כתבנו חסן שעלאן מדווח מזירת האירוע
(צילום: שמיר אלבז, אבי חי)

יד קלה על ההדק, או השלכות המאבק באלימות המשתוללת במגזר? במחלקה לחקירות שוטרים ממשיכים לחקור הבוקר (ג') את התקרית הקשה הלילה בטמרה שבגליל התחתון, שבה נורה למוות אחמד חג'אזי, סטודנט בן 22, שנקלע במקרה לקרב יריות בין שוטרים לעבריינים.
חג'אזי נפגע כנראה מאש השוטרים לאחר שיצא עם חברו לברר מה מקור הרעש. אדם אחר, רופא בשם ד"ר מוחמד ערמוש, נפצע קל מהירי. לפי המשטרה, השוטרים הגיבו לירי בו פתחו לעברם שלושה חשודים – אותם הם ניסו לעצור אחרי שזיהו אותם יורים על בית ביישוב.
5 צפייה בגלריה
זירת הירי
זירת הירי
זירת הירי בטמרה
תושבים בטמרה סיפרו כי קרב היריות החל לאחר שהשוטרים ארבו לחשודים ליד אותו בית, שעליו ירו כבר לפני מספר ימים אלמונים מכלי רכב. באותה תקרית לא היו נפגעים. בלילה האחרון היורים חזרו לשם - ונתקלו בשוטרים. בתקרית, בסביבות חצות, נורה למוות גם אחד החשודים שהשתמשו ברובי M-16 בקרב היריות, רובים שנתפסו בהמשך. חשוד שני נפצע קשה ומאושפז בבית החולים. החשוד השלישי נמלט – וטרם נתפס.
חג'אזי, הסטודנט שנהרג, כלל לא מתגורר באזור שבו התחולל קרב היריות, אלא בשכונה אחרת בטמרה. הוא הגיע לשם כדי ללמוד עם חברו ללימודי הסיעוד. לפי עדויות תושבים הוא צעק "נפגעתי, נפגעתי" לאחר שנורה. הרופא שפצע קל, מקליע שחדר לרגלו, ניסה להציל אותו בעודו פצוע, וצעק "אני רופא! אני רופא!". מותו של חג'אזי, כמו גם של אחד החשודים, נקבע בהמשך בבית החולים רמב"ם.
ג'אבר, אחיו של חג'אזי, סיפר הבוקר בראיון לגל"צ כי אחיו היה "במקום הלא נכון, בזמן הלא נכון. הם שמעו רעש, יצאו לראות. חבר שלו קיבל כדור אבל יצא בזול, ואח שלי עכשיו הוא... הוא נפטר". ג'אבר סיפר בכאב על אחיו: "הבן אדם המנומס, הקטן הזה, עם הגוף המחוטב, שאהב את כולם, ממש אהב את כולם. כשסיים את י"ב, אמרנו 'לך תלמוד, אנחנו נעזור לך בלימודים', והוא אמר: 'לא, אני לומד לבד'. הוא עשה הכל לבד. אפילו הרכב שקנה לפני כמה חודשים, לבד". הוא הוסיף כי לפני שיצא אמש "הוא התפלל ואמר לאמא שלי 'מה, תאכלי?', נתן לה לאכול ויצא".
זירת הירי בטמרה

5 צפייה בגלריה
ד"ר מוחמד ערמוש
ד"ר מוחמד ערמוש
ד"ר מוחמד ערמוש, הרופא שנפצע. ניסה להציל את אחמד בעודו פצוע
(צילום: גיל נחושתן )
לדברי האח, "אנחנו המשפחה הכי נורמטיבית שיש. כשקנה רכב, יומיים בלי ביטוח, הורנו לו שיעשה ביטוח לרכב. אין לו תיק. היה לו לפני כמה שנים עבירת תנועה. עכשיו הוא נפטר, ואני בטוח שהוא יהיה במקום יותר טוב מכאן". הוא הוסיף: "משהו במגזר הערבי לא טוב. כמעט כל יום בעמוד הפייסבוק שלי אני רושם 'מישהו נפטר, מישהו נפטר'. היום רשמתי 'אח שלי נפטר'. עכשיו, אם אני מתקשר לאחמד - הוא לא עונה, כי עכשיו הוא נפטר. זה מכביד. זה מאוד קשה".
