נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו תקף אתמול את גרמניה, בעקבות ההחלטה של גרמניה ומדינות נוספות במערב להטיל סנקציות חדשות על בלארוס. ביום השנה ה-80 לפלישתה של גרמניה הנאצית לברית המועצות האשים לוקשנקו את הממשלה הנוכחית של גרמניה בנאציזם.
4 צפייה בגלריה
אלכסנדר לוקשנקו ואנגלה מרקל
אלכסנדר לוקשנקו ואנגלה מרקל
אלכסנדר לוקשנקו ואנגלה מרקל
(צילום: AP, רויטרס)
הסנקציות החדשות של האיחוד האירופי, ארה"ב וקנדה היו בתגובה לנחיתת החירום של מטוס "ריינאייר" שעליו היה איש האופוזיציה רומן פרוטסביץ'. כשהמטוס היה בשמי בלארוס הוא קיבל ממינסק התרעה על פצצה - ונאלץ לבצע נחיתת חירום בבירה הבלארוסית. במערב זעמו על בלארוס וטענו כי היא "חטפה" את המטוס ודיווחה על פצצה - שלא הייתה - רק כדי לכלוא את פרוטסביץ'.
4 צפייה בגלריה
בלארוס רומן פרוטסביץ' מתנגד משטר נחטף נעצר מסיבת עיתונאים
בלארוס רומן פרוטסביץ' מתנגד משטר נחטף נעצר מסיבת עיתונאים
פרוטסביץ', מתנגד המשטר שהיה על המטוס ונעצר
(צילום: AFP)
באירוע לציון מלחמת העולם השנייה אמר לוקשנקו בן ה-66 כי הסנקציות החדשות הן חלק מ"מלחמה היברידית" מתמשכת של המערב נגד בלארוס. "לא ציפינו שגרמניה תיקח חלק בקונספירציה הקולקטיבית הזאת", אמר נשיא בלארוס (שבעבר הייתה חלק מברית המועצות).
לוקשנקו הוסיף שהגרמנים הם "אנשים שאבותיהם השמידו לא רק שליש מהבלארוסים, אלא גם מיליוני ילדים שטרם נולדו במלחמת המולדת הגדולה (הכינוי למערכה נגד גרמניה הנאצית)".
על הטלת הסנקציות כעת, ביום השנה ה-80 לפלישת גרמניה הנאצית לברית המועצות, אמר לוקשנקו שמדובר בעיתוי "סימבולי". הוא פנה לשר החוץ הגרמני הייקו מאס, שקרא להרחיב את הסנקציות הכלכליות נגד בלארוס, ושאל: "מי אתה? גרמני שמביע חרטה או היורש של הנאצים?".
4 צפייה בגלריה
אלכסנדר לוקשנקו
אלכסנדר לוקשנקו
נשיא בלארוס נואם אתמול
(צילום: AP)
האיחוד האירופי וארה"ב הטילו סנקציות נגד עשרות אישים וישויות בעקבות דיכוי מחאת הענק של האופוזיציה בבלארוס, שהחלה בעקבות טענות שניצחונו של לוקשנקו בבחירות באוגוסט הושג במרמה ובאמצעות זיופי קולות. כעת, בעקבות פרשת המטוס ומעצר מתנגד המשטר פרוטסביץ', נוספו שבעה אישים - כולל שרי ההגנה והתחבורה של בלארוס - לרשימת הסנקציות של המערב.
בפגישה שנערכה בלוקסמבורג תמכו שרי החוץ של האיחוד האירופי גם בסנקציות נגד מקורות הכנסה חשובים של המשטר הבלארוסי: תעשיית הטבק, ייצוא דשנים ומוצרים פטרוכימיים. ראש ממשלת בלארוס רומן גולובצ'נקו אמר שהרשויות שוקלות מה תהיה התגובה ההולמת למהלך.
4 צפייה בגלריה
אלכסנדר לוקשנקו
אלכסנדר לוקשנקו
המשטר הבלארוסי על הסנקציות: "פעולות הרסניות"
(צילום: AP)
במשרד החוץ של בלארוס גינו את הסנקציות, ואמרו שארצות המערב ממשיכות ב"פעולות הרסניות" נגד העם הבלארוסי במטרה "לרוקן" את הכלכלה של המדינה. לפי משרד החוץ במינסק הסנקציות הן "פעולות עוינות", ומדינות המערב משתמשות בהן כדי "להפעיל לחץ על מדינה ריבונית". משרד החוץ הבלארוסי הוסיף שהמדינה תעשה כל שביכולתה כדי להגן על אזרחיה ועסקיה.
לוקשנקו, שמכונה "הרודן האחרון באירופה", שולט בבלארוס ביד רמה משנת 1994. מתחילת המחאה נגדו נעצרו אלפים - חלקם אנשי אופוזיציה בולטים. מתנגדים אחרים נאלצו לברוח מהמדינה.