חקירתו הנגדית של מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, עד מפתח בתיק 4000 שבו מואשם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשוחד, נמשכה גם הבוקר (רביעי) בבית המשפט המחוזי בירושלים. גם כעת, ביום ה-17 של העדות הממושכת, מנסים עורכי דינם של הנאשמים לקעקע את עדותו של ישועה, בין היתר באמצעות הצגת התכתבויות שונות שלו עם פוליטיקאים שונים - כדי לטעון שגם אלו פעלו לקבלת סיקור חיובי באתר החדשות.
במהלך הדיון היום הציג עורך דינו של רה"מ, בעז בן צור, התכתבויות שמראות לכאורה כי גם אביגדור ליברמן קיבל סיקור מוטה בוואלה. בן צור שאל את ישועה על פגישות שקיים עם השר לשעבר, וישועה השיב: "אני זוכר פגישה אחת במשרד הביטחון. אני זוכר שהוא דווקא לא העלה את העניין של הסיקור. זו הייתה שיחת נימוסין. התפלאתי שהוא לא העלה את הנושא. היועצים שלו העלו. אני זוכר שאני מהפגישה התפלאתי שהוא מתאפק לא להעלות את הדבר".
4 צפייה בגלריה
אילן ישועה אביגדור ליברמן
אילן ישועה אביגדור ליברמן
אילן ישועה אביגדור ליברמן
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
בן צור הציג בדיון התכתבות של ישועה לעורך וואלה אבי אלקלעי, ב-7 במרץ 2015: "תשתדל לא לפגוע בליברמן, פגשתי אותו לפני חודשיים, טען בצדק שאנו מכסחים אותו". בהמשך כתב לו ישועה: "אדרבא אשמח לראות כותרת חיובית מבחינתו". ישועה הגיב ואמר בדיון בבית המשפט: "זה משקף את הפגישות עם היועצים שלו שקדמו לפגישה. הפגישה הייתה 'יופי דיברת עם היועצים', אבל הוא לא דן בזה".
בן צור טען כי התקיימה פגישה נוספת בין ישועה לליברמן בספטמבר 2016, שלאחריה כתב ישועה: "פגישה טובה עם הרוסי. עולם אחר בהשוואה לפגישה הקודמת". בן צור טען כי הכוונה בדברים הללו היא שהסיקור שלו הפך לחיובי יותר. "אני מפנה אותך להמשך ההתכתבות. אתה כותב שסבן בקשר חזק איתו. חיים סבן. השיחה הזאת דנה בסוגיה של הילרי קלינטון", אמר עו"ד בן-צור.
ישועה: "הוא דיבר באופן כללי על המצב" בן צור: "אתם מדברים על הסיקור שלו" ישועה: "ההקשר היה ברור. הוא אמר וואלה בסדר" בן צור: "שיפרתם את הדרכים שלכם. איך משפרים את הדרכים?" ישועה: "כתבות חיוביות, כותרות"
4 צפייה בגלריה
אילן ישועה בבית המשפט
אילן ישועה בבית המשפט
ישועה בדוכן בית המשפט. היום ה-17 לעדות
(צילום: עמית שאבי)
בן צור הציג בהמשך התכתבות נוספת, בדצמבר 2014 שבה כתב צחי משה, יועץ התקשורת של ליברמן, לישועה: "שבוע טוב, בהמשך לפגישתנו ולפתיחת הדף החדש אם אתם רוצים אתן לכם ריאיון. הייתה פגישה".
בן צור שאל בדיון את ישועה מי עוד נכח באותה פגישה, וישועה השיב כי זכור לו שרק ליברמן וכי היא הייתה במסעדה.