במשטרה מסרו בתחילתו של האירוע כי שני ההרוגים הם החשודים שפתחו לעבר השוטרים באש, אלא שבמהלך הלילה, ולאחר חקירה ראשונית במשטרה חזרו בהם ואמרו כי שניים מהנפגעים הם אזרחים שכלל לא היו מעורבים באירוע. התקרית הציתה מיד את זעמם של התושבים, שמאות מהם יצאו להבעיר צמיגים בכביש 70 הסמוך. הפגנות נוספות מתכוננות להיום. חלק מהתושבים תוהים מדוע - אם השוטרים אכן ארבו לחשודים - הם לא צפו מראש את האפשרות שיתפתח קרב יריות במקום מגורים צפוף ומנעו את מימושה.
פעיל מקומי, עורך דין מועין ערמוש, תקף את מה שכינה "זלזול" מצד המשטרה במאבק בפשיעה. "אם הפשע המאורגן היה במגזר היהודי, היו ממגרים את זה מזמן. פה יש אוזלת יד מצד המשטרה. אין לה תוכנית למגר את האלימות, אין לה תוכנית להילחם בכנופיות. יש לנו כנופיות עכשיו שהתחילו להתערב בחיים האישים שלנו – לקבוע מי יתחתן עם מי למשל, מי יפתח עסק, מי יסגור עסק, איך תנהל את החיים שלך. כמובן שזה פוגע בחיים הנורמליים שלנו, בכלכלה שלנו, בחיים החברתיים שלנו. וזה מספיק. למשטרה יש מספיק כלים בכדי להילחם בפשיעה והיא לא עושה את המינימום שבמינימום בכדי לעשות את זה".
5 צפייה בגלריה
העימותים בטמרה
העימותים בטמרה
העימותים הלילה בטמרה. גם היום מתוכננות הפגנות
(צילום: פאדי אמון)
5 צפייה בגלריה
העימותים בטמרה
העימותים בטמרה
(צילום: פאדי אמון)
במרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל אמרו כי "היד הקלה של שוטרים בשימוש בנשק חי כלפי ערבים מפיל שוב קורבנות חפים מפשע". ראש העירייה ד"ר סוהיל דיאב מחה בפגישה שקיים עם פיקוד המשטרה על השימוש המופרז בנשק, כלשונו, שעשו השוטרים בעיר.
גם במערכת הפוליטית נשמעו קריאות לחקירה מהירה ויסודית. יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, מסר כי חובה לחקור "בדחיפות" את התקרית וכי "חייבים להפסיק את המערב הפרוע של פשיעה ואלימות ביישובים הערבים". לדבריו, "חקירת מח"ש כלל אינה מספיקה. אחד ההרוגים הוא סטודנט שנקלע למקום. וגם רופא שעבר שם נפצע. לא ייתכן שעוברי אורח תמימים, ברחובה של עיר, ימצאו את מותם בירי כבד ובחילופי אש".
האירוע בטמרה התרחש שעה קלה לאחר תקרית בנצרת, שבה נרצח ביריות אדהם בזיג, בן 30 משכונת פאחורה בעיר. הוא הובא אמש לבית החולים בנצרת במצב אנוש. הרופאים נאלצו לקבוע את מותו. מתחילת השנה, לפני חודש בלבד, נרצחו כבר 16 אזרחים ערבים.
בשבועות האחרונים נערכו כמה הפגנות במחאה על אוזלת ידן של הרשויות מול מעשי הרצח. שלשום נערכו הפגנות באום אל פחם וביישובים נוספים. בהפגנה באום אל פחם נעצרו חמישה בני אדם ונרשמו עימותים רבים בין מפגינים לשוטרים. תושבים שתיעדו חלק מהמעצרים טוענים כי המשטרה הפעילה כוח מופרז.