זמיר: לא ריאלי שגנץ יעמוד בראש הגוש
(צילום: משי בן עמי)

יממה אחרי ההודעה הרשמית על כך שלא ימשיך במפלגת כחול לבן לקראת בחירות 2021, אמר הבוקר (יום ב') השר לשעבר אסף זמיר כי הוא פועל לגיבוש גוש השמאל-מרכז – בין אם כגוף אחד ובין אם במסגרת מפלגות מאוחדות – אך לדבריו כך או אחרת לא סביר שבני גנץ יעמוד בראשו. על שיחת הפרידה ביניהם אתמול אמר: "ברור שדרכנו הלכו למקומות אחרים אחרי שבשבוע שעבר הצבענו כדי להפיל את הממשלה ולשלוח אותה לבחירות. הודעתי בשבוע שעבר שלא אתמודד שוב וזאת הייתה שיחת סיכום ונפרדנו כידידים".
גנץ זעם עליכם. אז איך פרידה כידידים? "לפעמים יש זעם, מחלוקות או התנגשות אינטרסים בין הנאמנות למפלגה לבין המצפון והאינטרס הציבורי. זה המקרה פה שלי, של רם שפע ומיקי חיימוביץ'. אנחנו לא מתחרטים על זה גם אם משלמים על זה".
כחול לבן סיימה את תפקידה ההיסטורי? "כחול לבן היא מפלגה עם אנשים מצוינים והיא צריכה לעשות ארגון מחדש ולא לרוץ לבדה במתכונת הזו, כי אין לזה תוחלת. ואגב, לא רק היא. מה שקרה כרגע זה מצב פוליטי מסוכן במרכז-שמאל. בימין זה מאוד ברור - יש נפתלי בנט, יש גדעון סער. בשמאל אלה רסיסים, וכל אחד מקים מפלגה. אני עוסק בימים אלו בניסיון לקרב אותם יחד כדי לייצר פלטפורמה אחת עם האגו בצד".
2 צפייה בגלריה
אסף זמיר
אסף זמיר
זמיר באולפן ynet. "פלטפורמה עם אגו בצד"
(צילום: הדר יואביאן)
גנץ הוא חלק מהפלטפורמה? "הוא ראוי להיות חלק ממנה. יש לו עוד הרבה מה לתרום, אבל לבד זה לא יכול לקרות".
הוא יכול להנהיג את הפלטפורמה? "זה לא נכון לדבר עכשיו על מי ינהיג את הפלטפורמה. אפשר להסתכל בסקרים ולראות מי בעל הסיכוי הגבוה ביותר להוות אלטרנטיבה שלטונית והוא זה שיצטרך להנהיג".
האם בני גנץ יכול לעמוד בראש משהו של אלטרנטיבה שלטונית? "זה משהו שכרגע פחות ריאלי, אבל העניין החשוב הוא לא מי יעמוד בראש, ולטובת העניין הזה אני לא שם את עצמי בתוך המערכות האלה. העניין הוא איך לוקחים כוחות פוליטיים שכרגע מפורקים ובפרק זמן מאוד קצר לאחד אותם על בסיס מה שקרה ב-2015 כיד ליצור כוח פוליטי גדול".
אמרת את זה לגנץ בשיחת הסיכום? "כן".
ומה הוא ענה? "אני אשאיר את זה בינינו. הייתה שיחה טובה, אני יודע שזה נשמע קלישאתי, אבל אני מאוד אוהב את בני גנץ ואני חושב שלצד המחלוקות הפוליטיות יש יחסים טובים. הוא אדם ראוי ואני מאוד אוהב אותו. אבל צריך להסתכל על הסקרים ועל המומנטום הציבורי".
2 צפייה בגלריה
מיקי חיימוביץ' אסף זמיר גבי אשכנזי
מיקי חיימוביץ' אסף זמיר גבי אשכנזי
העוזבים: גבי אשכנזי, זמיר ומיקי חיימוביץ'
(צילום: אבי מועלם, מוטי קמחי)
אתה מדבר על איחוד במרכז שמאל, זה כולל את הערבים? "לא. יש פערים אידאולוגיים יחסית גדולים. זה מסוג החיבורים שהיה קטן מסך חלקיו. יש קושי גדול ומורכב בתוך הרשימה המשותפת מלכתחילה. כרגע הם מנסים לראות אם הם רצים יחד".
מרכז שמאל זה גוש שיכלול את כל המרכז? כחול לבן, אביגדור ליברמן, מה שנשאר מהעבודה, עפר שלח וכו'? "בעיניי יש שני מודלים. הראשון הוא 2019, שאומר מפלגה אחת בשמאל העמוק, והיא מרצ, ואז כל השאר מתאחדים למגה-מפלגה. האופציה השנייה היא של 2015, שהייתה העבודה עם הרבה מאוד מנדטים, הייתה יש עתיד עם הרבה מנדטים והייתה מרצ. זו גם חלוקה שאפשר ללכת איתה למכולת. אבל כל דבר שהוא פחות מזה הוא גם סכנה של איבוד קולות וגם היעדר מיקוד. זה מביא למציאות שבה אם לא נעשה את זה עכשיו - מהר ונקי - ונפנה את האנרגיות שלנו לקמפיין של הגוש, יהיו שמאלנים שמצביעים גדעון סער כי הוא אלטרנטיבה לנתניהו".