וזה נפתלי בנט.
"הוא אדם שעבד במגזר הפרטי, הקים חברה וניהל אותה. הוא יודע מה זה כלכלה. הוא היה שר ביטחון מצוין והוכיח את עצמו ברגעי משבר, גם בצוק איתן וגם בקורונה. שימי לב, הממשלה עושה את מה שהוא אומר בדיליי של חצי שנה, תראי שגם בסוף הם יגיעו למודל של 'אפס הדבקה'".
- במדינת ישראל איך זה ריאלי להיות ראש ממשלה עם 13 מנדטים? יסנדלו אותו מכל כיוון. "אני מקווה שאנחנו עוד נגדל ונעלה. השאלה שכל בן אדם צריך לשאול את עצמו כשהוא נכנס לקלפי ומצביע זה מי המנהיג שיודע לחלץ את המדינה מהבוץ ולמי יש נבחרת טובה ואנשים טובים. אצלנו זה אנשי עשייה מאוד רציניים - גם אני וגם אלון דוידי ראש העיר שדרות ועמיחי שיקלי ומתן כהנא. אנשים מאוד טובים".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ח"כ בנט. "הממשלה עושה את מה שהוא אומר בדיליי של חצי שנה"
(צילום: הדר יואביאן )
- ומצד שני, ברגע האמת הציבור עלול להעניש אתכם על זה שאתם יושבים על הגדר. "אנחנו היחידים עם אחריות. מנהיג אחראי בעת הזו לא מתעסק בחרמות אלא מבין שאנחנו נמצאים בשעה קשה, במשבר קשה, ושצריך להקים ממשלה מתפקדת. הכי קל להחרים, אלה שמחרימים מקבלים עוד כמה מנדטים כי התקשורת גם מאוד מלטפת את המחרימים. אבל בסוף ליברמן לא יכול לשבת עם החרדים ולא יכול לשבת עם נתניהו. החרדים לא יכולים לשבת עם לפיד, לפיד לא יישב עם נתניהו ואף אחד לא מצליח להקים ממשלה".
- אבל אתם כן יכולים לשבת עם נתניהו. זה טוב שאנחנו סופרים אתכם בממשלה כזאת? "אני אומרת שוב, ההבנה שלנו שחרמות זה מה שהוביל אותנו למשבר הפוליטי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל. לופ אינסופי של מערכות בחירות, ארבע מערכות בחירות זה דבר לא ייאמן בכלל. ההבנה שלנו שמהחרמות האלה יש רק נזק. אנחנו מציגים מנהיגות אחרת, מנהיגות אחראית, מנהיגות מאחדת. אני לא רוצה להחרים אף אחד".
- ואם יום אחרי הבחירות נתניהו מבין את כל זה כשיש לו 62 מנדטים, נותן לבנט לנהל את כל מערך הכלכלה אחרי הקורונה, זה נשמע סביר? " אנחנו נעשה הכול כדי להחליף את השלטון. נתניהו וגנץ שניהם כשלו. אני חושבת שמגיע למדינת ישראל הנהגה חדשה, הנהגה אמיצה, הנהגה מאחדת ושנפתלי בנט צריך להיות ראש הממשלה הבא. יש כוחות אדירים בעם הזה, אנחנו יכולים להצליח ואנחנו יכולים להילחם בקורונה ולנצח אותה. וגם החיסונים זה דבר טוב וחשוב, אבל זה לא מספיק. אפשר בניהול נכון לצאת מהמשבר הזה".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
"נעשה הכול כדי להחליף את השלטון". ח"כ שקד באולפן ynet
(צילום: טל שחר)
- נראה שהמפלגות החרדיות פחות מתלהבות לשתף פעולה עם ימינה. "המפלגות החרדיות יכולות להיות חברות בקואליציה, גם בראשות נפתלי בנט. אנחנו ביחסים טובים, יחסי עבודה איתם".
