נתניהו בהצהרה בקריה: המבצע יימשך ככל שיידרש
(צילום: לע"מ )

יום חמישי ללחימה - וראש הממשלה אומר כי מבצע "שומר החומות" לא יסתיים עד שמטרותיו יושגו. "כל הפעולות נועדו כדי להביא לכך שהחמאס ישקול היטב בפעם הבאה שיחשוב לירות עלינו טילים", אמר רה"מ בהצהרה שמסר אחרי קרוב ל-300 שיגורים לעבר ישראל משעות הבוקר, הרוג ברמת גן מפגיעה ישירה ועל רקע ההכנות להמשך הלחימה. "לכן אנחנו במבצע, והוא עדיין לא תם. המבצע יימשך ככל הדרוש כדי להשיג את המטרה שהצבתי". ynet העביר את דבריו בשידור ישיר.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. "אנחנו ממשיכים לפעול בעוצמה ומנחיתים על ארגוני הטרור מכה קשה"
(צילום: לע"מ)
"יצאנו למבצע אחרי שחמאס, ארגון טרור רצחני, תקף אותנו בטילים ביום חגנו - יום ירושלים - בירושלים", אמר נתניהו. "חמאס תקף אותנו גם בתל אביב ובגוש דן, והמשיך לתקוף אותנו במטחי טילים ביישובי עוטף עזה, שהתושבים שם חיים בגיהינום. אין מבצע צודק יותר. אין אף מדינה שהייתה יושבת בחיבוק ידיים מול איום מוות של טילים.
"אנחנו ממשיכים לפעול בעוצמה ומנחיתים על ארגוני הטרור מכה קשה", אמר נתניהו. "הכוחות שלנו פועלים בצורה משולבת, מתוחכמת וקטלנית גם מהאוויר וגם בזירות אחרות. אבל בניגוד לחמאס, שמכוון לפגוע באזרחים ומסתתר מאחורי אזרחים, אנחנו עושים הכול כדי להימנע ולצמצם ככל האפשר את הפגיעה באזרחים ולפגוע ישירות במחבלים".
תקיפות צה"ל בעזה: שיגור טיל הקש בגג אל עבר מגדל

ראש הממשלה אמר כי "אנחנו פוגעים בחמאס ובתשתיות הטרור בכל רחבי הרצועה. במבצע מיוחד חסר תקדים אנו משמידים את תשתיות המנהרות של חמאס - לא רק אלה שנועדו להיות נתיבי חדירה לישראל, אלא גם מקומות מסתור למחבלים". הוא פנה לראשי המחבלים ואיים: "אתם לא יכולים להתחבא לא מעל הקרקע ולא מתחת לקרקע. אף אחד לא יהיה חסין. אנו מקריסים את מגדלי הטרור ומשמידים את בתיהם של מפקדי חמאס שמשמשים אותם כמפקדות, ואת בניין התקשורת המשמש את המודיעין הצבאי של חמאס. זה לא בניין תמים".
נתניהו ציין כי "לכל מדינה יש את הזכות להגנה על ריבונותה ואזרחיה. שוחחתי על כך באריכות עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואני מאוד מעריך את הגיבוי שלו ושל הממשל האמריקני לזכותה של ישראל להגנה עצמית. אני חייב להגיד לכם שאני לא פחות מעריך את התמיכה חסרת התקדים של מנהיגים עולמיים ממדינות רבות: 25 מדינות הביעו תמיכה חזקה בישראל, ובאוסטריה, בצ'כיה ובסלובניה הניפו את דגל ישראל על בנייני הממשלה. הם יודעים שהפעולות שלנו מוצדקות והכרחיות".
5 צפייה בגלריה
"אנחנו פוגעים בחמאס ובתשתיות הטרור בכל רחבי הרצועה". הריסות רב קומות שצה"ל השמיד בעיר עזה
"אנחנו פוגעים בחמאס ובתשתיות הטרור בכל רחבי הרצועה". הריסות רב קומות שצה"ל השמיד בעיר עזה
"אנחנו פוגעים בחמאס ובתשתיות הטרור בכל רחבי הרצועה". הריסות רב קומות שצה"ל השמיד בעיר עזה
(צילום: EPA)
הוא התייחס גם להתפרעויות בערים ברחבי הארץ, ובייחוד בערים המעורבות: "מה שיש כאן זה דבר חמור ביותר. קבוצה גדולה של פורעי חוק ערבים פוגעים ביהודים, מציתים בתי כנסת, הורסים חנויות של יהודים. לא נסבול זאת וכשאני אומר זאת אציין שוב - לא מדובר בכל הציבור הערבי ולא ברוב, אבל יש פה פעולה של קבוצה משמעותית שאנחנו חייבים להפסיק את פעולתה, ולגנות. כל מי ששותף לזה ומעודד אותם ישלם על כך מחיר כבד מאוד".
נתניהו הגדיר את מעשי הפורעים הערבים "טרור", והוסיף כי "מי שמתנהג כמחבל יטופל כמחבל", כלשונו. "הכנסנו את השב"כ לטפל בזה בדרך הנכונה. אף אחד לא ייקח את החוק לידיים, אין דבר כזה. לינץ' של ערבים, יהודים אם יש - מטפלים בחומרה".