בן צור: "כותב לך שנפתח דף חדש. תגיד מה הדף הישן ומה החדש" ישועה: "נתפסנו לפני כן כעוינים לליברמן. בשיחה דובר שלא נהיה יותר עוינים" בן צור: "למה לא הפנית בעניין הריאיון לעורך? כולם יודעים שאתה מטפל?" ישועה: "יודעים שעושים את זה דרכי. אחר כך אני מחבר לינון (מגל, עורך וואלה לשעבר). לא התעסקתי בראיון" בן צור: "לא היית איש הסאונד"
בהמשך טען בן צור כי ישועה פעל לסיקור חיובי גם עבור פוליטיקאים נוספים, בין היתר דליה איציק, במהלך הבחירות לנשיאות ב-2014. ישועה אמר בתשובה לשאלתו של בן צור כי נפגש עם איציק "פעם או פעמיים". בן צור טען כי בספטמבר 2014 עורכי וואלה רצו לפרסם תחקיר כלשהו בנוגע למכירת דירה. "אתה כותב לאיש של דליה איציק: 'יש לחצים אדירים לעלות עליה תחקירים. אני כרגע בולם, שרון שפורר ואלדד יניב רצים על זה חזק'".
4 צפייה בגלריה
דליה איציק. ישועה: "לא זוכר אם בלמתי את התחקיר עליה או לא"
דליה איציק. ישועה: "לא זוכר אם בלמתי את התחקיר עליה או לא"
דליה איציק. ישועה: "לא זוכר אם בלמתי את התחקיר עליה או לא"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ישועה השיב: "היה קמפיין סוער לנשיאות, דליה איציק הייתה, סילבן שלום, וסביב זה היה עניין עצום של מרשך – ראש הממשלה. סביב הקמפיין לנשיאות היה אינטרס אז לראש הממשלה מי ייבחר, זה בטח ידהים אותך".
בן צור: "דיברת איתו? היה משהו ששמעת או ראית במה אוזניך?"
ישועה: "לא. למדתי בעיקר מתדרוכים של שאול שהסביר ודרש... לבקשתו של ראש הממשלה, דרך שאול, לדחות את מועד הבחירות שזה לא יהיה ריבלין. בתוך זה יש כל מיני מועמדים שהפילו אותם שם, ושאול התקשר ואמר שהם מוטרדים להבין 'מי זה האקדוחן' (שדואג לתחקירים נגד המועמדים -ג.מ), היו מועמדים ש'המלך' (נתניהו) חפץ ביקרם. בתוך זה נכנס לי ניר שלום (היועץ של איציק) - שאול אמר לי 'ניר שלום מבקש זה כאילו אני', זה איש בין שאול ומוזס ושאול משתמש בו בנושאים שונים. אני לא זוכר אם בלמתי את התחקיר (על דליה איציק) או לא. היו אינטרסים מנוגדים, נראה שניר שלום שרצה משהו ושאול רצה אבל בסוף ביבי גובר... חטפתי על זה בסוף מכל הכיוונים".
בן צור הציג בשלב זה כתבה מיוני 2014 שעלתה בוואלה בנוגע לדליה איציק, ולא הייתה מחמיאה לה, תחת הכותרת "נשיא לפי לפיד: תת אלוף לא, משתמטת כן". ניר שלום, יועצה של איציק, ביקש לדברי עורך הדין מישועה "לקבור" את הידיעה.
ישועה הסביר בדיון: "ניר שלום מבקש להסיר כתבה על דליה איציק. הוא רתח והעברתי לשאול והבנתי שזה מאד חשוב לשאול הוא הסביר לי שזה רגיש מאד וחשוב לביבי. זה מופרך לחשוב שראש הממשלה התערב בריצה לנשיאות? אני לכאורה למדתי משאול. יש אדם במדינה שלא ידע על מעורבות ראש הממשלה? אז מה אתה מגחך?".
בעדות ישועה נראה כיצד הוא מבקש להתערב בידיעות בודדות לטובת פוליטיקאים נוספים כגון אופיר אקוניס ואנשי תקשורת. בן צור הציג הכנת כמה אייטמים בודדים לטובת אקוניס: כך למשל, ב-29 באוגוסט 2015, ישועה מעביר הודעה שקיבל מאקוניס, לעורך אבי אלקלעי: "בוקר אור, נתתי למיה מנע ראיון מקיף בנושא רשות השידור. ידיעתך. שבת". ישועה השיב: "תשגיח שיהיה חיובי, אצטרך הרבה עזרה בקרוב סביב משבר הנגישות".
