שרת התחבורה מירי רגב פנתה היום (א') לשר הבריאות יולי אדלשטיין בבקשה להגדיל את תפוסת הנוסעים ברכבת ישראל ל-100% כבשגרה. "אני מקווה שבקרוב מאוד נוכל להביא בשורה לציבור המסתמך על שירות הרכבות", ציינה השרה רגב.
תחת מגבלות הקורונה והעומסים בכבישים שיצרו פקקי ענק ברחבי הארץ, מוגבלת הרכבת להסעת 75% מהנוסעים שבשגרה. כעת, לאחר שמרבית המשק נפתח, ברכבת עדיין חלה הגבלת נוסעים והנסיעה בה מתאפשרת עדיין באמצעות הזמנת שוברים.
בימים האחרונים השוברים החלו לאזול כבר משעות הערב שקודמות לנסיעה. היום, למשל, בשעות הבוקר לא היו שוברים ליותר מארבע רכבות שנעו מצפון הארץ לכיוון תל אביב. הביקוש לרכבת גדל באופן משמעותי מאז היציאה האחרונה מהסגר. ברכבת נרשמו מדי יום בין 140 ל-150 אלף נסיעות, ובכך נשבר שיא במספר הנוסעים מאז חזרת הרכבת לפעילות לאחר הסגר הראשון ביוני בשנה שעברה.
רכבות בקווים רבים הגיעו ל-75% תפוסה ומצב דומה התרחש בכל יום ראשון וחמישי בשבועות האחרונים. 25% מהנוסעים ברכבת בימים אלו הם חיילים שנוסעים בעיקר בשעות העומס בימים ראשון וחמישי. בתקופת הקורונה אושר להם לעלות על הרכבות בעקבות מיעוט הנוסעים. קודם לכן צה"ל הפעיל לטובתם מערך היסעים.
הכבישים בישראל גדושים בכלי רכב באופן חריג בהשוואה למדינות המערב ובאופן דומה למדינות העולם השלישי. התחבורה הציבורית, שגם בשגרה לא מספקת חלופה הולמת, נמצאת במצב כושל יותר בימי הקורונה.
מומחים מדגישים כי בעוד הפקקים כאן ויישארו לאורך זמן, המדינה לא עושה מספיק כדי לצמצם את החשיפה אליהם באמצעות תכנון עירוני נכון וקידום של התחבורה הציבורית.
ההחלטה על אחוזי התפוסה בתחבורה הציבורית לא נתונה בידי רכבת ישראל אלא בידי משרדי הבריאות והתחבורה. בעקבות כך פנתה השרה רגב לשר אדלשטיין בבקשה להעלות את התפוסה למקסימום תוך הקפדה על עטיית מסכות.
הקלה לנוסעים, אבל לא פתרון לבעיות השורש
"מתוך קשב לרחשי הציבור ועל מנת לתת מענה תחבורתי, פניתי לשר הבריאות יולי אדלשטיין כדי לקדם מתן אישור לתפוסה של 100% נוסעים ברכבת ישראל", ציינה השרה רגב. "אני מקווה שבקרוב מאוד נוכל להביא בשורה לציבור המסתמך על שירות הרכבות כמענה תחבורה ציבורית איכותי ויעיל כחלק ממערך התחבורה הציבורי".
המהלך שמנסה להוביל השרה רגב יוכל להקל על מי שמבקש לנסוע בתחבורה הציבורית בתקופה זו, אך לבעיות השורש של התחבורה הציבורית בישראל דרושים מהלכים נוספים. לצד פרויקטי ענק שמקדם המשרד למערכת רכבות קלות ומטרו, יידרשו פתרונות לזמן הביניים עד להבשלת הפרויקטים בעוד כמה שנים ובכללם סלילת נתיבי תחבורה ציבורית, שבילי אופניים ומרחבים להולכי הרגל.