מכלבי עוקץ ועד אנטילופות: בימים אלה מושלמת ההקמה של מינהל בעלי החיים באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל, שיהיה אמון על נושאי בעלי החיים בצבא, ובעיקר על הרגולציה הפנים צבאית לגביהם.
המינהל, בראשות וטרינר שהוא גם קצין בדרגת רב סרן, יסדיר ויפקח על הדברות המזיקים בצה"ל, יפעל לצמצום תופעת החיות המשוטטות בבסיסים ויפעל, החל מהחודש הבא, להסמיך בבה"ד 10, תפקיד חדש – כ-60 עד 90 מדבירים צבאיים, חיילים בשירות חובה שיפוזרו ביחידות הגדולות ויקבלו רישיון מהמדינה לעסוק בהדברה. לפי נתוני עבודת המטה להקמת היחידה שקודמה על-ידי סגן הרמטכ"ל אלוף אייל זמיר, יחידות שהזמינו עד כה מדבירים חיצוניים חיכו בממוצע חודשיים ימים לקבלת השירות.
2 צפייה בגלריה
הובאו ארצה כדי לנכש עשבים. אנטילופה
הובאו ארצה כדי לנכש עשבים. אנטילופה
הובאו ארצה כדי לנכש עשבים. אנטילופה
(צילום: shutterstock)
כמו כן, אנשי המינהל יוסמכו להוציא ולהכניס בעלי חיים בצה"ל, וצפויים, למשל, למצוא פתרון סופי לבעיית האנטילופות שהובאו מחו"ל וגויסו לצבא לפני כעשרים שנה למטרות ניכוש ואכילה של עשביה בבסיסי תחמושת רגישים של חיל האוויר. "חלקן עשו את עבודתן טוב וחלקן פחות יעילות, ואוכלות עצים", הסביר קצין במינהל החדש ל-ynet. "הבעיה היא שהן התרבו פי כמה וכמה, ובזמנו כשהן הובאו לצבא זה היה ללא תכנון מוקדם. יותר זה לא יקרה.
"בגלל זה יש פה מאות אנטילופות", הסביר הקצין. "החברה להגנת הטבע עוזרת לנו למפות אותן, כי אי אפשר לשחרר אותן לטבע מאחר שמדובר במין זר ולא ארץ-ישראלי. בכל מקרה הן לא יומתו ויש מספר חלופות לגביהן שאנו בוחנים".
אך חוץ מהאנטילופות שהובאו ארצה כדי לאכול עשבים, בשנים האחרונות נרשמו עוד ועוד מקרים של פגיעה בבעלי חיים כמו הדברה אכזרית של עכברים, ובמקרים מסוימים, כמו במטבח של חיל האוויר, הרצון לסלק חתולים משוטטים הוביל להתעללות באמצעות חומרי ניקוי כימיים.
בנוסף, לפי נתוני הצבא, 1,051 חיילים נפגעו מבעלי חיים שונים במהלך 2018, מתוכם 50 אושפזו, והדבר הביא לאובדן של 2,722 ימי עבודה מקרב כלל הגורמים בצבא שעסקו בכך. "למפקדי יחידות ורס"רים לא הייתה כתובת לפנות אליי כאשר התפרצה באזורם מכת כלבת, כמו שקרה בשנים האחרונות כמה פעמים ברמת הגולן", הסבירו בצה"ל. "או כאשר חתולה המליטה גורים בשטח המחנה, וחיילים רצו לאמצם".
2 צפייה בגלריה
יקבלו סיוע בשמירה על רווחת הכלבים. יחידת עוקץ
יקבלו סיוע בשמירה על רווחת הכלבים. יחידת עוקץ
יקבלו סיוע בשמירה על רווחת הכלבים. יחידת עוקץ
(צילום: דובר צה"ל)
היחידה החדשה שקמה בימים אלה תהיה גם מוקד ידע מנחה לכל היחידות שמחזיקות בשגרה בעלי חיים, כמו יחידת הכלבנים עוקץ, ותסייע בכל הקשור לצורת גידולם ושמירת רווחתם. בין התפקידים השונים שמאוישים במינהל החדש: "קצין מגוון ביולוגי", שיבדוק ויתכנן הכנסה והוצאה של בעלי חיים לצבא שלא לשימוש מבצעי (כמו האנטילופות והחזירים המשמשים לניסויים בחיל הרפואה - י"ז). בעלי חיים אחרים המשמשים לניסויים סודיים בצה"ל, כפי שנחשף ב-ynet, יהיו תחת פיקוח חלקי של המינהל, ובמקרים אחרים תחת ועדת הניסויים במשרד הביטחון.
"נמנע צער בעלי חיים באמצעות סירוס ועיקור בעלי חיים משוטטים בבסיסים ונייעץ בהאכלת בעלי חיים", הוסיף הקצין במינהל החדש, שלדבריו לא יהיו יותר תופעות של החזקת כלבים לצורך שמירה על בסיסים, כמו שהיה עד לשנים האחרונות בבסיסי חיל האוויר, בהם תל נוף ושדה דב: "מי ששמר נפטר כבר או יצא לפנסיה, והיתר הוסבו לפעילות מבצעית".
יובל חיורוני, מהמטה לקידום טבעונות בצה"ל, מסר כי"אנחנו מצפים שמנהל בעלי החיים יפעל למניעת סבלם של בעלי החיים הרבים שנמצאים תחת אחריות הצבא, ויציב זאת בראש סדר העדיפויות שלו. אנחנו ויתר הארגונים והגורמים הפועלים למען בעלי חיים, מצפים גם לעבודה שוטפת מול המינהל, שהיא חיונית להצלחתו ולהצלת חייהם של כלבים, חתולים, חזירים ובעלי חיים רבים נוספים".