3 צפייה בגלריה
בתי הקפה במתחם התחנה סגורים
בתי הקפה במתחם התחנה סגורים
מחלימים ומחוסנים יוכלו להיכנס. בתי קפה סגורים במתחם התחנה בתל אביב
משרד המשפטים עוסק בהכנת תקנות אשר יאפשרו למחוסני ומחלימי קורונה להיכנס למסעדות, לבתי קפה, לחדרי כושר, לבתי מלון ולמופעי תרבות. עם זאת, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ממתין להנחיית משרדי הבריאות והחינוך וקבינט הקורונה האם לתקן בחקיקה את החוק כדי לאלץ מורים להתחסן, אם הם רוצים להמשיך לשמש עובדי הוראה.
ההכנות של משרד המשפטים עולות בקנה אחד עם סיכום שנערך אתמול בין קבינט הקורונה לבין היועמ"ש והמשנה רז נזרי. סוכם כי מי שיהיה לו "תו ירוק", כלומר מחוסני ומחלימי קורונה, יוכל להשתמש בשירותים אלה. היועץ אמר לשרים כי עדיף היה לבצע את ההיתרים הללו בחקיקה, אך ניתן לעשות זאת גם באמצעות תקנות מכוח "חוק הקורונה" שכבר נחקק.
3 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
ממתין להנחיות מהממשלה. היועמ"ש אביחי מנדלבליט
(צילום: דנה קופל)
בישיבה הובהרו הקשיים החוקתיים באילוץ מורים להתחסן. החקיקה בעייתית שכן היא פוגעת בזכותו של האדם לחירות, וכן לזכויותיו בחוק זכויות החולה, ומנגד פוגעת בחופש העיסוק שלו. ההערכה היא שבסופו של דבר הנוסחה שתוביל היא לברירה של המורה בין זכותו לעמוד על דעתו שלא להתחסן, לבין הבטחת בריאותם של התלמידים שהוא מלמד והמורים שעימם הוא עובד. במערכת המשפטית הובעה תקווה שהסתדרות המורים תגיע לסיכומים עם משרד החינוך באופן שייתר חקיקה מיוחדת.
בעיה משפטית נוספת היא היקף ההגבלות העשויות לחול על אזרחים המבקשים להגיע למרכזי הקניות. אמנם רכישת בגדים, למשל, אינה מוגדרת כ"זכות חיונית" כמו מרכולים וחנויות להצטיידות חיונית. כמו כן, לא ניתן לומר לציבור "לא תוכלו לקנות בגדים משום שלא התחסנתם".
(צילום: אביהו שפירא, שחר גולדשטיין)

מאידך, קיימת עדיין סכנת הדבקה גדולה ממי שלא התחסן. בשלב זה, נסקרו גם בעיות "טכניות" – אפליקציית אישור החיסונים על ידי קופות החולים אינה מתפקדת דיה. מתן אישור למחוסנים בכתב, אינה באה בחשבון מחשש לזיופים. לכן בנושא זה טרם התקבלה החלטה.
לקראת הדיון הצפוי מחר בממשלה על קידום "התו הירוק", שוחח הערב יו"ר כחול לבן בני גנץ עם מנדלבליט וניזרי. גנץ ביקש כי הבחינה המשפטית תתקיים באופן מידי, ותוצג בהתאם לדרישות ולעמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות. עוד סוכם, כי תיבחן סוגיית הקצאת הבדיקות, לכל הפחות לצורך הפעלת מתווה "התו הירוק" בחינוך באופן מידי.
במשרד הבריאות תומכים קודם בפתיחת אירועי תרבות, ספורט ותערוכות, בהתאם לתו הירוק. בשלב הבא, לפי כוונת המשרד, ייפתחו למחוסנים ולמחלימים מסעדות גדולות, חדרי כושר ובתי קולנוע ואירועים משפחתיים. בהזמנת כרטיס לאירוע מסוים יהיה צורך לציין מראש אם יש למזמין תו ירוק. מי שאין לו תו כזהיידרש להציג בדיקת קורונה שתוקפה יהיה עד ל-48 שעות. במשרד הבריאות בודקים אפשרות של ביצוע בדיקות מהירות בכניסה למקומות מסוימים עבור מי שלא מחוסן.
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בתל אביב
חיסון קורונה בתל אביב
גם מחלימים ומחוסנים יידרשו להציג בדיקה שלילית. נתב"ג
(צילום: אייל שבירו)
בישיבת הקבינט אתמול אושר במשאל טלפוני כי כניסה לישראל דרך היבשה והים תתאפשר רק למי שיש בידו בדיקה שלילית שבוצעה 72 שעות לפני יציאתם מהמדינה שממנה הם מגיעים (למעט במקרה של צורך הומניטרי או צורך אישי מיוחד באישור חריג). זאת, בדומה לנכנסים לישראל דרך האוויר. על הפרת הוראה זו יינתן קנס בגובה 2,500 שקל. התקנה תיכנס לתוקף בראשון בכדי לאפשר לשוהים בחו"ל להיערך.
כמו כן, אושר כי כל הנכנסים לישראל יחויבו לבצע בדיקה נוספת לאחר כניסתם. במעבר גבול שאין בו מקום לבצע בדיקה, היא תתבצע במקום הבידוד מטעם המדינה. על הפרת הוראה זו יינתן קנס בגובה 3,500 שקל. התקנה תיכנס לתוקף בתוך 24 שעות.
שלשום אישר הקבינט כי גם מחוסנים ומחלימים שנכנסים לישראל יחויבו בביצוע בדיקת קורונה והצגת תוצאה שלילית לבדיקה שנעשתה 72 שעות לפני ההמראה, וכן בדיקה נוספת עם הנחיתה. לאחר בדיקות אלו המחוסנים והמחלימים יהיו פטורים מבידוד. כמו כן, תתאפשר עלייה למטוס של אדם שבא במגע עם חולה מאומת, רק לאחר שסיים בידוד של 10 ימים ולאחר שתי בדיקות קורונה שתוצאותיהן שליליות במועדים הקיימים בחוק כיום.