תיעוד המוצב הנטוש בגבול עזה

כוח צה"ל נטש בשבועות האחרונים עמדה צבאית בגבול עם רצועת עזה, והשאיר בה ציוד צבאי ומסמכים מסווגים. פעמיים בחודש האחרון תיעדנו את העמדה ששימשה כנראה לוחמים שאבטחו את העבודות להקמת המכשול במרחב. אלא שבפעמיים הללו איש לא ניגש אלינו, אף כוח צבאי לא הוקפץ, חרף המעקב שכוחות האוגדה אמורים לנהל אחר הנעשה בשני צדי הגבול.
הקרוואנים והמקלחות ששימשו את החיילים ריקים, אך לצידם מצאנו מכשיר טכנולוגי צה"לי למעקב אחר מיקומי נפילת רקטות, מסמך שתלוי על דלת אחד המבנים ובו הנחיות מדויקות כיצד לנטוש את המוצב (שכלל לא בוצעו), רשתות הסוואה מקופלות, ארגז עם עשרות כדורי M-16, ציוד מנהלתי נוסף והחמור מכול: קלסר עם תיק המשימה לכוחות בגזרה שבמרכז הרצועה.
6 צפייה בגלריה
מוצב נטוש בגבול עזה
מוצב נטוש בגבול עזה
עמדת חמאס מול המוצב הנטוש
6 צפייה בגלריה
מוצב נטוש בגבול עזה
מוצב נטוש בגבול עזה
המוצב הנטוש
6 צפייה בגלריה
מוצב נטוש בגבול עזה
מוצב נטוש בגבול עזה
ציוד רגיש במוצב
במסמך המסווג, תחת ההגדרה "סודי", הודפסו בחודשים האחרונים נוהלי פתיחה באש מול מגוון תרחישים, דרכי פעולת הכוחות מול חדירות מחבלים ותפיסת בני ערובה, כיצד להתמודד מול חדירות רחפני אויב, רשימת תדרי רשתות הקשר באוגדה המרחבית, מיקום מנחתי המסוקים הסמוכים, מידע רגיש על כוחות העתודה הצה"ליים, הוראות לנהלי קרב ומידע רגיש נוסף.
לאורך 20 עמודים, נחשפו למעשה דרכי הפעולה של כוחות צה"ל במשימת ההגנה בגזרה הנפיצה. לאחר פניית ynet אמרו בצה"ל שהחלו לתחקר את האירוע וידאגו לפינוי הציוד.
על רקע השקט היחסי, בחודש האחרון אירעו שתי תקלות חמורות בגבול עם עזה, כאשר טנקים ירו בשוגג לעבר מטרות עזתיות. חיילים מגדוד השריון 75 שעלו השבוע לתעסוקה מבצעית, תרגלו עליה לעמדה אך ירו פגז לעבר בית ליד בית חאנון, כי סברו שמדובר במטרת אמת. המבנה ספג פגיעה קשה ולפי פרסומים בעזה המשפחה שגרה במקום לא הייתה, במקרה, בזמן האירוע בבית.
6 צפייה בגלריה
מוצב נטוש בגבול עזה
מוצב נטוש בגבול עזה
מכשיר טכנולוגי שנמצא במוצב
6 צפייה בגלריה
מוצב נטוש בגבול עזה
מוצב נטוש בגבול עזה
מסמך שנמצא במוצב
שבועיים קודם לכן לוחמים הפגיזו עמדת חמאס בלי שניתן להם אישור. העמדה הצה"לית שננטשה מקבלת משנה תוקף מול שורת תקריות מביכות שאירעו באזור עד לפני כשנה, במהלכן פלסטינים חדרו את הגדר, הציתו עמדות צה"ליות וחזרו בריצה ובאין מפריע חזרה לשטח העזתי. למרות רצועת הפרימטר שאסורה בנוכחות פלסטינית וסמוכה לגבול, בפועל, פלסטינים יכולים להגיע לגדר בריצה ולחצות אותה עד שהם נתפסים על ידי כוחות צה"ל שקופצים לנקודה.
מצה"ל נמסר בתגובה: "השארת המסמכים והחפצים בעמדה המדוברת היא תקלה שטופלה באופן מידי עם היוודע הדבר. האירוע מתוחקר. נציין כי כחלק מהשגרה המבצעית בגזרת עזה נעשים שינויים בפריסת הכוחות והמוצבים. בעמדה זאת, התבצע נוהל סדור להחלפת מיקום העמדה שטרם הושלם וכחלק ממנו, הכוחות עברו למיקום שונה. בסיום תהליך שינוי הפריסה יתקיימו מסדרים במקומות השונים".