3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם להרכבת ממשלה חדשה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם להרכבת ממשלה חדשה
יאיר לפיד ונפתלי בנט. למדו מהניסיון של גנץ
לקראת השבעת הממשלה החדשה, הצפויה להתקיים ביום ראשון הקרוב, ממשיכים צוותי המו"מ של המפלגות השונות להשלים את ההסדרים ואת הסעיפים שיבטיחו לקיים במועדה את הרוטציה בין יו"ר ימינה נפתלי בנט ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד. תאריך היעד שנקבע: 27 באוגוסט 2023.
מתווה "ממשלת החליפים" במתכונתו הנוכחית מתבסס על המודל שהומצא באופן חריג כדי לאפשר את הקמת הממשלה הקודמת - בין בנימין נתניהו לבני גנץ - אחרי בחירות מרץ 2020. מדובר במנגנון שעוצב על ידי פוליטיקאים ומשפטנים ונועד לבצר מכל כיוון את מעמדם של ראש הממשלה המכהן ראשון ואת מעמדו של החליפי שייכנס אחריו, ובעיקר להבטיח את עצם החילופים ביניהם.
סוגיית הרוטציה באמצע הכהונה בין שני מועמדים הפכה לאחת המדוברות והמסוקרות ביותר לאחר שהתברר שחרף ימים ולילות ארוכים של עבודה על ההסכם בין נתניהו לגנץ, הושארה בו פרצה שאפשרה לנתניהו לחמוק מהרוטציה באמצעות אי-העברת תקציב המדינה. פיזור הכנסת ללא אישור תקציב המדינה איפשר לו להמשיך בכהונתו כראש ממשלה, מה שבעצם מוטט את ההסכם הקואליציוני כולו.
בימים האחרונים טוען לפיד שרוב המנגנון שנועד להכשיר את החילופים מבוסס על יחסי אמון בינו לבין בנט, אולם גם במקרה זה ניסו היועצים של השניים לסגור ולנעול כל פרצה אפשרית למקרה שהממשלה לא תאריך ימים ומישהו יבקש לברוח מההסכם.
3 צפייה בגלריה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
ראשי המפלגות של הממשלה החדשה, השבוע בתל אביב
(צילום: רענן כהן)
(צילום: שחר גולדשטיין)

במהלך שיחות המו"מ הקואליציוני העלו הצדדים שלוש נקודות עיקריות בנוגע לרוטציה ולאפשרות לפרק את הממשלה לפני מועד החילוף. הראשונה נוגעת ל"אי-אמון קונסטרוקטיבי" (כלומר, מי שיבקש להפיל את הממשלה בהצבעת אי-אמון במליאה יידרש להציג באותו מעמד ממשלה אחרת ומועמד מוסכם לעמוד בראשה). השנייה היא העברת חוק לפיזור הכנסת והשלישית היא תרחיש של אי-אישור תקציב המדינה.
באשר לתרחיש הראשון הוחלט שאם בנט יצביע אי אמון בממשלה לפני כניסתו של לפיד לתפקיד ראש הממשלה, הוא לא יוכל לכהן כשר בממשלה שתקום לאחר ההצבעה.
באשר לפיזור הכנסת הוחלט כי אם יעבור חוק הפיזור בתמיכת גורם כלשהו מגוש הימין בממשלה (ימינה, ישראל ביתנו או תקווה חדשה), לפיד יהפוך אוטומטית לראש ממשלת המעבר לקראת הבחירות. המנגנון הסופי שיבטיח את הסעיף טרם סוכם על ידי הצדדים, והוא צפוי להיסגר היום (רביעי).
הצדדים החליטו כי על מנת לאבטח את הרוטציה - תקציב דו-שנתי ל-2021 ו-2022 יאושר עד 140 יום מרגע הקמת הממשלה. לגבי תקציב 2023, ועל מנת להבטיח שהחילוף יתקיים כמתוכנן, הוחלט כי הוא אמנם יצטרך לעבור במועד הקבוע (עד 31 במרץ 2023), אולם יוכנס תיקון לחוק כך שאם לא יעבור - הכנסת לא תתפזר אוטומטית כפי שמחייב החוק היום, אלא תינתן דחייה של שלושה חודשים עד 31 ביוני 2023. אם בתום הדחייה עדיין לא יעבור תקציב - הכנסת תתפזר ולפיד ייכנס אוטומטית לתפקיד ראש הממשלה.
3 צפייה בגלריה
עידית סילמן מימינה
עידית סילמן מימינה
ח"כ עידית סילמן. ככל הנראה יו"רית הקואליציה הבאה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בתוך כך כבר מתחילים להיקבע שמות ראשונים הנוגעים לתפקוד הקואליציה הבאה. ח"כ עידית סילמן (ימינה) תכהן ככל הנראה כיו"ר הקואליציה, ולצידה צפוי להתמנות סגן מטעם יש עתיד (ככל הנראה ח"כ בועז טופורובסקי). לאחר הרוטציה בראשות הממשלה צפויים גם סילמן וטופורובסקי להתחלף ביניהם.
פורסם לראשונה: 22:28, 08.06.21