שפירו: "השיחה עם נתניהו תגיע בשבוע הקרוב"
(באדיבות אגודת ידידי מכון ויצמן)

דן שפירו, לשעבר שגריר ארצות הברית בישראל ומי שנחשב מקורב לנשיא ג'ו ביידן, אמר הערב (יום רביעי) באירוע מקוון של אגודות ידידי מכון ויצמן: "זה שביידן לא שוחח עם נתניהו לא אומר שישראל לא חשובה. אני מניח שהשיחה תגיע בשבוע הקרוב". לדבריו, "איראן נמצאת במרחק של פחות מחצי שנה מפיתוח נשק גרעיני".
שפירו אמר כי "ביידן דיבר עד כה עם עשרה מנהיגים זרים: קנדה, מקסיקו, בריטניה, גרמניה וצרפת כמו גם מזכ"ל נאט"ו ובעלות ברית באסיה ורוסיה. זאת אומרת שבימיו הראשונים בתפקיד הכי דחוף לו לסדר את היחסים עם בעלות הברית שיתמודדו יחד איתנו עם רוסיה וסין. לישראל אין תפקיד בזה. זה לא אומר שהיא לא חשובה".
2 צפייה בגלריה
דן שפירו
דן שפירו
דן שפירו
(צילום: מוטי קמחי)
לדברי שפירו, "ביידן התעקש שמזכיר המדינה ידבר עם שר החוץ של ישראל ושמזכיר ההגנה ידבר עם מקבילו הישראלי. הוא מנסה לקדם את היחסים". בנוגע לסוגייה האיראנית אמר שפירו: "ביידן רואה באיראן משטר מסוכן שמנסה להשיג נשק גרעיני ותומר טרור. אחרי שטראמפ יצא מההסכם ואיראן החלה להפר את מחויבויתיה - היא נמצאת עכשיו מרחק של כארבעה חודשים מפריצה לנשק גרעיני. זה מציאותי".
"אנחנו יודעים עד כמה חשוב לישראל לתקוף בסוריה", הוסיף. "ביידן לא ממהר, הוא מפעיל לחץ על האיראנים. יש חילוקי דעות בין ישראל לארה"ב בנוגע לשאלה אם נכון לחזור להסכם הגרעין. ביידן הבהיר שהוא רוצה להגיע להסכם ארוך שיכלול פיקוח חזק יותר ממה שהיה בהסכם הקודם כדי למנוע מאיראן להגיע לפצצה".
ביידן: "לא נסיר את הסנקציות מאיראן עד שתפסיק להעשיר אורניום"
(מתוך יוטיוב)

"ביידן ינסה להגיע לפתרון שתי מדינות"

ביחס לנושא הפלסטיני אמר שפירו כי ביידן מחוייב לפתרון שתי המדינות. "ביידן חושב שהתפיסה הקודמת נכונה, אבל הוא לא רואה הזדמנות לקדם מו"מ עם אותם מנהיגים שנכשלו במו"מ הקודם עם חוסר האמון בין המנהיגים. לדעתי הוא לא ימנה שליח מיוחד כדי לטפל בישראל ובפלסטינים, אלא ינסה לשמר את האפשרות להגיע לפתרון שתי מדינות לשני עמים. כלומר, הוא יעודד את ישראל והפלסטינים לעשות צעדים חיוביים כמו שיתוף פעולה ביטחוני ומנגד לא לנקוט צעדים שליליים כגון הרחבת הבנייה בהתנחלויות, מתן שכר למחבלים הכלואים בישראל ועוד. הוא ינסה לגייס את מדינות ערב שכבר עושות נורמליזציה עם ישראל".
עוד אמר שפירו כי ביידן מחוייב לביטחון ישראל ואף נחשב לסנאטור התומך הכי חזק שלה. "הוא רואה את ארה"ב מגנה על הלגיטימיות של ישראל, אם זה באו"ם או בבית המשפט בהאג וב-BDS"
לדבריו, היחסים הביטחוניים ההדוקים בין המדינות יימשכו. "ביידן תומך בהסכמי הנורמליזציה עם מדינות ערב. זה טוב לארה"ב שאיראן תראה באזור את הדינמיקה החדשה. זה נותן פחות הזדמנויות לאיראן לגרום לחילוקי דעות בין השכנים שלה וזה אף יוצר הזדמנויות לארה"ב להיות פחות מובילה במזרח התיכון אלא תומכת. הוא כבר אמר שהוא ינסה להעמיק את היחסים הנוכחיים ולהרחיב את הנורמליזציה עם עומאן, סעודיה, כווית ועוד".
2 צפייה בגלריה
עמוס גלעד
עמוס גלעד
עמוס גלעד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אלוף (במיל') עמוס גלעד, שהשתתף בשיחה, אמר כי "איראן לא עומדת להישבר ויש לה משאבים כדי להשקיע ביכולות שיסכנו את ישראל. ישראל לא צריכה לפרסם הצהרות לוחמניות. האמריקנים בנויים לדיאלוגים קשים, אבל הם רגישים לתנאי משחק. צריך להיכנס למו"מ מתואם בהובלת ראש הממשלה. אם זה לא ילך - אולי נגיע לאופציה הצבאית שהיא מאוד מפתה".
עוד אמר אלוף (במיל') גלעד כי "עם הפלסטינים אנחנו צועדים למצב של מדינה אחת לשני עמים. אני רואה בדאגה שחמאס ופתח מתחילים להתקרב. מוכרחים לתת אופק מדיני ליחסים עם הפלסטינים - אחרת נהיה בשבר גדול. לגבי העולם הערבי: אנחנו במצב טוב אבל אנחנו לא מקדמים בשלום עם מדינות הליבה - מצרים וירדן. אנחנו צריכים לשדרג את היחסים. הביטחון לאומי של ישראל במצב טוב, הברית עם ארה"ב אדירה וחיונית. במדיניות שנקטנו כלפי ארה"ב בשנים האחרונות גרמנו לניכור ולפערים עם הדמוקרטים. צריך להחזיר את התמיכה מקיר לקיר".