דריכות בעוטף וחשש מהסלמה בכל החזיתות: דיווח של כתבנו יואב זיתון
(צילום: שחר גולדשטיין, אבי חי)

על רקע העימותים בירושלים, החשש מפני הסלמה בדרום ובהתאם להערכת המצב בצה"ל, נסגרו אחר הצהריים (יום שני) כבישים בעוטף עזה בשל התרעה על כוונה - כנראה מצד פעילים מהג'יהאד האיסלאמי - לירות טיל נ"ט על כלי רכב. כמו כן, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס ב-17:30 (יום שני) כדי לדון בהסלמה הביטחונית בירושלים ובדרום. בינתיים, הוחלט בצה"ל על תגבור אוגדת עזה מחשש למהומות בגדר. בנוסף, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו-עבידה, הציב אולטימטום לישראל שלפיו "עליה לפנות את כל כוחות הביטחון ממסגד אל-אקצא ומשייח ג'ראח, וכן לשחרר את כל העצורים מהימים האחרונים עד 18:00". בתוך כך, כל הפעיליות החברתיות בעוטף עזה, כגון חוגים לילדים, בוטלו.

3 צפייה בגלריה
הג'יהאד האיסלאמי ג'יהאד איסלאמי חאן יונס רצועת עזה הלוויות מחבלים
הג'יהאד האיסלאמי ג'יהאד איסלאמי חאן יונס רצועת עזה הלוויות מחבלים
הג'יהאד האיסלאמי ג'יהאד איסלאמי חאן יונס רצועת עזה הלוויות מחבלים
(צילום: AFP)

קודם לכן קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב עם הצמרת הביטחונית. בהנחיית גורמי הביטחון, הופסקה באופן זמני תנועת הרכבות בקטע שבין אשקלון לבאר שבע. בנוסף, תחנות שדרות, נתיבות ואופקים סגורות זמנית. בשל האירועים, הוקפא למשך היממה הקרובה תרגיל המלחמה הגדול "מרכבות האש", והרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי הנחה את צה"ל למקד את כלל המאמצים בהיערכות ומוכנות לתרחישי הסלמה.
בשל המתיחות הביטחונית, הוסטה תנועת מטוסי הנוסעים לכיוון צפון. מטוסים הנוחתים מגיעים מצפון לנמל התעופה בן גוריון. המראת המטוסים הוסטה לכיוון מזרח וצפון-מזרח ולמעשה אין פעילות מדרום ומערב לנתב"ג. בתוך כך, ראש העיר אשקלון תומר גלאם הנחה לפתוח את המקלטים ברחבי העיר: "על אף העובדה שלא התקבלה הנחייה רשמית לעשות זאת, החלטנו לפעול בנושא כמשנה זהירות". מעבר לכך, צוין, אין הנחיות נוספות לתושבים. "נמשיך ונעדכן בהתפתחויות במידת הצורך".
3 צפייה בגלריה
גבול שדה ניצן מבטחים
גבול שדה ניצן מבטחים
צה"ל מתגבר כוחות בגבול עזה. ארכיון
(צילום: ריקי כרמי)

מצה"ל נמסר כי בתום הערכת מצב הוחלט על חסימת אזורים וצירים סמוכים לגדר המערכת ברצועת עזה. האזורים והצירים שייחסמו הם כלל צירי הגישה החקלאיים מערבית לכביש 232, וייסגרו גם הצירים הבאים בשני הכיוונים: כביש מס' 4 - מצומת זיקים ועד צומת הכניסה לקיבוץ ניר עם; כביש מס׳ 34 - מצומת יד מרדכי ועד כביש הגישה לקיבוץ ארז; כביש מס׳ 232 - מצומת מפלסים ועד לצומת כפר עזה. למפת החסימות המלאה - לחצו כאן.
שריפות באזור עוטף עזה
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
כבוי שריפות בנחל עוז
כבוי שריפות בנחל עוז
כיבוי שריפות בנחל עוז
(צילום: מוטי קמחי)
כמו כן, בתי החולים בכל הארץ הונחו להיערך לפיגועים. "נדרשת היערכות לפח"ע, בדגש על פיגוע בודדים", נאמר לבתי החולים. "יש להיערך לקליטת נפגעים בשגרת קורונה".
עוד הוחלט כי תיאסר כניסה לגבעת "קובי" בשדרות, אנדרטת "החץ השחור", גבעת הפעמונים על שם אסף סיבוני, גבעת נזמית וגבעת "הפרש הבודד". בנוסף, הוחלט על סגירת חוף זיקים למבקרים. "יודגש כי אין לעצור בשולי הכביש במהלך נסיעות באזור עוטף עזה מטעמי ביטחון אישי", נמסר מצה"ל.
בינתיים, בהערכת מצב נוספת של המשטרה ועל-פי החלטת הדרג המדיני בהמלצת גורמי הביטחון, הוחלט לשנות את מסלול תהלוכת ריקוד הדגלים בירושלים: הצועדים יעברו דרך שער יפו בדרכם לכותל.
מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל תגלה אפס סובלנות כלפי כל גילוי של אלימות פיזית ו/או מילולית, תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה כנגד מפרי הסדר ופורעי החוק ותדאג למצות עימם את מלוא חומרת הדין. אנו קוראים לציבור להתאזר בסבלנות ולהישמע להוראות השוטרים בשטח, להשתמש בדרכים חלופיות ובתחבורה הציבורית".

המטח לאשקלון:
(צילום: דדי פולד)

בתוך כך, הבוקר נשמעה התרעת צבע אדום בשדרות וביישובים בעוטף עזה, לאחר שאמש נורו שתי רקטות אל אשקלון. גם הבוקר, כמו בירי אמש, הופעלה מערכת כיפת ברזל - שיירטה את אחת משלוש הרקטות שנורו. דקות לאחר מכן נמסר על סגירת מעבר ארז. בתווך, תקף בלילה צה"ל עמדות צבאיות של חמאס ברצועת עזה.
כתוצאה מירי הרקטות אמש, שאחת מהן יורטה על ידי כיפת ברזל, החליקה צעירה בת 26 בריצה למרחב המוגן ונפצעה קל, ותושבת אשקלון בת 49 לקתה בחרדה. שתיהן טופלו בחדר המיון בבית החולים ברזילי בעיר.