(צילום: ירון ברנר)

אמנם תלמידי כיתות א'-ד' חזרו ברובם לבית הספר, אבל רוב תלמידי ישראל נמצאים עדיין בבית, כבר שבועות ארוכים. מדובר במצב לא קל והרבה פעמים מתסכל מאוד לתלמידים הרבים וגם להוריהם. אתמול הורי חלק מהם קיבלו מעט עידוד, עם ההודעה על הסכמה בין משרדי החינוך והבריאות לפיה כיתות ה'-ו' יחזרו ללימודים בעוד כתשעה ימים.
לפי ההודעה, ייתכן ובמקביל יחזרו גם תלמידי כיתות י"א-י"ב. התלמידים יחזרו ללימודים משולבים - כיתות קטנות בבית הספר לצד למידה מרחוק. שר החינוך יואב גלנט אמר כי "תלמידי ה'-ו' יחזרו לפחות ליומיים-שלושה בשבוע בבית הספר". עינת גבריאלי ובתה, עלמה בן יעקב, תלמידת כיתה ו', סיפרו היום (חמישי) לאולפן ynet על המצב המתסכל.
- עינת ועלמה, אתן משתגעות? עינת: "לא יודעת אם משתגעות זו המילה דווקא, אבל מרגישים ששכחו את תלמידי כיתה ה'-ו' בבית. הם לא תלמידי א'-ד', הם לא צריכים בייביסיטר, הם לא ילדי בגרויות ונראה שמישהו שכח אותם. המתווה בעוד עשרה ימים ואף אחד לא יודע אם זה יקרה, אם תהיה עלייה בתחלואה ומה הילדים יעשו. בינתיים הם בבית והמצב לא הכי טוב".
עלמה סיפרה על הקושי בלימודים מרחוק: "אני משתדלת כמה שיותר להיכנס לזומים, יש בעיות של קליטה, או עד שהמורה מאשרת וזה לא הכי קל ולא ממש נוח".
(צילום: ירון ברנר)

עלמה סיפרה כי היא מרגישה שהיא מפספסת גם מהיבט הלימודי, אך גם בהיבט החברתי, של המפגש עם החברים והחברות ללימודים. "אפילו שהמחנכת שלי אביטל משקיעה, וגם כל המורות באמת מתאמצות שיהיה לנו כיף ועוד פעילויות חוץ מלמידה, עדיין אני מרגישה שלפעמים מתפספס קצת חומר וזה לא הכי קל וכיף".
עם זאת עלמה סיפרה כי החברות עדיין נפגשות לעיתים: "כן, אני נפגשת לפעמים בבתים של חברות, אבל משתדלות במקומות פתוחים וכמה שפחות".
גם סיגל אבידן ובתה ליבי, תלמידת כיתה ו', סיפרו על התקופה הלא פשוטה הזאת. סיגל אמרה כי התחושה היא שחלק מהתלמידים נפלו בין הכיסאות. "יש רגעים קלים יותר וקלים פחות. בסה"כ התרגלנו לשגרה. אנו מרגישים נופלים בין הכיסאות, לא לפה ולא לשם, לא מדברים עלינו כמעט. מקווים שנחזור עוד שבועיים והילדים יתחילו להתאפס על מה שהם לומדים. שנה הבאה זה חטיבה, וזה קצת מטריד".
(צילום: רועי עידן, נדב אבס, שמיר אלבז, ירון ברנר)

1 צפייה בגלריה
ליבי אבידן
ליבי אבידן
"הרבה יותר כיף בבית הספר". ליבי אבידן
(מתוך אלבום משפחתי)
ליבי סיפרה על הציפייה לחזור לספסל הלימודים. "האמת שאני ממש מחכה לחזור, זה ממש קשה כל יום לקום לזום ולכיתה לא רגילה, זה הרבה יותר כיף ללכת לביה"ס וללמוד שם ולא בזום, בו אנחנו לא באמת לומדים".
האם סיגל סיפרה על יוזמה מעניינת שהחלה בשכונה שלה: "אני בהחלט מאמינה שביה"ס חייב לקחת איזה חלק ופתרון יצירתי למה שקורה כרגע. הילדים נשכחו, למרות שביה"ס מאד דואג לשמור איתנו על קשר, ואיתם. עדיין, הם סוג של אבודים בימים האלה, אצלנו פה בשכונה התחלנו פרויקט של השכלה בשדרה בגינות הציבוריות, הורים בנוסף לזומים מוסיפים עוד תכנים חברתיים ולימודיים".
-שר החינוך היה פה היום, ואמר שייתכן שבעוד עשרה ימים תלמידי ה'-ו' יחזרו, אבל רק ליומיים בשבוע. זה משהו שיכול לעזור או לעג לרש? עינת: "קודם כל, יומיים בשבוע עדיפים מכלום, כי המצב כרגע הוא כמו ששמעת שנפגשים קצת בגינה ובחוץ, אז זה לא משהו שמספק מסגרת. אז יומיים עדיפים מכלום. כמובן שהשאיפה שיחשבו על פתרון קצת יותר רחב.
"אפשר להמשיך לשלב את הזום אבל אפשר לעשות למידה בחוץ במרחבים כמו הפארקים, חופי הים, ספריות שלא בשימוש, צריך קצת יותר יצירתיות ואומץ כדי לחשוב על הילדים האלה ולא לקחת פתרון הכי קל של תשע שעות ביום ליומיים. צריך יותר, אבל זה חד משמעית התחלה של משהו".

שר האוצר והשלטון המקומי סיכמו על מתווה להפעלת הצהרונים

שר האוצר ישראל כץ ויו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, סיכמו היום על מתן רשת ביטחון כלכלית שתאפשר את חזרתם המלאה של תלמידי כיתות א'-ב' ללימודים ותקצוב הרשויות המקומיות להפעלת הצהרונים, בהתאם להנחיות משרד הבריאות ובכפוף לתוכנית ניצנים של משרד החינוך.
על מנת לאפשר את חזרתם המלאה ללימודים של תלמידי כיתות א'-ב' ללמידה מלאה בכיתות האם בשעות הבוקר וביטול הקפסולות בשכבות גיל אלה, דורש משרד הבריאות להפעיל את הצהרונים באותן הקבוצות במסגרתן שהו התלמידים בשעות הבוקר, כך שלכל כיתת אם תצטרך לקום קבוצת צהרון נפרדת. מדובר ביותר מהכפלה של מערך הצהרונים הקיים, וגיוס של כ-6,000 מדריכים.
בשיתוף עם השלטון המקומי, וכדי לאפשר את חזרת כיתות ה-ו לבית הספר, סיכם שר האוצר על רשת ביטחון שתאפשר תקצוב הרשויות המקומיות להפעלת הצהרונים בהתאם להנחיות משרד הבריאות.
השלטון המקומי ייקח אחריות מלאה על הפעלת הצהרונים בהתאם להנחיות משרד הבריאות והנחיות משרד החינוך, ויפעל לגיוס של כ-6,000 מדריכים, לאור פיצול קבוצות הצהרון המקוריות בהתאם להנחיות משרד הבריאות. רשת הביטחון תכלול מתן תקציב תוספתי, בכדי שגם קבוצות צהרון קטנות ומפוצלות יוכלו לפעול. תקצוב רשת הביטחון יעשה בהתאם לביצוע בפועל ויינתן, בשלב ראשון, עד חופשת הפסח.