מבצע החיסונים של האיחוד האירופי ממשיך להתקדם בעצלתיים, ובצל האיטיות הנרשמת בו עוד מדינות שוקלות כעת את האפשרות לעכב את מתן מנת החיסון השנייה – ובמקום זאת לחסן אנשים רבים יותר במנה הראשונה. מי שהודתה היום (ב') כי היא שוקלת צעד כזה היא גרמניה, ודנמרק כבר הודיעה רשמית כי תעכב את מתן המנה השנייה כך שבין שתי המנות שיקבלו תושביה יוכל להיווצר פער של עד שישה שבועות. בריטניה נקטה צעד דומה בשבוע שעבר.
בריטניה: החל השימוש בחיסון של אסטרה-זניקה
(צילום: רויטרס)

8 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
המתחסנת הראשונה של גרמניה, בשבוע שעבר. הקצב לא מספק
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סגר חג המולד קורונה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סגר חג המולד קורונה
הקנצלרית מרקל. הסגר יוארך
(צילום: AP)
בגרמניה, מדינה בת כ-83 מיליון תושבים, חוסנו מאז תחילת מבצע החיסונים ב-27 בדצמבר רק כ-239 אלף בני אדם, בעוד היעד שהרשויות שם הציבו לעצמן היה חיסונם של 1.3 מיליון איש עד לסוף שנת 2020. ועדה עצמאית אמורה להגיש בימים הקרובים למשרד הבריאות בברלין חוות דעת בשאלה אם אפשר לעכב את מתן מנת החיסון השנייה למתחסנים, כך שייווצר פער של יותר מ-42 יום בין שתי המנות, הפער המקסימלי המותר כיום.
בצל הדיווח על הצעד ששוקלת גרמניה הזהירו הערב חברות פייזר ו-BioNTech, שהחיסון שלהן הוא זה שבו משתמשות מדינות האיחוד האירופי, כי אין ראיה לכך שהמנה הראשונה של החיסון שלהן תמשיך להגן מפני הנגיף עד שתינתן המנה השנייה, אם זו תינתן אחרי פרק הזמן שנבדק בניסויים: "אין שום נתונים המראים שההגנה שנותנת הזריקה הראשונה נמשכת אחרי 21 יום", הדגישו.
גרמניה מתמודדת בימים אלה עם התפרצות קורונה חמורה בהרבה מזו שאיתה התמודדה באמצע השנה שעברה, והמגזין "בילד" דיווח היום כי הממשלה הפדרלית וראשי מדינות המחוז שמהן מורכבת גרמניה סיכמו על הארכת הסגר הנוכחי, שהחל ב-16 בדצמבר, עד ל-31 בינואר. במסגרת הסגר, שאמור היה להסתיים ב-10 בינואר, נסגרו בתי ספר, חנויות ומסעדות. ההארכה אמורה לקבל אישור רשמי מחר.
8 צפייה בגלריה
קורונה חיסון אירופה מבצע חיסונים האיחוד האירופי פראג צ'כיה
קורונה חיסון אירופה מבצע חיסונים האיחוד האירופי פראג צ'כיה
מחסנים בצ'כיה. לחסן יותר במנה ראשונה?
(צילום: רויטרס)
בגרמניה, כמו בשאר מדינות האיחוד, מחסנים בינתיים רק בחיסון של פייזר, וכעת ממתינים שם שהאיחוד יאשר לשימוש גם את החיסון של מודרנה – צעד שצפוי להיעשות השבוע. האישור הזה יאפשר לגרמניה להתחיל להשתמש בעוד 1.5 מיליון מנות חיסון. היא אמורה לקבל ממודרנה 50 מיליון מנות חיסון עד לסוף השנה.
מדינה נוספת, דנמרק, אישרה כבר היום לדחות את מתן המנה השנייה וליצור פער של עד שישה שבועות בין שתי המנות, ולא שלושה כפי שהומלץ. אף שבניסויים בחיסון לא נבדקה ההשפעה של ריווח גדול יחסית בין שתי מנות החיסון, יש מדענים המעריכים כי העיכוב של מתן המנה השנייה הוא מהלך מתקבל על הדעת בהתחשב בנסיבות יוצאות הדופן – המגפה המשתוללת והמלאי המוגבל של החיסונים.