בן צור: אתה כותב שאתה צריך עזרה בנושא הנגישות שקשור לחקיקה שהוגשה ביחס להכלת חוקי נגישות (דיגיטלית) לאנשים עם לקויות לגלישה באתרי אינטרנט.
ישועה: זה יכול היה להביא את זה למצב שכל האתרים מפרים את החוק וחשופים לתביעות ייצוגיות. פניתי גם לשרה איילת שקד יחד עם כל פורום האתרים.
בן צור: לא אתה ולא אף אחד העלה על דעתו שאם אתה כותב שיהיה סיקור חיובי אז מצד שני, לפי הטענה, יש איזשהו עניין חקיקתי-רגולטיבי אז יש משהו פסול. לא חלף לך בתודעה?
ישועה: נכון

ינון מגל נגד ישועה בשידור

בן צור: ינון מגל, לשעבר העורך הראשי של וואלה, אמר היום ברדיו שהשיטה הייתה לפתוח רגליים בפני כל הפוליטיקאים כל דבר מתערבים בשיקולי העורך הראשי. מה מנכ"ל וואלה צריך להיפגש עם כל הפוליטיקאים האלה? הוא מתעסק בתוכן? הוא מסקר אותם? איך הגענו לזה?"תתייחס.
ישועה: השיטה הייתה בעיקר לציית להוראות של ראש הממשלה ורעייתו. ינון מגל אתמול קרא אתמול אמירה שלי מהעבר ש"וואלה הרוויחה, שעם ישראל הפסיד, כי עיתונאי שהתחיל אפס מאופס נכנס לכנסת" - והיום הגיב. עובדתית הפוליטיקאי היחיד שוואלה שועבדה לו. עבד מוחלט שלו היה ראש הממשלה. וואלה הייתה משועבדת לפוליטיקאי אחד (נתניהו), בוודאי בכמות ובאיכות. כשינון עזב, תלונותיו העיקריות היו: "למה השיגעון הזה עם ראש הממשלה? למה מכניסים את שטויות "ביביהו"?.
ההגנה אף הציגה התכתבויות בין ישועה לבכירים שונים בתקשורת
בן צור מציג התכתבות מ2014 בין ישועה ליוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10 לשעבר, שבה נטען כי הוא משנה תוכן שלאחר שמנכ"ל חדשות 10 מתלונן. ורשבסקי כותב: "בן זונה...". אתה כותב לו: "הוחלף". אתה תוך 10 דקות מבצע. וזה שהוא מכנה אותו, מי זה, הכתב?
ישועה: מישהו מהמערכת.
בן צור: אתה מעמיד את האתר לטובת ורשבסקי?
ישועה: דברים של רייטינג או דברים שקשורים לשיתופי פעולה, היה אמור לצאת תחקיר של רביב דרוקר על שאול. באותה עת הקשרים שלנו עם ערוץ 10 היו יחסים עסקיים. אני צריך לסייע לשאול במיתון כתבות נגדו. כשהם פונים, גם אותם אני צריך לרצות. לימים זה החמיר. וואלה הוכפף לזה. במקומות שלא עשו בדיוק את מה שרצו, אז שאול הוסיף לזה מנוף פרסומי... תגיד לאיתן (מדמון מגלובס) שלא יקבל יותר תקציבים. האינטרסים של שאול ובזק נכרכו, ואני הייתי צריך לדאוג באופן קבוע לזה.
