הממשלה צפויה לדון ביום ראשון, תחילתו של שבוע הבטיחות בדרכים, בתוכנית לאומית שמטרתה להוריד את מניין ההרוגים בתאונות דרכים בחצי עד שנת 2030. שרת התחבורה מירי רגב תציג בישיבה הצעה להקמת ועדת היגוי בראשות מנכ"לי משרדי הממשלה לקידומה. למרות חשיבותה, התוכנית כבר הוצגה לממשלה לפני שנה בדיוק על ידי מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחלי טבת ויזל. בנוסף, תוכניות קודמות שהממשלה אישרה בנושא לא יושמו במלואן.
2 צפייה בגלריה
תאונת אופנוע בחיפה
תאונת אופנוע בחיפה
תאונת אופנוע בחיפה בחודש שעבר
לפי ההצעה שתוגש, תוקם ועדת היגוי שתורכב ממנכ"לי המשרדים ונציגויות של השלטון המקומי. בתוך 120 ימים על הוועדה להגיש תוכנית רב-שנתית להגברת הבטיחות הדרכים. התוכנית צפויה להיכתב ברוח ועידת שטוקהולם, שהתכנסה בפברואר האחרון בהשתתפות נציגים של כ-140 מדינות, והגדירה יעדים בינלאומיים בנושא, בין היתר הורדת ההרוגים והפצועים באורח קשה ב-50% עד 2030.
משם נשאבה גישת "המערכת הבטוחה", לפי לשון ההצעה. מטרתה ליצור "מערכת תחבורה שצופה ומקבלת טעויות אנוש ומונעת הרוגים ופציעות", וכן "תכנון סלחני שלא מטיל את האשמה על משתמש הדרך או הנהג". כמו כן, ההצעה מבוססת על תפיסה מתקדמת והוליסטית שנהוגה בערים במדינות המערב ובמסגרתה הוצרו נתיבי תנועה, הורחבו מדרכות ושבילי אופניים, הודגשו והוגבהו מעברי חצייה והמהירות המותרת בערים ירדה ל-30 קמ"ש. חרף יתרונותיה הרבים, כבר לפני שנה, כשהיה שר אחר במשרד התחבורה, הוצגה לממשלה הצעה דומה שלא קודמה.

כרוניקה של ועדות ידועות מראש

בינתיים, על רקע העלייה בקורבנות תאונות הדרכים בשנים האחרונות, בישראל אין תוכנית לאומית תקפה למאבק בתופעה ואת תוכניות העבר שאושרו בממשלה - היא לא הצליחה לממש.
בנוסף, גם הרעיון להקמת ועדת מנכ"לים לא חדש. לבקשת ועדת הכלכלה של הכנסת הוקמה ועדה כזו ב-28 בדצמבר 2016 אך זו היתה הפעם הראשונה והאחרונה שהיא התכנסה. בשנה זו קיבלה הממשלה את החלטה 2779, תכנית דו שנתית בעלות ארבעה מיליארד שקלים שכללה בעיקר תקציבים שכבר הוקצו ותוכניות ממוחזרות, אך גם היא לא בוצעה במלואה כפי שתואר בדו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם ב-ynet.
התוכנית המשמעותית האחרונה של הממשלה בנושא התקבלה בשנת 2005 ובמסגרתה הוחלט על הקצאת 400 מיליון שקלים לטיפול במוקדי סיכון (בפועל הוקצו 240 מיליון), הצבת 450 ניידות על הכביש בכל עת (בפועל יש 230), שימוש בטכנולוגיה מתקדמת והפיכת הרלב"ד לגוף עצמאי.
בשנת 2011 שוב הוקמה ועדה שהציבה יעד של אפס הרוגים בתוך 30 שנה. לפי היעד שהוצב, בשנת 2020 היו צריכים להיות לא יותר מ-270 הרוגים בתאונות. אך לפי נתוני הרלב"ד, מתחילת השנה, אחרי שני סגרים והגבלות תנועה, נהרגו 260 בני אדם. בשנת 2019 כולה נהרגו 349 בני אדם בתאונות דרכים. לפי דו"ח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים, בעוד שמדינות אירופה הצליחו לצמצם בין 2018 ל-2019 את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-3% בממוצע, בישראל נרשמה עלייה של 17% במספר ההרוגים - העלייה החדה ביותר בהשוואה למדינות אירופה.
ח"כ טופורובסקי באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר, ליהי קרופניק)

ח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים יקיים ביום שני דיון בכנסת על היעדר תוכנית לאומית. טופורובסקי בירך על ההצעה שתובא בפני הממשלה אך ציין כי "במקום 'לחגוג' את שבוע הבטיחות שיחל בראשון הקרוב עם הקמת ועדה חדשה, על השרה והממשלה לייצר פתרונות מידיים שישמרו ויצילו אותנו ממוות מיותר בדרכים". לדבריו, "זאת ביחד עם קביעת תוכנית לאומית, רב-שנתית ומתוקצבת. לצערי, עד היום הוועדות הבינמשרדיות התכנסו מעט מדי ומאוחר מדי".