3 צפייה בגלריה
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
השרה גילה גמליאל
(צילום: אבי מועלם)
המשטרה העבירה הבוקר (יום ג') להכרעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את חומר הבדיקה בנוגע לשרה גילה גמליאל ששיקרה לכאורה בחקירה האפידמיולוגית הראשונה שלה ושנסעה לבית כנסת בטבריה ביום כיפור בניגוד לתקנות הסגר.
אם תיק הבדיקה שהועבר למנדלבליט כולל בקשה רשמית לחקור את השרה גמליאל, היועץ המשפטי לממשלה ייכנס ישיבה כדי לבחון את הסוגיה. גמליאל נהנית מחסינות מתוקף כהונתה כחברת כנסת, אולם מכיוון שלא עברה את העבירה לכאורה בתוקף תפקידה, היועץ צפוי לאשר את החקירה - אם יידרש לכך.
תיעוד: חמיה של גמליאל מפר בידוד
(צילום: אביהו שפירא)

השרה גמליאל, כך התברר אתמול, העבירה את יום כיפור בבית הוריו של בעלה בטבריה, במרחק של כ-150 קילומטר מביתה בתל אביב, תוך הפרה בוטה של הגבלת המרחק שקבעה הממשלה במסגרת הסגר. היא אף הפרה לכאורה את ההנחיות לגבי תפילה בבית כנסת, שכן לפי התקנות "ניתן להגיע למקום שבו נערכת תפילה בציבור בטווח של 1,000 מטרים בלבד ממקום המגורים". גמליאל ביקרה עם בני משפחתה בבית כנסת בטבריה שבו נדבקו לפחות שמונה מתפללים תושבי ירושלים, תל אביב ויישובים נוספים. זאת בנוסף על השרה עצמה. חמיה של גמליאל (אביו של בעלה) שאול דמרי משמש בבית הכנסת כראש הקהילה, ואתמול ynet תיעד אותו מפר בידוד ויוצא אל בית הכנסת.
היום עדכנה עיריית טבריה את נתוני ההדבקה בבית הכנסת עץ החיים שבו התפללה השרה גמליאל: בבית הכנסת נכחו 23 בני אדם. מקרב המתפללים נדבקו 11 חולים, שחמישה מהם תושבי טבריה. בקרב המתפללים שנדבקו - גם ארבעה ילדים. בעירייה הוסיפו: "לשמחתנו גם היום נמשכה מגמת הירידה בתחלואה בטבריה וציונה של העיר טבריה לפי מודל הרמזור עומד הבוקר על 7.9 (מרחק 0.4 מהאזור הכתום)".
במשך שעות ארוכות החוקרים האפידמיולוגיים של משרד הבריאות לא הצליחו להשיג את גמליאל, שמסרה גרסאות חלקיות בלבד כדי להסתיר את העובדה ששהתה בטבריה. במשרד התגבש החשד כי השרה אף ניסתה להטעות את החוקרים כדי שלא ייחשף כי הפרה את ההנחיות. על ההפרה של גמליאל פורסם לראשונה בהארץ.
משרד הבריאות סירב להשיב מה מספר האנשים שנכנסו לבידוד בעקבות המגעים עם השרה גמליאל ומסר כי "המטרה של כל חקירה אפידמיולוגית היא לאתר מגעים פוטנציאליים העלולים להידבק ולסכן אנשים נוספים, ולבודד אותם. כל מידע שאינו קשור לאיתור מגעים אינו רלוונטי לחקירה ואינו מתועד במסגרת החקירה. החקירה של השרה גמליאל הסתיימה. השרה שיתפה פעולה עם החקירה וכל המגעים ההדוקים הונחו להיכנס לבידוד".
על פי רישומי החקירה, ביום שישי ביצעה גמליאל את בדיקת הקורונה והתשובה החיובית נמסרה לה בשבת. החוקרים ניסו להשיג את גמליאל במהלך כל הבוקר של יום ראשון, והיא ענתה להם בפעם הראשונה רק אחר הצהריים. באותה שיחה היא מסרה פרטים חלקיים בלבד, חלקם מסולפים.
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט
ועידת המשפט
צפוי לאשר חקירה אם יידרש לכך. מנדלבליט
(צילום: מוטי קמחי)
באותה שיחה היא אמרה כי שהתה בירושלים ובפתח תקווה. בשיחה הזו היא סימנה את הנהג, שלה שחלה בקורונה, כמי שהדביק אותה. אלא שהעובדה שגם בעלה של גמליאל וגם קרובת משפחה נוספת חלו יחד איתה עוררה את חשדם של חוקרי משרד הבריאות, שכן השניים כלל לא באו במגע עם הנהג. באותה שיחה גמליאל לא ציינה כי שהתה בטבריה ונכנסה לתוך מבנה בית כנסת.
ארבע שעות אחרי השיחה בוצעה שיחה נוספת עם השרה, שבה סיפרה כי ביום הכיפורים השתתפה בתפילה ב"בית כנסת משפחתי", אך לא הזכירה שאותו בית כנסת נמצא בטבריה. לבסוף נתנה גמליאל גרסה מלאה ומסרה את פרטיהם של כעשרה אנשים ששהו איתה בבית הכנסת.
3 צפייה בגלריה
הכיסא של חמיה של גילה גמליאל
הכיסא של חמיה של גילה גמליאל
בית הכנסת שבו לכאורה התפללה גמליאל
(צילום: אביהו שפירא)
גמליאל מסרה אתמול בתגובה: "פעלתי במגבלות הסגר כדי להמשיך בפעילותי הציבורית השוטפת ולאור היותי במקביל אם לבנות קטנות, והרצון שלי לשלב בין השניים. אני מבינה שבתקופה זו, שבה קיימת חשיבות רבה לשמירה על אמון הציבור בהנחיות הממשלה, טעיתי בשיקול דעתי והיה מקום לנהוג אחרת. אני מבקשת להתנצל על כך בפני הציבור, ומודיעה שאשלם את הקנס הנדרש". עשרות בני אדם הפגינו אמש מול ביתה של השרה בצפון תל אביב בעקבות הפר ההנחיות.
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר אתמול: "אני קורא לכל נבחרי הציבור, מהקואליציה ומהאופוזיציה כאחד - הקפידו קלה כחמורה על כל הנחיה מהנחיות משרד הבריאות. אלו הנחיות שנכתבו בדם ואין לאיש פריבילגיה לא לקיימן".