בדיון הוצגו שיחות בין מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס לישועה, על השמטות קרדיטים אחד של השני מ-2015. השניים מדברים על כך שאין בניהם מלחמה. וייס מציין בהתכתבות ש"עם ynet תהיה גם תהיה"
ישועה: ynet וידיעות מדורת שבט של מודפס ואינטרנט וערוץ 12 מדורת שבט בערב, ברגע שהם נכנסו לערוץ MAKO עם חדשות ומגזין אז בידיעות ראו את זה כתחרות ישירה והיו מהלומות תקשורתיות בין הגופים.

שאול אלוביץ' ומוזס

שאול הסביר לי: "לא צריך להרגיז את הגדול" (הכוונה למוזס). שאול ביקש ממני לסיים את עסקת יד2 כמה שיותר מהר כדי שנוני לא יכעס עלי (בגלל התחרות). ישועה: "ריצוי ידיעות אחרונות ו-ynet היה הוראה מפורשת מיום הגעתו של שאול".
בתחילת הדיון התברר כי בחומרים שהעבירה הפרקליטות לעורכי הדין של צוותי ההגנה התווספו בטעות תכתובות פרטיות בין ישועה לעורכי דינו, שאמורות לחסות תחת חיסיון עורך דין-לקוח. הצדדים הסכימו שהפרקליטות תעבור מחדש על החומרים ותסמן מה מהם לא רלוונטי, אך הסנגורים הם אלו שימחקו אותם.
4 צפייה בגלריה
 יצחק הרצוג
 יצחק הרצוג
התנצל בפני יחימוביץ'. הרצוג
(צילום: מארק ישראל סלם)
השיחות הפרטיות בין ישועה לעורכי דינו צורפו לקובץ אקסל שהפרקליטות העבירה לידי עורכי הדין של נתניהו ושל בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', שהיו בעלי השליטה בבזק ונאשמים שפעלו להטיית הסיקור באתר וואלה תמורת הטבות רגולטוריות מנתניהו. הסנגורים טענו בדיון אתמול כי חלק מהשיחות הוסתרו מהם, כיוון שלא הופיעו בתוכן העניינים של הקובץ, וכי רק במקרה נכנסו לאחת הלשוניות ומצאו את השיחות שלא הופיעו בתוכן העניינים.
אחת מהשיחות שהוסתרו לטענת הסנגורים הייתה אותה שיחה בין יצחק (בוז'י) הרצוג לישועה, אחרי שזה ניצח את שלי יחימוביץ' בפריימריז לראשות העבודה ב-2013. בשיחה נשמע הרצוג מכנה את יחימוביץ' "כלבה". הרצוג התנצל לאחר חשיפת השיחה הזו, ויחימוביץ' הודיעה שהיא סולחת לו.
עו"ד מיכל רוזן-עוזר, שמייצגת את איריס אלוביץ', טענה כי השיחה רלוונטית למשפט כיוון שלדבריה היא מעידה על קשרים שניהל ישועה עם פוליטיקאים נוספים, ולפיכך הייתה צריכה להופיע בתוכן העניינים. עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ', הסביר כי גילה במקרה את ההתכתבות עם הרצוג רק לפני חודש. "עורך הדין של נתניהו, בועז בן צור, לא קיבל את החומר הזה בכלל", טען חן.
ראש צוות התביעה בתיק 4000, עו"ד יהודית תירוש, הכחישה בתוקף כי מידע הוסתר: "הפרקליטות עוברת על חומרי חקירה לאחר שהמשטרה עושה חיפוש בסלולרי, אנחנו לא רשות חוקרת, אין לנו איך לעבור על כל החומרים בטלפון". אך גם השופטים הופתעו שהחומר לא הועבר. השופט משה בר-עם אמר כי "נשגב מבחינתי איך זה סווג חומר לא רלוונטי". ואילו ראש הרכב השופטים, השופטת רבקה פלדמן, פנתה לתובעת בביקורת: "אולי צריך לחזור למשטרה ולהגיד להם תבדקו מחדש". עו"ד תירוש השיבה: "אני לא יודעת ואני צריכה לברר. טלפון כמו שהוא, לא מועבר אף פעם בשלמותו".
פורסם לראשונה: 10:43, 26.05.21