קרוב ל-300 שיגורים זוהו מהבוקר, צה"ל ממשיך בתקיפות

צה"ל המשיך גם אמש בשורה של תקיפות ברצועת עזה. דובר צה"ל הודיע סמוך לחצות כי חיל האוויר תקף בנק מרכזי בשכונת רימאל שבו נמצאים כספי הטרור של טרור חמאס, בהם גם משכורות פעילי הזרוע הצבאית ומנגנוני הארגון. קודם לכן מטוס קרב של חיל האוויר תקף את ביתו של חאלד מנעמרה, מג"ד אלפרקעין בחמאס, ששימש תשתית צבאית של הארגון.
צה"ל תקף בנק מרכזי של חמאס
(צילום: דובר צה"ל)

בתקיפות נוספות, כלי טיס של חיל האוויר פגעו בשני פעילים של הג'יהאד האיסלאמי בחאן יונס ובמחנה פליטים אל-מועזי, ותקפו שני בורות שיגור של חמאס בעיר עזה בזמן שיגור פצצות מרגמה לשטח ישראל. כוח צה"ל תקף גם מחסן של אמצעי לחימה בתוך בסיס צבאי במסגרת סיכול יכולות מערך הנ"ט של חמאס ומנע ירי לעבר ישראל.
5 צפייה בגלריה
שיגורים לעבר ישראל
שיגורים לעבר ישראל
שיגורים לעבר ישראל
(צילום: AFP)
היום תתכנס מועצת הביטחון של האו"ם לדיון בהסלמה. שגריר סין באו"ם והנשיא התורן של מועצת הביטחון, ג'אנג ג'ון, אמר לקראת הדיון כי "ההסלמה הצבאית בעזה ממשיכה לגבות חיי חפים מפשע, כולל יותר מ-40 ילדים". לדבריו, "על מועצת הביטחון לדבר בקול אחד ולפעול להפסקת אש מיידית, לסיום האלימות ולהגנה על אזרחים".
דובר משרד החוץ של מצרים, אחמד חאפז, מסר בהצהרה לערוץ אל-ג'זירה כי "בראש סדר העדיפויות שלנו כעת עומדת הפעילות להפסקת ההסלמה ולמנוע שפיכות דמים. המאמצים נמשכים, יש מגעים אינטנסיביים של מצרים עם שני הצדדים במטרה להגיע לרגיעה מוחלטת. מתקיימים גם מגעים עם הגורמים הבינלאומיים הנוגעים בדבר, ובעיקר עם האמריקנים. לאחר שנגיע לרגיעה נהיה חייבים לשוב לטפל בשורש הבעיה, מה שקורה כעת מדגיש את החשיבות להגיע לפתרון מדיני מקיף לסוגיה הפלסטינית".
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח אתמול עם נתניהו והביע את תמיכתו בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני ירי הרקטות מעזה. ביידן שוחח גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לראשונה מאז כניסתו לבית הלבן. בשיחה הדגיש את מחויבותה של ארה"ב לפתרון שתי המדינות ואת החשיבות של מתן תקווה לעם הפלסטיני להשיג שלום.
מטוס קרב תקף את ביתו של חליל אלחיה, סגן יושב ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור חמאס ששימש כתשתית טרור
(צילום: דובר צה"ל )