- אבל הם חלק מרכזי במה שהביא אותנו למצב הזה, צריך להגיד את זה ביושר. "עם המפלגות החרדיות צריך לעבוד, לא צריך להחרים, צריך לדעת לעבוד איתן. הם יכולים להיות שותפים, הם לא צריכים לנהל את הממשלה, יש הבדל. צריך להסביר לציבור החרדי שיש להם אחריות ויש שוויון במדינה הזאת ומה שחל על הציבור החילוני והדתי צריך לחול גם על הציבור החרדי, הם לא יכולים להפר הנחיות ולחמוק מזה. כשיש מוסד שפותח, צריך להשית אחריות פלילית על מנהל המוסד".
- אבל ההשפעה של המפלגות החרדיות בממשלה הנוכחית מוגזמת לפי דעתך? "אני שוב אומרת, כשיש הנהגה, אז השותפות הקואליציונית הן שותפות, הן לא צריכות לנהל את הממשלה, הם צריכים להיות שותפים בממשלה".
- אצל בנט, המפלגות החרדיות לא ינהלו את הממשלה? "אצל בנט כולם יהיו שותפים, הוא זה שינהל.
- לא המפלגות החרדיות. "אני אסביר לך למה, זה שוב חוזר לעניין החרמות. בגלל שאנחנו לא מחרימים אף אחד ואף אחד לא מחרים אותנו, לבנט יהיו הרבה אופציות. הוא לא יהיה תלוי במפלגה אחת. וכשיש אופציות, כל אחד יודע את מקומו ולא לוקח מעבר לכוחו".
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי יעקב ליצמן משה גפני
אריה דרעי יעקב ליצמן משה גפני
השרים דרעי וליצמן וח"כ גפני. "אנחנו ביחסי עבודה טובים איתם"
(אוהד צויגנברג, אלכס קולומויסקי, גיל יוחנן)
בהתייחסה ליציאה האיטית מהסגר והחזרה ההדרגתית למערכת החינוך, אמרה ח"כ שקד: "סביר להניח שניגרר מהר מאוד לסגר רביעי. הילדים שלנו שנמצאים כבר כמעט שנה מול מסכי הזום ללא פתרון ראוי. אני מבקשת לנצל את ההזדמנות לקרוא לאנשים ללכת להתחסן, וחשוב שכל אחד יעשה את זה בגזרתו. הילדים, בוודאי בכיתות ה'-י' תקועים בבית והממשלה לא נותנת להם פתרון".
- לפחות מניעים קצת את מערכת החינוך. מה הבעיה במתווה? "אני שמחה שחוזרים ללמוד בערים ירוקות. לצערי, אין מספיק ערים ירוקות והפתרון הוא ללכת לתוכנית שאפתנית של 'אפס הדבקה'. בסוף, מדינות שהצליחו - עשו את התוכנית הזאת והיא עבדה. לקחת ערים, 'להתלבש' עליהן במסה של בדיקות. יש לנו היום את היכולת לעשות המון בדיקות, מעל מיליון ביום, 'לנקות' את הערים ובערים ירוקות לפתוח את מערכת החינוך כמו שצריך.
"ברגע שעיר שמחליטה שהיא נהפכת לירוקה, היא יכולה תוך כמה ימים להפוך לירוקה. את החולים שמים במלוניות ופותחים את העסקים, את המסעדות ואת אירועי התרבות. צריכה להיות אכיפה, להעביר בחקיקה שיש אחריות פלילית אם מישהו עובר מעיר אדומה לעיר ירוקה. בסוף, אנשים לא רוצים להיות עבריינים. ברגע שגבעתיים תהיה ירוקה אז תוך כמה ימים רמת גן שלידה גם תהיה ירוקה.
"אם ההנהגה הייתה יודעת לנהל את האירוע ולרתום את הציבור, המצב כאן יכול היה להיות טוב לאין שיעור. מדינת ישראל לא צריכה להיות בקבוצת המדינות הנכשלות, היא יכולה להיות בקבוצת המדינות המצליחות. בסוף, אנחנו מדינה שיודעת לנצח משברים, כבר ראינו משברים לא פחות קשים וידענו לנצח אותם".