4 צפייה בגלריה
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
(צילום: AFP)
דווקא בפתחו של החורף ובמקביל לניסיונות להעלות את מספר הבדיקות היומיות, צה"ל לא יקצה עוד חיילים חובשים למעבדות הקורונה. כתוצאה מכך, החל מיום שלישי הקרוב הן צפויות לעבוד במתכונת מצומצמת יותר של כוח אדם.
בהודעה שקיבלו בתי החולים לא נמסר כל הסבר להחלטה, אך גורמים במערכת הבריאות סיפרו כי הסיבה לכך היא פתיחתן של מעבדות פרטיות לאחרונה. בפיקוד העורף הסבירו כי המקור התקציבי לנושא הוא של משרד הבריאות.
בניגוד לטענת מנהלי המעבדות על כך שלא קיבלו כל הסבר באשר לסיבה ליציאת צה"ל ממעבדות בתי החולים, בתכתובת בין פיקוד העורף למשרד הבריאות עולה כי כבר בחודש שעבר הזהירו בצה"ל כי תוך זמן קצר החיילים לא יסייעו עוד לעבודת המעבדות.
בפניית הפיקוד למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי בסוף חודש אוקטובר צוין כי "לנוכח הפגיעה המתמשכת במשימות צה"ל ובכשירות החובשים, הוחלפו החובשים הסדירים בחובשים במילואים... שימשיכו במשימתם עד 30.11 ולאחר מכן ישוחררו... לא יוקצה סד"כ נוסף מתאריך זה.
לאחר שלא הועבר תקציב, נשלח תזכורת ב-12 בנובמבר: "בהינתן העברת תקציב להמשך המשימה תיבחן האפשרות להארכת שירות המילואים של החובשים" (ההדגשה במקור). ממשרד הבריאות טרם הגיבו לפניית ynet בנושא.
4 צפייה בגלריה
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
"היו עזרה מצוינת, ניאלץ לקלוט עובדים". מעבדת קורונה
(צילום: AFP)
מדובר בקרוב ל-100 חיילים שהוקצו למעבדות, ובעיקר לאלו הפועלות בבתי החולים במטרה להקל על עובדי מעבדות הקורונה שהיו על סף קריסה בתום הגל הראשון של התפרצות הנגיף בישראל. בתי החולים שצפויים להיפגע יותר מכל מהחלטת פיקוד העורף הם הקטנים יותר, אך גם בבתי החולים הגדולים ובקופות החולים מזהירים כי הורדת החיילים ממצבת כוח האדם במעבדות עשויה לפגוע בביצוע בדיקות הקורונה.
"צה"ל החליט כי אין ביכולתו להמשיך ולסייע בחובשים צבאיים למעבדות", צוין במכתב ששיגר אל"מ יעקב מנדלוביץ', מפקד מרכז הבדיקות הבדיקות במפקדת אלון של פיקוד העורף. "לפיכך, המשימה עתידה להסתיים ב-30.11.20. אנא היערכותכם בהתאם. בימים אלו בוחן משרד הבריאות אפשרויות סיוע אחרות וככל שיוחלט כך תיודעו בהתאם".
4 צפייה בגלריה
מכתב מפיקוד העורף למנהלי הועדות
מכתב מפיקוד העורף למנהלי הועדות
המכתב שקיבלו בבתי החולים

בבתי החולים הסבירו כי תהיה פגיעה אנושה בתפקוד המעבדות. "הורדת החיילים באופן סופי היא השלב השני והאחרון בתהליך", מסבירה בכירה באחת המעבדות הגדולות. "בהתחלה נאמר לנו שהחיילים הסדירים שפעלו אצלנו כבר לא יוכלו להיות איתנו וכעת גם את החיילים המילואימניקים מוציאים. מדובר על כוח חשוב ומשמעותי ביותר מבחינת העבודה שלנו. החיילים סייעו לנו מאוד בחודשים האחרונים והיו אחראיים לביצוע מטלות שלמעשה נתנו לנו את היכולת להתרכז בביצוע בדיקות אחרות, ובמיוחד בדיקות בקהילה".
מעבדת הקורונה בהלל יפה

"הורדת כוח האדם תביא להורדה של מספר הבדיקות שאנחנו נוכל לבצע ביום, חד משמעית", מסביר מנהל מעבדה נוספת באחד מבתי החולים. "הם היוו עזרה מצוינת והם החליפו למעשה עובדים שלא קלטנו. החיילים לא עשו עבודה של עובדי מעבדה אך במהלך הבדיקות הם עשו את כל ההכנה לקליטת הבדיקות, וזו עזרה מאוד משמעותית. לצערי היום זה היום האחרון שלהם. מבחינתי, החל ממחר נוריד את כמות הבדיקות שאנחנו מסוגלים לעשות. במקום החיילים ניאלץ לקלוט עובדים, ומדובר על תהליך שייקח זמן. הצענו אפילו לקלוט את חיילי המילואים כעובדים זמניים, אך אני לא יודע אם נקבל את האישור לכך. זה עשוי לקחת זמן ועד אז אנחנו פשוט נוריד את כמות הבדיקות שאנחנו מסוגלים לעשות, וזה חבל".
4 צפייה בגלריה
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
ארכיון
(צילום: AFP)
בתוך כך, הפרויקטור פרופ' נחמן אש התריע היום מהתחלואה הגואה בחברה הערבית, שלפי הנתונים המעודכנים נמצאת בדירוג גבוה מאוד בקרב החולים במצב קשה. "אנחנו עושים מאמצים גדולים כדי להוריד את התחלואה במגזר הערבי", אמר אש. "המצב לא טוב, חולים קשה בגילאים נמוכים מעידים על תחלואה שפושה במגזר באופן שמסכן את תושבי הערים הערביות. אני קורא לכל בני ובנות המגזר – לכו להיבדק, הקפידו על ההנחיות, אם אתם נדרשים להיכנס לבידוד – היכנסו. זה למענכם ולמען המשפחות שלכם".
הבוקר עלה מנתוני משרד הבריאות כי מתוך יתור מ-17 אלף בדיקות שנערכו אתמול, 3.3% חזרו חיוביות. ללא בדיקות הסקר שיעור החיוביים עמד על 3.9%. כמו כן, מקדם ההדבקה הכללי עלה ל-1.16. במגזר הערבי מקדם ההדבקה עומד על 1.18, במגזר החרדי על 0.96 ובמגזר הכללי על 1.12.
בדו"ח מרכז המידע והידע למערכה בקורונה של אמ"ן צוין כי בשבוע האחרון נראית עלייה ברורה ועקבית במספר המאומתים החדשים ליממה, בממוצע שבועי. בשלושת הימים שלפני סוף השבוע אובחנו יותר מאלף נדבקים ליממה. על פי הדו"ח, גם אם חלק מהעלייה במאומתים נובע מהגדלת מספר הבדיקות היומי, הרי שאין בכך כדי להסביר את כולה. עוד נכתב כי בפתח השבוע החדש, מימוש ההקלות המתוכננות, בנוסף לאלו שיישומן כבר החל, צפוי להאיץ את רמת התחלואה בכלל המגזרים במדינה - המגזר הערבי, המגזר הכללי והמגזר החרדי.