4 צפייה בגלריה
רצועת הביטחון דרום לבנון רסאן עליאן
רצועת הביטחון דרום לבנון רסאן עליאן
לוחמים בדרום לבנון
(צילום: אלבום פרטי)
הממשלה אישרה היום (שני) את הצעת ההחלטה שהניח שר הביטחון בני גנץ, ולפיה תאושר הענקת אות מערכה לחיילי צה"ל ולאנשי צד"ל על השתתפותם במערכה ברצועת הביטחון בלבנון - מספטמבר 1982 ועד מאי 2000. הענקת אות המערכה לחיילי צה"ל תיעשה מכוח סעיף 7 לחוק העיטורים בצבא הגנה לישראל, התש"ל-1970.
שר הביטחון גנץ בירך על ההחלטה ואמר: "כמי שהיה החייל האחרון שיצא מלבנון - אני מרגיש היום זכות גדולה להעניק הכרה לאלפי לוחמים ואחים לנשק. כאלו ששבו הביתה, וכאלו שלא. הענקת האות היא גם מסר סמלי ללוחמי צה"ל בהווה המכירה בחשיבות שהמדינה מוקירה לחייליה, על המסירות, על הסיכון שהם לוקחים ועל הפעילות לשמירה על ביטחון המדינה".
4 צפייה בגלריה
אות המערכה מערכה לבנון רצועת הביטחון צה"ל
אות המערכה מערכה לבנון רצועת הביטחון צה"ל
אות המערכה
גנץ המשיך: "אני מבקש להודות לרמטכ"ל כוכבי ולאגף כוח האדם שפועלים בנושא ודוחפים אותו קדימה ולמפקדי שאול מופז וחברי הוועדה שבחנו את מתן האות. נעשה הכל בכדי לסיים את המלאכה ולהעניק את האות בהקדם האפשרי".
4 צפייה בגלריה
צדלניקים בורחים לישראל
צדלניקים בורחים לישראל
אנשי צד"ל נכנסים לישראל
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ ואביב כוכבי
בני גנץ ואביב כוכבי
בני גנץ ואביב כוכבי
(צילום: אריאל חרמוני , משרד הביטחון)
ביולי אשתקד הקים צה"ל ועדה ציבורית בראשות הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז, לבחינת האפשרות להענקת אות מערכה למשרתים בתקופת לבנון. בנובמבר 2020 קיבל שר הביטחון גנץ את המלצת הוועדה והרמטכ"ל - והנחה על קידום המענה גם לאנשי צבא דרום לבנון. החוק מאפשר לשר הביטחון להעניק עיטורים אך ורק לחיילי צה"ל - ועל כן נדרשת חקיקה בכדי להעניק את האות גם לאנשי צד"ל. הגשת הצעת ההחלטה וטיוטת הצעת החוק לאישור הממשלה תואמו ועל דעת משרד המשפטים, גם לגבי קידומה בתקופת בחירות.
הרמטכ"ל אביב כוכבי בירך היום על המהלך: "החלטת הממשלה לקבל את המלצתנו להענקת אות המערכה היא סגירת מעגל ערכית חשובה שלנו למול אלפי לוחמים אשר במשך שנים רבות פעלו בחירוף נפש להגנה על יישובי הצפון. הענקת האות גם לחברינו לנשק, לוחמי צבא דרום לבנון, היא ביטוי חשוב לברית האמיצה אשר הייתה מרכיב קריטי במימוש משימותינו ברצועת הביטחון משך כ-20 שנה. ליבנו היום עם המשפחות השכולות אשר איבדו את יקיריהן בשנות הלחימה ברצועת הביטחון".