בכירי משרד הבריאות משיבים לשאלות
(צילום: לע"מ)

בכירי משרד הבריאות השיבו היום (שלישי) בשידור חי בפייסבוק על שאלות של גולשים בנוגע למתווה החדש של פתיחת השמיים. הבכירים, המשנה למנכ"ל המשרד פרופ' איתמר גרוטו וראש מחלקת יחסים בינלאומיים במשרד ד"ר אשר (אשי) שלמון, התייחסו בין היתר ליציאה לאומן, לקריטריונים לקביעת מדינות ירוקות ולהנחיות במדינות השונות.
2 צפייה בגלריה
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג אחרי פתיחת השמיים החלקית
(צילום: מוטי קמחי)
האם "קונקשן" במדינה שאינה ירוקה פוטר מבידוד? "אם מישהו עובר בנמל תעופה, גם במדינה אדומה דוגמת טורקיה, אין חובת בידוד. אם לא יוצאים מהנמל, שבו עובדים לפי מדיניות תו סגול, אין סיכון. התנאי הוא השהייה במדינה ירוקה".
האם יותר לטוס לאומן בראש השנה? "אומן נמצאת בשטח השיפוט של אוקראינה. ממשלת אוקראינה תצטרך לקבל החלטות ולאכוף את קיום ההפרדה והריחוק החברתי".
גם בחו"ל יש לשמור על הנחיות משרד הבריאות? "בהחלט. חשוב להקפיד על אותם כללים בכל העולם. ברוב המדינות זה גם חובה – מרחק ומסכה. יש לקיים את כללי המדינה, אבל חשוב כישראלים שיוצאים לחו"ל לשמור על הכללים למניעת הידבקות. גם במטוס חשוב לשמור על המסכות. הסיכון להדבקה במטוס נמוך".
פתיחת השמיים: דיווח באולפן ynet
(צילום: בראל אפרים, שחר גולדשטיין)

מה הם הקריטריונים לסימון מדינות כירוקות או אדומות? יהיה מתווה לבאים ממדינות אדומות לביקור משפחה או עסקים? "הקריטריונים שנבחרו בצוות משולב של רופאים, ארגונים, משרד החוץ והבריאות כולל מספר חולים חדשים בממוצע למיליון נפש, מספר בדיקות למיליון נפש ושיעור בדיקות חיוביות. הנתונים משוקללים – ומדינה ירוקה היא אחת שמקבלת ציון גבוה מספיק. לגבי האדומות – מקיימים דיונים על סוגיית העסקים. לגבי משפחות – מי שעושה 'איחוד משפחות' זכאי להיכנס – ויהיה חייב בבידוד".
מה יעשה תייר ישראלי שקיבל תשובה חיובית בכניסה למדינה ירוקה? אם יחזור לארץ הוא עלול להדביק. "המטרה היא לא להעלות נוסע פעיל לטיסה. זה סיכון. כשאדם מתגלה כחולה הוא צריך להישאר בבידוד, במקרה שהוא חולה קל או א-סימפטומטי. אם הוא חולה קשה – עליו להתאשפז. רק עם החלמתו יוכל לחזור לישראל".
למה החוזרים ממדינות אדומות לא נדרשים בבדיקה בחזרתם לארץ? "מי שחוזר ממדינה אדומה חייב בכל מקרה וללא יוצא מן הכלל להיכנס לשבועיים בידוד. זו המדיניות היום".
אם בדיקות הקורונה שליליות, למה צריך לטוס עם מסכות? "היום עושים בדיקות בין 48 ל-72 שעות לפני הטיסה. לא ניתן להיות בטוח שאנשים לא מדבקים, ולכן צריך לשים מסכות".
אדם שפיתח תסמינים בעת שהייה בחו"ל יוכל לחזור לארץ? "חד משמעית לא. אדם שפיתח תסמינים חייב להיבדק היכן שנמצא. אם נמצא חיובי אסור לו לעלות על מטוס, גם אם הוא חולה קל עד שהוא עונה לקריטריוני ההחלמה. אדם כזה יכול לסכן עשרות אם לא מאות אנשים, ואנחנו נגיב בחומרה למקרה כזה".
ביום ראשון חתם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי על צו פטור מבידוד לשבים מ-20 מדינות ירוקות. הצו כולל את כל מי שהגיע או יגיע מהמדינות שברשימה (ולא שהה במדינה אחרת) ב-14 הימים האחרונים.
משרד הבריאות גם השיק אתר חדש בשם "תעופה בזמן קורונה", בו ניתן למצוא תשובות לשאלות כמו מי אינו רשאי לטוס ומי אינו רשאי להיכנס לישראל או לצאת ממנה. באתר מופיעות הנחיות לנכנסים וליוצאים מהמדינה, חובת בידוד והנחיות, הגשת בקשה לכניסה לישראל לפני טיסה, הגשת בקשה ליציאה מישראל לפני טיסה ורשימת מדינות אדומות וירוקות.
כל הנוסעים המבקשים לטוס מישראל נדרשים למלא טופס דיווח יציאה מישראל במהלך 24 השעות שלפני הטיסה. בנוסף יש למלא הצהרת בריאות. כמו כן, הכניסה לטרמינל הנוסעים תותר רק למחזיקי כרטיס טיסה ואישור על מילוי הבקשה באתר משרד הבריאות.