1 צפייה בגלריה
יונתן גרנות
יונתן גרנות
סמ"ר יונתן גרנות שנורה למוות בשוגג בידי חברו
איבריו של סמ"ר יונתן גרנות, שנורה למוות בשוגג בידי חברו, הושתלו בכמה חולים שהמתינו להשתלת איברים. ריאותיו הושתלו בלילה בגבר בשנות ה-50 המאוחרות לחייו שהחלים מקורונה. זו השתלת הריאות הראשונה שבוצעה בקרב מחלים או חולה מהנגיף בישראל. כמו כן הושתלו ליבו, כליותיו, הכבד והלבלב שלו.
הגבר שבו הושתלו הריאות היה בריא בטרם נדבק בנגיף, וריאותיו נהרסו לחלוטין לאחר שנדבק. בעת ההשתלה הוא כבר לא היה נשא של המחלה אבל היה מחובר למכונת לב-ריאה ("אקמו") במשך כמה שבועות. האפשרות היחידה להצילו הייתה השתלת ריאות חדשות. הלילה בוצעה ההשתלה בבית החולים שיבא בתל השומר לאחר שמשפחתו של החייל הסכימה לתרום את איבריו.
בית החולים הדסה עין כרם, שבו נלחמו על חייו של החייל
(צילום: גיל יוחנן)

מנהל המכון למחלות ריאה בשיבא ד"ר אמיר און: "זו אחת ההשתלות הראשונות בעולם והראשונה בישראל של מחלים מקורונה. סברנו שניתן לו את האפשרות לחיות עם ריאות חדשות. זהו הישג מאוד גדול משום שהתהליך הכירורגי היה קשה מאוד אבל הכירורגים עשו זאת ועכשיו נאבקים על חייו בטיפול הנמרץ".
לדבריו, "בסך הכול הוא היה בריא ולכן הסיכוי לשרוד את ההשתלה נראה כרגע טוב אחרי שהוא צלח את השלב המאוד קריטי של הניתוח, אם כי היממות הראשונות לאחר הניתוח הן הקריטיות ואנחנו מקווים שהוא יעבור זאת בשלום. הצוות בשיבא עשה כמה השתלות שהיו מעבר לתקרת הזכוכית. ראינו צילומי חזה של ריאותיו לאחר ההשתלה וניתן לראות מבחינת הצילום שהריאות התפשטו בתוך בית החזה ואנחנו אופטימיים שנצליח לגמול אותו ממכונת האקמו".
בנוסף לריאותיו, הכבד שלו הושתל בניתוח שנערך בבית החולים איכילוב בתל אביב, ליבו בחולה בבית החולים שיבא בתל השומר, כליותיו והלבלב שלו בבית החולים בילינסון בפתח תקווה.
בבית החולים הדסה עין כרם נלחמו במשך כמה ימים על חייו של יונתן, אך נאלצו לבסוף לקבוע את מותו. הבוקר מסר דובר צה"ל הודעה על מותו. הוא יובא למנוחות בבית העלמין בקיבוץ עינת שבו גדל ביום ראשון ב-13:00.