כביש 31: נזק והרס, עמודי תאורה ניזוקו

הפרות סדר נרשמו הלילה בכל הכבישים המרכזיים בנגב והמשטרה הקימה מחסומים בחלק מהם. הבוקר (יום ה') כביש 31 שבאזור ערד נותר חסום ונזק כבד תועד לאורכו, כולל עמודי תאורה עקומים. בכביש נשארו סלעים וצמיגים המסכנים את הנהגים. הנזק שנגרם לתשתיות של נתיבי ישראל נאמד במיליוני שקלים.
הפרות סדר נרשמו לאורך הלילה כבישים 25, 31, 80, 60 ו-40. בכבישים 25 ו-31 הקימה המשטרה מחסומים ואזרחים רבים לא יכלו לעבור ולחזור לביתם. ביישוב נבטים סיפרו תושבים שמשעות הלילה הם נצורים בבתיהם, ותושבי ערד לא יכלו לצאת מהעיר או לחזור אליה בלילה. גם תושבי נבטים, דימונה ומיתר חששו לצאת לכבישים.
7 צפייה בגלריה
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
אזרחים שנסעו בכביש סיפרו שנרגמו באבנים. נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
7 צפייה בגלריה
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
המשטרה עצרה הלילה 55 תושבי היישובים הבדואיים בחשד להפרות סדר, יידוי אבנים וניסיונות לתקוף את כוחות המשטרה, אבל לא הצליחה להבטיח לאזרחים חופש תנועה וביטחון. אזרחים שנסעו על כביש 31 סיפרו על ניסיונות לינץ' ועל תקיפות ורגימה באבנים לאחר שההמון בכבישים הבחין כי מדובר ביהודים.
ג'ורג' ראובן, תושב ערד ואב לשלושה ילדים, סיפר שנתקע עם אשתו במשך כשעתיים בצומת שוקת שבכביש 31 בדרך הביתה. "נתקענו במחסום ממש לפני הכניסה של חורה. הגיעו כוחות משטרה מתוגברים ואמרו לכל הנהגים לפנות את הנתיב, לעשות פרסה ולנסוע אחורה. עמדנו שם במחסום משטרתי נוסף. ראינו שהגיעו כוחות נוספים, מסוק באוויר והמשטרה שחררה את הנתיב פנימה לכיוון ערד", אמר ראובן.
"בצומת של חורה ראיתי רכבים עומדים ורעולי פנים לפנינו. פוצצו אותנו באבנים. אם היינו מתעכבים עוד שנייה אני לא יודע מה היה קורה. עשינו פרסה ונסענו נגד כיוון התנועה עד המשטרה", הוסיף ראובן. "הם אמרו שהם בעצמם מרגישים שיש פה מחדל ענק ואין להם מה לומר לנו. לא יכולנו להגיע הביתה. השוטרים עמדו בצומת בלי יכולת לעשות דבר. שאלתי את השוטרים למה הם לא יורים, עושים פעולה רצינית, ואמרו לי שאין להם אישור לעשות שום דבר".
7 צפייה בגלריה
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
55 חשודים בהתפרעויות נעצרו. כביש 31 אחרי הפרות הסדר
7 צפייה בגלריה
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
ג'ורג' ואשתו התקשרו לשכנים שידאגו לילדים שנותרו לבד בבית. "אני במדינת ישראל ולא יכול להגיע אליי הביתה. הייתה לי תחושה שהמשטרה לא ידעה מה לעשות. אמרתי לשוטר שאני גר בערד ולא יכול להגיע הביתה. ביקשנו ליווי אבל השוטר אמר שהדם שלי ושלו אותו דבר". ג'ורג' אמר שהיום ייצא הביתה בשעות היום בתקווה שיצליח להגיע.
אליהו הרבסט, גם הוא תושב ערד, סיפר על הפחד שאחז באשתו כשנסעה באוטובוס חזרה הביתה בזמן ההתפרעויות. נהג האוטובוס נסע במהירות כשמסביבו רוגמים אותם באבנים והנוסעים מתכופפים כדי לא להיפגע. הוא המתין לאשתו בכניסה לעיר, כשלצידו שתי ניידות שיטור עירוני ושוטרי מג"ב, אחד מהם מונה את המכוניות שנפגעו מיידוי אבנים. "למה הם נמצאים כאן ומדוע השטח מופקר לידי הפורעים?", אמר הרבסט.
שקד אריאלי אמרה כי "כתושבת ערד, התחושות כרגע מאוד קשות. לא הגיוני שתושבי ערד לא יוכלו לצאת מהעיר מתוך חשש כבד לחייהם, אם יסיימו את הנסיעה על כביש 31 בחיים או שיעברו דרך ההמון הערבי הזועם. לא הגיוני שתושבים מפסידים ימי עבודה מתוך פחד וחוסר יכולת לצאת מהעיר לאור ההתפרעויות בכביש".
7 צפייה בגלריה
כביש 31 חסום
כביש 31 חסום
"השטח מופקר לידי הפורעים". כביש 31 חסום, הבוקר
אריאלי, בעלת עסק לעיצוב עוגות, סיפרה כי "הגעתי למצב שאני מבטלת הזמנות של לקוחות כי נגמרו לי חומרי הגלם ואין באפשרותי להגיע לבאר שבע על מנת להשלים את המלאי. שום בית עסק מחוץ לעיר לא מוכן לעשות כרגע משלוחים לערד מתוך חשש לעבור בכבישים המובילים אלינו. ילדים מפסידים בדיקות רפואיות בבאר שבע עקב המצב המחריד בכבישים".