הנשיא האמריקני הבהיר כי הממשל האמריקני מתנגד לכל צעד חד-צדדי כמו פעילויות התנחלויות ופינוי פלסטינים מבתיהם בשייח ג'ראח ובמזרח ירושלים. הוא הבטיח שממשלו ימשיך לספק סיוע לרשות הפלסטינית, לעם הפלסטיני ולאונר"א.
קרוב ל-300 שיגורים מרצועת עזה לעבר ישראל זוהו אתמול מהשעה 07:00 בבוקר. רוב הרקטות נורו לאזור הדרום – עוטף עזה, אשדוד ואשקלון. חלק מהן התפוצצו בשטחים פתוחים, אחרות יורטו, אולם בכמה מקרים התפוצצו רקטות בלב ערים ויישובים. לראשונה בסבב ההסלמה הנוכחי, אזעקות נשמעו באזור השומרון, ממזרח לאריאל.
בצהריים, בסביבות 13:30, נורה מטח של עשרות רקטות אל גוש דן, השפלה ודרום השרון. במרכז רמת גן התפוצצה רקטה וגרמה נזק רב. אש פרצה במקום ובהמשך איתרו כוחות ההצלה אדם פצוע אנושות. צוותי מד"א נאלצו לקבוע את מותו. הם גם פינו שני בני אדם שנפגעו באורח קל משאיפת עשן. מוקדים רבים נוספים של נפילות אותרו במרכז ובדרום.
משרד התחבורה הודיע כי בשל הנחיות פיקוד העורף להאריך את מדיניות ההתגוננות עד ליום שני, צאת חג השבועות, מפעילי התחבורה הציבורית הונחו לצמצם בכ-30% את השירות בתחבורה הציבורית בעוטף עזה, מערב הנגב, לכיש, מרכז הנגב, דרום השפלה, השפלה, דן, ירקון ושרון.
5 צפייה בגלריה
הרס ונזק מפגיעה ישירה ברמת גן
הרס ונזק מפגיעה ישירה ברמת גן
הרס ונזק מפגיעה ישירה ברמת גן
(צילום: gettyimages)
במה שנראה כמו עליית מדרגה בתקיפות האוויריות ובמטרותיהן מאז תחילת המבצע, כלי טיס של חיל האוויר הפציצו אחר הצהריים את ביתו של סגן מנהיג חמאס ברצועת עזה, חליל אל-חיה. זו הפעם הראשונה במבצע שבה תוקף צה"ל בית בכיר בהנהגה המדינית של חמאס. לא דווח על נפגעים, ולפי ההערכות אל-חיה לא שהה בבית. הפעם האחרונה שבה ביתו הותקף הייתה במבצע צוק איתן, אז נהרג בנו.
לפני כן, ובין היתר בתגובה לשיגור המטחים לעבר המרכז, תקף צה"ל את מגדל אל-ג'לאא בעיר עזה. בבניין היו מטות של רשתות תקשורת שונות ובהן סוכנות הידיעות האמריקנית AP, רשת אל-ג'זירה ותחנות שידור נוספות. שני טילים נורו במסגרת נוהל "הקש בגג" לפני השמדת הבניין באופן כליל לעיני כל העולם. בהודעת צה"ל נמסר כי בבניין היו "נכסים צבאיים השייכים למודיעין הצבאי של ארגון הטרור חמאס. עוד טענו כי בבניין משרדים של כלי תקשורת אזרחיים, "אשר ארגון הטרור חמאס משתמש בהם כמגנים אנושיים. חמאס ממקם במכוון את נכסיו הצבאיים בלב האוכלוסייה האזרחית ברצועה".
מוקדם יותר תקפו מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל סדנת ייצור אמצעי לחימה ורקטות של הג'יהאד האיסלאמי בג'בליה, מחסן אמצעי לחימה הממוקם בבית של בכיר בחמאס, מאגר אמצעי לחימה בבית של פעיל במערך האווירי של חמאס ועוד כמה אתרי אחסון וייצור.
דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, רמז אמש בריאיון לאולפן ynet כי הפסקת האש עוד רחוקה. הוא טען: "מהיום הראשון תקפנו בכירים - את הכי בכירים. הגבנו בצורה מאוד עוצמתית והישגי הצבא מרשימים". דובר צה"ל הבהיר: "אנחנו רק באמצע, אנחנו עוד ממשיכים ויש לפנינו עוד לילה מאוד מאוד אינטנסיבי".
פורסם לראשונה: 23:20, 15.05.21