טראמפ מכריז על ההסכם בין בחריין לישראל

עיתוני הבוקר בבחריין הכריזו בחגיגיות על פריצת דרך לשלום במזרח התיכון - אך לא פחות מכך, על בחירה אסטרטגית שהתקבלה בהתאם לאינטרסים של העולם הערבי. "שלום כולל והוגן הוא בחירה אסטרטגית", נכתב בעמוד הראשי של העיתון המקומי "אל-איאם".
7 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שאבי, AP)
גם מאמר המערכת הוקדש להתעקשותה של בחריין על האינטרסים של העולם הערבי, בהם גם מציאת פתרון לסוגיה הפלסטינית. בעיתון "אל-ווטן", שגם הוא יוצא בבחריין, הודגש הנרטיב לפיו בחריין כלל לא בגדה בפלסטינים - אלא פעלה בדרך שתשפר את מצבם.
7 צפייה בגלריה
בחריין עיתון הסכם כינון יחסים שלום ישראל
בחריין עיתון הסכם כינון יחסים שלום ישראל
"החלטה אסטרטגית". אל-איאם
7 צפייה בגלריה
בחריין עיתון הסכם כינון יחסים שלום ישראל
בחריין עיתון הסכם כינון יחסים שלום ישראל
"צעד היסטורי". העיתון אל-ווטן
לפי המגזין Foreign Policy, ממשל טראמפ דורש לכלול בהסכם בין ישראל למדינות המפרץ שהסכימו לכונן איתה יחסים סעיף שבו יתחייבו לתמוך ב"תוכנית המאה", שהגו בכירי הבית הלבן, בין השאר בשל הבחירות המתקרבות לנשיאות ארה"ב.
למרות שבבית הלבן אמרו כי ישראל התחייבה לעצור את הסיפוח, באיחוד האמירויות ממתינים שישראל תתחייב שלא תצא לשום מהלך במערכת הבחירות הבאה. גם מלך בחריין, חמד בן עיסא, אמר אחרי פגישתו עם מזכיר המדינה האמריקני פומפאו כי ארצו קוראת לישראל לסגת לחלוטין מהשטחים הפלסטיניים בתמורה להכרה בה מצדו.
טראמפ רמז אמש כי סעודיה צפויה להיות הבאה בתור, ואמר כי חתימה על הסכמים בין ישראל למדינות ערב רק תשפר את נקודת הפתיחה במשא ומתן מול הפלסטינים. "בסופו של דבר רוב המדינות הערביות יצטרפו למהלך, והפלסטינים ייראו שכל החברים שלהם בפנים ויצטרפו", טען. אך מומחים בסוגיה עדיין חלוקים אם סעודיה תצטרף להמהלך אפשרי, מאחר שהמלך סלמאן הוביל את יוזמת השלום הערבית, לפיה הנורמליזציה עם ישראל תקרה רק לאחר שייחתם הסכם שלום עם הפלסטינים.
7 צפייה בגלריה
"כל עוד סלמאן בשלטון, לא יהיה הסכם"
"כל עוד סלמאן בשלטון, לא יהיה הסכם"
"כל עוד סלמאן בשלטון, לא יהיה הסכם"
(צילום: רויטרס)
"כל עוד המלך סלמאן עומד בראש הממלכה, זה לא יכול לקרות", הוסיף נמרוד נוביק, שייעץ בעבר לנשיא שמעון פרס. "באיחוד האמירויות פרצו את המחסום, וחרגו מהקונצנזוס הערבי", אמר נוביק שתהה גם על מעמדה העכשווי של מצרים, שהתבסס עד כה גם על התיווך בין ישראל לעולם הערבי. גם ברברה ליף, שגרירת ארה"ב באמירויות בין 2018-2014, הסכימה שהסיכויים שהסעודים יכוננו יחסים עם ישראל הם קלושים.
עם זאת, יש מי שחושב שבחריין לא הייתה מסכימה למהלך בלי שסעודיה תתן לה אור ירוק. "אם אי פעם היה קונצנזוס ערבי בעניין הפלסטינים, הוא מתמוטט", טען דייוויד מילר, שהתמחה בתהליכי השלום במזרח התיכון במסגרת עבודתו במחלקת המדינה האמריקנית. "באופן רשמי המדינות הערביות תמכו ביוזמה הסעודית, אך חלקן פעלו מול ישראל", אמר.
גם ז'ראר ארו, שגריר צרפת בארה"ב לשעבר, שכיהן גם כמזכיר הראשון של השגרירות בישראל בשנות השמונים, מאמין שלמרות ההתחייבות ליוזמת השלום, מדינות ערב תמיד העדיפו את האינטרסים הלאומיים שלהן על פני הפלסטינים. "מדינות ערב השתמשו בפלסטינים לטובת הצרכים הלאומיים שלהן", צייץ בטוויטר. "נראה שהגיעו למסקנה שהתמיכה בהם כבר לא מועילה".

איראן: בחריין מאיימת על היציבות האזורית

הבוקר הצטרפה איראן לגינויים להסכם שייחתם בעוד שלושה ימים - והאשימה את השלטון במנאמה באיום על היציבות האזורית ועל העולם המוסלמי כולו. בהודעה שפרסם הבוקר משרד החוץ נכתב כי טהרן תעקוב אחר ההתפתחויות האזוריות, ותטיל על בחריין ושותפותיה, כבר מעכשיו, את האחריות להשלכות.
7 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן רוחאני
(צילום: רויטרס)
בערוץ הממלכתי של איראן כינו את ההסכם הנוסף שישראל תחתום עליו בשלישי "מביש", והודיעה כי כינון היחסים הופך את שליטי בחריין לשותפים בפשעיה של ישראל.
כך או כך, המדינות המוסלמיות עדיין עוקבות בזהירות אחר השינויים במזרח התיכון. בניגוד לנתניהו, השליטים בפועל של בחריין ואיחוד האמירויות לא יגיעו לטקס החתימה בוושינגטון. סודן עדיין מתלבטת אם להסכים להצעה האמריקנית ועומאן עדיין לא התניעה את המגעים מול ישראל.
"אני מאמין שמדינות ערב עדיין מטילות ספק ביוזמה האמריקנית", אמר חוסיין איביש, חוקר בכיר במכון למדינות ערב במפרץ, שממומן בחלקו על ידי האמירויות. "כולם מחכים לראות איך ההסכם עם האמירויות יתפתח".