2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
חברי מפלגה מסרבים לפשרה. בני גנץ
(צילום: EPA)

נמשך המרד בכחול לבן נגד הסכם פשרה עם הליכוד: בכנסת החלו לעבוד הבוקר (שני) על הצעת החוק שתדחה את מועדי אישור התקציב, אולם בכחול לבן הולכים ומתרבים הקולות הקוראים שלא להסכים לשום פשרה בשלב הזה ולצאת לבחירות עכשיו.
אחרי שהתברר כי השר לשעבר אסף זמיר וחברי הכנסת רם שפע ומיקי חיימוביץ' מסרבים לתמוך בפשרה שתובא לאישור, הצטרפה למתנגדים גם חברת הכנסת מיכל קוטלר-וונש.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ הילה שי וזאן מיכל קוטלר וונש עינב קאבלה תהלה פרידמן חוק נורבגי כחול לבן
בני גנץ הילה שי וזאן מיכל קוטלר וונש עינב קאבלה תהלה פרידמן חוק נורבגי כחול לבן
ביוני האחרון: גנץ ומיכל קוטלר וונש דנים בחוק הנורבגי
(צילום: נעם מושקוביץ')
הקואליציה מונה 72 חברי כנסת. ממספר זה יש להפחית את יפעת שאשא ביטון, יועז הנדל וצבי האוזר, שעברו למפלגתו החדשה של גדעון סער ויתנגדו לפשרה שתעכב בחירות. מיכל שיר מהליכוד, המקורבת לסער, בסימן שאלה אחרי שהודיעה שאינה מרגישה טוב.
בנוסף, דוד ביטן (הליכוד) חולה בקורונה ומאושפז במצב קשה בבית החולים, וגם חברי הכנסת יעקב אשר (יהדות התורה) והילה שי ואזן (כחול לבן) אובחנו כחיוביים ונמצאים בבידוד. עד כאן - 65.
מעבר לאלו, ישנם כאמור ארבעת "מורדי כחול לבן". בלעדיהם לקואליציה המספר הנמוך ביותר האפשרי לשינוי חוק יסוד - 61 ח"כים. אולם גורמים פוליטיים אומרים כי גם קולותיהם של עינב קבלה ושל שר המשפטים אבי ניסנקורן, האיש שבמוקד הדיונים בין אנשי נתניהו לאנשי גנץ, בסימן שאלה.

"ממשלה שמפוררת את כללי המשחק"

היום פרסמה קוטלר וונש את עמדתה וכתבה בחשבון הפייסבוק שלה: "מונעת מאחריות לאזרחי מדינת ישראל, תמכתי בממשלת האחדות. אותה אחריות מחייבת כעת לשקול את האפשרות הגרועה של בחירות, אל מול מציאות בלתי נסבלת של ממשלה בלתי מתפקדת, שמפוררת בפעולותיה את כללי המשחק, לרבות שימוש לרעה בחוקי יסוד. הגיעה העת לחזור לריבון בדמוקרטיה ולבקש את הכרעתו".
בכך ממשיך הפילוג במפלגה. בשבוע שעבר, אחרי הצטרפותו לגדעון סער, הודיע גנץ לשר התקשורת יועז הנדל על סיום תפקידו כשר התקשורת ופועל להעברתו של ח"כ צבי האוזר מתפקידו כיו"ר ועדת החוץ והביטחון. מלשכתו של גנץ נמסר כי "האוזר והנדל בחרו את ביתם הפוליטי החדש ובכך תמה דרכם כנושאי תפקיד מטעם כחול לבן". במקביל לתפקידו כשר הביטחון, גנץ יחליף את הנדל במשרד התקשורת.
בינתיים, ועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג התכנסה לדיון בהצעת חוק יסוד: הכנסת (תיקון - הוראות לעניין תקציב בשנת בחירות), לקראת הכנה לקריאה ראשונה מטעם הוועדה. חברי הוועדה דנים על דחיית המועד להעברת תקציב 2020 עד 31 בדצמבר, ותקציב 2021 עד 5 בינואר. אם אחד מהם לא יעבור - הכנסת תתפזר בעוד יומיים וישראל תלך לבחירות.
גיזנבורג נעדר מהדיון היות שנכנס לבידוד בעקבות ח״כ הילה שי וזאן, שחלתה בקורונה. החליף אותו ח״כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה. היעדרותו מציבה את הקואליציה בבעיה אפשרית להשגת רוב בוועדה. בימינה בינתיים מסרבים להצביע בעד דחייה: "הממשלה הגרועה הזאת צריכה ללכת", אמרו. עם זאת, סמוטריץ' אמר שישקול לחיוב להסכים לחוק אם יסכימו להכניס את הסעיף שעוסק בחוק התקציב.