עם שורות של מחשבים מצוחצחים ושיטות לימוד מודרניות למדי, קמפוס 1337 של מרוקו הוא חלום שמתגשם עבור הגיקים הצעירים במדינה, שבה יש בשנים האחרונות ביקוש גדול לבעלי יכולות גבוהות בתחום טכנולוגיית המידע.
קמפוס 1337 נחשב לגן עדן עבור מקודדים, ואפשר להירשם בו לקורסים בתכנות ובניית מערכות מידע. הלימודים ניתנים ללא תשלום, ואת רוב המערכת שלהם התלמידים בונים בעצמם.
הקמפוס פועל 24 שעות ביממה, והוא כולל מאפיינים המזוהים עם חברות הייטק בעמק הסיליקון, כמו למשל קנטינה, ציורי גרפיטי על הקירות וחדרי משחק המצוידים בערסלים ובכדורגל-שולחן. "זה יפה מכדי להיות אמיתי", מודה איסמעיל אל-מחפי, סטודנט בן 22 שנדרש ממנו מאמץ מסוים כדי להתנתק מהמסך ולענות על שאלות.
הקורסים הראשונים בבית הספר נפתחו בשנת 2018, וכשאיסמעיל גילה את קיומו, בהתחלה חשב שעובדים עליו, ולכן התגובה שלו הייתה – כמצופה מהאקר – לפרוץ למערכת. היום הוא מבין שכל מה שהבטיחו לו נכון. "הכול כאן מדהים, וזה מתחיל בהוראה", הוא מעיד.
אל-מחפי מגדיר את עצמו "האקר מוסרי" (מה שבשפת הגיקים מכונה "כובע לבן"), והוא מספר שהרבה מהידע שצבר הוא השיג באמצעות משאבים שמצא בפינות אפלות של האינטרנט. לאכזבתם של הוריו, מבית הספר התיכון הוא פרש לפני מבחני הבגרות: "הכול שיעמם אותי שם", הוא מסביר.
אחרי שנתיים שבהם שהה בנורבגיה ועבד בשירות חברה לאבטחת סייבר ניגש אל-מחפי למבחן של 1337 – ועבר אותו בהצטיינות. עוד לפני שסיים את לימודיו קיבל הצעה למשרה בצוות אבטחת הטכנולוגיה של בית הספר.
"הוא חזק מאוד, הרבה יותר חזק מאדם זקן כמוני", אומר יוסף דהבי, המנהל הטכני של בית הספר, בעצמו רק בשנות ה-30 לחייו. "אבטחת המידע היא תחום שמתפתח כל הזמן, כך שמיומנויות הן דבר שמתיישן מהר מאוד".
למשוך את הבלתי נראים
את קמפוס 1337 הקימה ענקית הפוספט המרוקנית OCP: היא החליטה להקצות לשם כך מפעל שלה שיצא משימוש במרכז עיירת הכורים חוריבגה, בתקווה שהפיכתו לבית ספר תשרת את הצורך הדוחק של מרוקו במומחי טכנולוגיה.
במרוקו עצמה מסיימים את לימודיהם בכל שנה כ-8,000 מהנדסי מחשבים, אבל לא די בכך כדי לענות על צרכיה של המדינה, הנמצאת בעיצומה של מהפכה דיגיטלית. אחת הסיבות לכך היא שרבים ממהנדסי המחשב מעדיפים לנסוע לעבוד באירופה ובצפון אמריקה, שם מובטחות להם משכורות גבוהות יותר.
שמו של מרכז 1337 שאול משיטת הכתיבה האינטרנטית שבה מומרות אותיות בספרות המזכירות אותן בצורתן, שיטה המכונה "ליטספיק" (Leet Speak), או בשפתה שלה – 1337-5P34K. האקרים וגיימרים נוהגים להשתמש בה כדי להפגין את מעמדם האליטיסטי בקהילות מקוונות.
המוסד הלימודי הזה עובד בשיתוף פעולה הדוק עם "42", בית ספר צרפתי לתכנות שהוקם בשנת 2013 וזוכה להערכה גדולה בעולם הטכנולוגיה. מנהל 1337, לרבי אל-הילאלי, אומר שהמטרה היא למשוך את הנוער הבלתי נראה, את הגיקים שלעתים נדמה כי איש אינו מבין אותם וכי הם אינם מתאימים למערכת – אבל פיתחו כישורים משלהם.
תשוקה לאלגוריתמים
נשים מהוות רק 10% מהסטודנטים במוסד, ואחת מהן היא פאטימה. היא מעידה שבית הספר הוא משפחה אחת גדולה: "אנחנו חושבים באותה צורה, יש לנו אותו סגנון חיים". פאטימה מספרת כי פרשה מעבודתה הראשונה, כמהנדסת תעשייה, ועכשיו, בגיל 29, היא נהנית מהחופש: "בלי שעות במשרד, בלי אילוצים, בלי שיפוט. בעיר כולם יודעים שאנשי 1337 שונים".
לחברהּ לספסל הלימודים מוחמד איימן פרמי, המכנה את עצמו "מתמטיקאי עם תשוקה לאלגוריתמים", יש סיפור דומה. מוחמד בן ה-24 הצטרף ל-1337 אחרי שפרש ממכינה שהייתה אמורה להכשיר אותו למבחן הכניסה לבית ספר להנדסה מהסוג הישן והטוב, ועכשיו הוא חולם להקים סטראט-אפ שיעסוק באינטליגנציה מלאכותית. לדבריו אין לו שום חרטה.
גם כמה תלמידים זרים לומדים בבית הספר, ואחד מהם הוא רוברט ברייט פוקה, בן 23 מקמרון. רוברט, שנגע במחשב לראשונה רק בגיל 11, הגיע למרוקו כמהגר בלתי חוקי, אחרי שצעד דרך ניז'ר, ניגריה ואלג'יריה. "הגעתי בדיוק בזמן למבחן הכניסה", הוא מספר. עכשיו הוא חולם לפתוח בית ספר לתכנות במולדתו.
הסטודנטים המתקבלים ל-1337 נבחרים על בסיס היכולות שהם מפגינים במבחני היגיון וזיכרון וכן על סמך המוטיבציה שהם מראים. "ב-1337 הרעיון הוא למצוא את האנשים עם הפוטנציאל הגדול ביותר", אומר יועץ אסטרטגי של OCP, שביקש להישאר בעילום שם. "קל יותר לפתוח קורסים במוסדות חדשים מאשר לערוך רפורמה במערכת השכלה גבוהה שלמה".