יעל, תושבת ערד שרכבה הוצת בפרעות שלשום, סיפרה כי הצליחה לחלוף על פני חלק מהמתפרעים בכביש 31 "ובירידה לכביש 6, כשאני בטוחה שזה חלף, פתאום מחסום ענקי מלא אש. אחד הנערים קלט שאני יהודיה והתחיל לצרוח 'יהודיה! יהודיה!'. כולם באו והוא לקח אבן ודפק אותה בשמשה. זה נתן את האות לכ-60 איש לזרוק אבנים וכל הזגוגיות התנפצו. פתאום אני מרגישה מישהו מושך אותי החוצה. הוא אמר 'הלך האוטו, בואי לפה' ולקח אותי איתו לאחור, ואנחנו בורחים, רצים למשאית.
"הוא הכניס אותי למשאית ונסע רוורס", הוסיפה יעל. "כשקלטו אותו רצו אחרי המשאית, בא רכב לאגף אותו מאחור. הוא נסע רוורס ואני מדברת עם המשטרה. אמרתי להם 'אתם חייבים לקחת אותי, תיכף הורגים אותי, אתם לא יכולים להשאיר אותי לבד'. הוא נסע רוורס איזה שני ק"מ עד תחנת דלק ואז הגיעה ניידת. הגעתי למשטרת העיירות והבנתי שאנחנו לבד, השוטרים בתחנה היו מיואשים. אומרים 'אין לנו שליטה על השטח', סיפרו שתחנת תל שבע נשרפה. הבנתי שאם ההמונים יחליטו לטפס על תחנת המשטרה הם מפרקים אותה ואת כל מי שהיה שם".
7 צפייה בגלריה
כביש 80 חסום
כביש 80 חסום
"לא הגיוני שתושבי ערד לא יוכלו לצאת מהעיר". כביש 80
ראש העיר ערד ניסן בן חמו אמר כי "מדינת ישראל במלחמה. אנשים מאבדים פרופורציות. יש ערים שנופלים עליהן טילים. יש בעיה חברתית פנימית שחמורה אפילו יותר מהטילים וניאלץ להתמודד איתה". לדבריו, "בערד יש שגרה, אין טילים. תסתכלו מה קורה בערים אחרות. בעיר יש שקט. כשיוצאים לצירים זו מדינת ישראל. אבל אנחנו במלחמה. לומר שהתפקוד של המדינה נהדר? לא. התפקוד של הממשלה רחוק מנהדר. הפורעים האלה, צריך להעניש אותם. בלילה העיר נכנסת למצור. זה מתסכל. אבל זה המצב".
בעקבות ההתפרעויות, ראשי הרשויות בנגב, היהודים והבדואים, נפגשו הבוקר במעצה המקומית ערערה כדי לקרוא להפסקת האלימות והפרעות בדרום. "כמעט אין דרך חזרה", אמר ראש מועצת ערערה בנגב נאיף אבו עראר. "אנחנו גולשים למסלול שיכול להוביל אותנו למלחמה פנימית והרס של כל מה שבנינו יחד. יש לנו צעירים מתוסכלים ולכן יצאו לדרך עיוורת. שלושה ימים אני מתעמת איתם ומנקה את הכביש". ראשי מועצות בעוטף עזה הגיעו אף הם, למרות המצב הביטחוני. אופיר ליבשטיין, ראש מועצת שער הנגב, אמר כי "הפחד האמיתי הוא מהקרע בתוך מדינת ישראל. מול חמאס נתמודד, אבל זו הבעיה הכי גדולה".
גם תושבי הפריפריה בגליל סובלים כבר ארבעה לילות ברצף מהתפרעויות בכבישים. באזור שבין עכו, כרמיאל ומשגב, התושבים אינם יוצאים לנסיעות אחרי השעה 17:00, לעתים בהמלצה רשמית של הרשויות המקומיות. כביש 85 בין עכו לכרמיאל וכביש 874 בין כרמיאל למשגב, כולם סגורים בשעות החשיכה ופורעים מהכפרים בצידיהם, מבעירים עליהם צמיגים ומיידים אבנים. גם בגליל התחתון יש חסימות ואלימות לאורך כבישים מרכזיים, כמו בצומת המוביל ובכביש 77 לכיוון טבריה ובכיוון ההפוך בכביש 79 לכיוון נצרת.
7 צפייה בגלריה
מהומות בלוד
מהומות בלוד
מהומות בלוד, אמש
(צילום: יובל חן)
ממשרד התחבורה נמסר כי מתחילת ההסלמה נפגעו יותר מ-150 אוטובוסים כתוצאה מהתפרעויות ויידויי אבנים ברחבי הארץ. בשל ההתפרעויות, נגרם נזק רב לתשתיות התחבורה, הנאמד בעשרות מיליוני שקלים. מדובר בעקירת רמזורים, עמודי חשמל ותאורה, שריפת תחנות אוטובוס ומרכזי תקשורת.
בהפרות הסדר שאירעו הלילה באזור תחנת הרכבת בעכו, נפגעו תשתיות וכבלי התקשורת לניהול תנועת הרכבות. לפיכך, ועד לתיקון הנזקים, רכבות באזור הצפון יסיימו את פעילותן בתחנת עכו, ומשם יועמד מערך היסעים ללא תשלום בין תחנת עכו לתחנת הרכבת בנהריה. הפרות הסדר שאירעו בלוד הובילו לפגיעות בתשתיות החשמול של קו הרכבת בין לוד ותל אביב, וכן נפגעו כמה גדרות של הרכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו ובבת ים. כמו כן היה ניסיון להצתה של חומרי עבודה בשטח.
עוד נמסר כי בשל הפרות הסדר צפויים שינויים משמעותיים בשירות התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ. הנוסעים מתבקשים להתעדכן במוקד התחבורה הציבורית של משרד התחבורה *8787 בטרם היציאה לתחנה.