הולנד מתחילה רק עכשיו

ביקורת על איטיות מבצע החיסונים מוטחת גם בממשלת צרפת, אחרי שבשבוע הראשון למבצע שם חוסנו רק 516 בני אדם, ויש כבר מי שמכנים שם את המבצע הזה "פיאסקו". דובר הממשלה, גבריאל אטל, הסביר כי העיכובים נובעים מקשיים לוגיסטיים. יש הסבורים כי אחת הסיבות לאיטיות המבצע היא חיובם של מתחסנים להתייעץ עם רופא כמה ימים לפני קבלת החיסון, והאקדמיה הצרפתית הלאומית לרפואה פרסמה בשבוע שעבר הודעה שבה טענה כי ממשלת צרפת נוקטת אמצעי זהירות מוגזמים. על המבצע הצרפתי עשויה להקשות גם העובדה שהציבור בצרפת מגלה סקפטיות יוצאת דופן בנוגע לחיסונים, ולפי סקר מהשבוע שעבר רק 40% מהצרפתים מוכנים להתחסן.
8 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת מקרון. "לשנות דברים ומהר"
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
צרפת מחסנת קשישים חיסון קורונה בית אבות
צרפת מחסנת קשישים חיסון קורונה בית אבות
מהמעטים שחוסנו בצרפת. דיירת בבית אבות
(צילום: AFP)
לפי העיתון "ז'ורנל דו דימאנש", העובדה שקצב החיסונים בצרפת איטי בהרבה ביחס לשכנותיה, בהן בריטניה וגרמניה, עוררה את כעסו של הנשיא עמנואל מקרון, והוא אמר למקורביו שהדברים חייבים להשתנות ומהר. בצרפת מתו עד כה מהנגיף יותר מ-65 אלף בני אדם, המספר השביעי בגובהו בעולם.
בניסיון לשכך את הביקורת הדגיש דובר הממשלה אטל כי ממשלת צרפת ממשיכה לדבוק ביעד שהציבה לעצמה – חיסונם של מיליון בני אדם עד סוף ינואר. לדבריו, מבצע החיסונים ייצא לדרך באמת רק השבוע, כש-94 מרכזי חיסון יפעלו ברחבי צרפת. שר הבריאות הצרפתי טען היום כי כבר היום חוסנו בתוך יום אחד כמה אלפי צרפתים.
8 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בהולנד. יתחילו רק מחרתיים
בדיקת קורונה בהולנד. יתחילו רק מחרתיים
בדיקת קורונה בהולנד. יתחילו רק מחרתיים
(צילום: MCT)
הולנד, אחת המדינות האירופיות שנפגעו קשה מכול בחודשים האחרונים, הודיעה היום כי תוציא לדרך את מבצע החיסונים שלה ביום רביעי הקרוב, הקדמה של יומיים. בין הראשונים להתחסן יהיו עובדי מערכת הבריאות הבאים במגע ישיר עם חולי קורונה או מטפלים בקשישים בבתי אבות. בימים האחרונים מצאה עצמה ממשלת הולנד תחת לחץ הולך וגובר מצד הציבור להשלים את תוכנית החיסונים שלה, אחרי שבמדינות אחרות באיחוד כבר החלו לחסן ואילו הולנד נמנעה מכך. שר הבריאות ההולנדי הסביר בשבוע שעבר שארצו אינה יכולה להתחיל לחסן לפני סוף השבוע הקרוב משום שהצוותים אינם מצוידים עדיין במערכות הטכנולוגיות הדרושות.

שחקנית, זמר ועיתונאי מתחסנים קודם

על כל פנים, ברור שגם מבצע החיסון לבדו לא יוכל לעצור את המגפה בחודשים הקרובים. בבריטניה, שם החל היום השימוש בחיסונים של חברת אסטרה-זניקה, יכריז הערב ראש הממשלת בוריס ג'ונסון על הקשחה נוספת של ההגבלות בעקבות התפשטות הנגיף. לפי התקשורת הבריטית ג'ונסון יודיע שבמסגרת מערכת הרמזור הבריטית תוכרז כעת כל אנגליה כאזור עם הגבלות בדרגה 4, ובמסגרתן מערכת החינוך תיסגר ותהיה אסורה פעילות ספורטיבית קבוצתית בפארקים. רשת BBC דיווחה הערב כי בריטניה תעלה את דרגת הסכנה הנשקפת בה מהקורונה ל-5, הדרגה הגבוהה ביותר.
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מכריז על הסחר ברקזיט עם האיחוד האירופי
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מכריז על הסחר ברקזיט עם האיחוד האירופי
ר"מ בריטניה בוריס ג'ונסון. עולים לדרגה 5
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
פולין בדיקת קורונה דרייב אין היבדק וסע בדיקה
פולין בדיקת קורונה דרייב אין היבדק וסע בדיקה
חניון היבדק וסע בפולין. ראש הממשלה: "שערורייה בחיסונים"
(צילום: EPA)
קודם לכן הערב הודיעה ראש ממשלת סקוטלנד, ניקולה סטרג'ן, על סגר בכל שטח סקוטלנד החל ממחר, למשך כל ינואר לפחות. במסגרת הסגר יידרשו כל תושבי סקוטלנד להישאר בבתים ולצאת רק למטרות חיוניות ולצורך פעילות גופנית. סגירתם של בתי הספר תוארך עד פברואר, למעט מקרים חריגים, כמו אלה של ילדי עובדים חיוניים.
בפולין, בינתיים, נפתחה חקירה אחרי שהתברר כי 18 סלבריטאים ופוליטיקאים הצליחו לקבל קידום בתור לחיסון, וזאת בשעה שחיסונים אמורים להינתן רק לעובדי מערכת הבריאות ובני משפחותיהם. עם האישים המפורסמים שקודמו בתור נמנים שחקנית, זמר, עיתונאי ופוליטיקאי מקומי ממפלגת השלטון. ראש הממשלה מטאוש מוריבייצקי כינה זאת "שערורייה אמיתית" ואמר כי אין שום הצדקה להפרת התקנות.