אין מתווה חזרה ללימודים - זעם ברשויות המקומיות
(צילום: ירון ברנר)

עד כה לא אושר מתווה להחזרת התלמידים לבתי הספר על ידי קבינט הקורונה וברשויות המקומיות זועמים. שני ראשי ערים, רן קוניק מגבעתיים וישראל גל מקריית אונו, התראיינו הבוקר (רביעי) לאולפן ynet. "מדינת ישראל מתייחסת אלינו כקבלני ביצוע. משנים החלטות כל יום ולא מעבירים לנו סמכויות או תקציבים", אמרו השניים.
ראש עיריית קריית אונו ציין ש"אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק. הם כנראה לא הפנימו שאנחנו נמצאים במלחמה. מדינת ישראל ניצחה בכל מלחמותיה כי האנשים בשטח קיבלו אחריות והחלטות". לדבריו המצב כיום הוא "בלתי נתפס". הוא האשים: "יוצרים מצב של חוסר ודאות מכוון. לא נתקלתי בתופעה שכזאת בשום מקום בעולם. כשיש חוסר ודאות אי אפשר לצפות לאחריות לא של אזרחים ולא של אף אחד".
4 צפייה בגלריה
ישראל גל
ישראל גל
ישראל גל
(צילום: ראובן קופוצ'ינסקי)
4 צפייה בגלריה
חזרה ללימודים בצל נגיף הקורונה
חזרה ללימודים בצל נגיף הקורונה
בית ספר אלון בגבעתיים. ראש העיר: "קפסולות זה חרטא"
(צילום: יריב כץ)
הוא הוסיף: "צריך לתת את הכלים בשטח לראשי הרשויות, לתת למחוזות במשרד החינוך לנהל את האנשים, אלה שמכירים את הציבור - ולייצר תחושת ודאות. יש כאן בדיוק פעולות הפוכות, שיוצרות פאניקה וחשש ואז נוצר גם חוסר אמון ואנרכיה". הוא ציין כי "רק אם היו נותנים מתווה ודרך היינו מנצחים את המלחמה הזאת".
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים הצטרף לדברים. "אני כמובן מסכים עם כל מילה שישראל אמר. קודם כל מבחינת אמון הציבור, הציבור כבר לא מאמין לממשלה. יש פילוג גדול בעם וזה נשמע אחרת כשראש עיר מנהל את זה ומדבר לציבור שלו ומבקש להישמע להנחיות, מאשר ראש ממשלה כזה או אחר. אגב זה לא כזה משנה, כי מבינים שזה הכל פוליטיקה".
לטענתו, "ראש הממשלה רוצה לשלוט בכל משיקולים פוליטיים שלו. הם לא משחררים כי אז יתגלה הבלוף ויבינו שלא צריך 36 שרים, מספיק רק עשרה. ראשי הערים יעשו את השאר. אנחנו יכולים לנהל גם את המדינה בשגרה ובטח בזמן חירום".
4 צפייה בגלריה
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
"כולם מבינים שהכל פוליטיקה". רן קוניק
(צילום: אלעד מלכה)
קוניק ציין כי ייתכן שהשיטות שעובדות בטייוואן או בסין לאו דווקא יעבדו בישראל. "לדעתי צריך לתת 'פרסים מבצעיים' - הנחות ותמריצים לעיר שמצליחה. שיטת המקל והגזר. מאז שהיינו ילדים קטנים לימדו אותנו 'תגמור לאכול תקבל פרס'. צריך לתת לרשויות ירוקות שמצליחות לשמור על הירוק תמריצים. לפטור את התושבים מארנונה לדוגמה, ומי שאדום צריך להישאר בסגר וגם לקבל גזרות וקנסות".
בעבר אמר ראש עיריית גבעתיים כי שיטת הקפסולות לא תעבוד בבתי הספר. היום הוא ציין ש"ההצעה החדשה של שבוע-שבוע הזויה. יסלח לי השר (גלנט) שאני מאוד מכבד אותו. תראה, זה לא פשוט אין לנו פתרונות קסם. יכול להיות שהגדולים מכיתה ה' ומעלה לא יכולים לחזור ללמידה הקלאסית אלא לייצר להם פעילויות בקבוצות קטנות, בשטחים הפתוחים. אצל ילדים קטנים אין טעם לקפסולות זה חרטא. הם יתערבבו בהפסקה".
4 צפייה בגלריה
גן סביון קרית אונו
גן סביון קרית אונו
חזרה לגנים בקריית אונו. השבוע
(צילום: איתן אלחדז/TPS)
ישראל גל הציג את המתווה שלו לקריית אונו ואמר כי "היינו פותחים את בתי הספר היסודיים, זה הכל. אנחנו יישוב ירוק וצריך לעקוב ולהיות אחראים לשמור על מרווחים. צריך כמה שיותר לרווח, צריכים כמה שיותר להשגיח על מסכות, על כיתות אחידות ולא להחליף הרבה מאוד אנשי צוות".
הוא ציין: "הייתי עושה את זה אחיד לתקופה ארוכה. אי אפשר לקבוע כלום במדינה הזאת, כי היום מדברים איתך קפסולות ואז א'-ב' ואז ג'-ד' ואז שבוע-שבוע ובוקר וערב ולימודים כאלה ואחרים וכל פעם משנים את זה. זה לא קיים בשום מקום בעולם".
קוניק הוסיף: "על מה שיקרה ביום ראשון בבוקר מודיעים לך בחמישי בלילה. מושכים את זה לדקה ה-90. והודיעו לנו על זה ביום חמישי וההנחיות יצאו רק ביום שישי - זה בדיחה"