זיהוי בטווחים של אלפי קילומטרים, מכ"ם מיוחד וכוונה לרכישה דומה בהמשך: משרד הביטחון ויצרנית מטוסי המנהלים האמריקנית Gulfstream מוסרים היום (א') לחיל האוויר את מטוס הריגול החדש של צה"ל, "אורון". המטוס, מדגם G-550 של החברה האמריקנית, הוסב ממטוס מנהלים אזרחי למטוס צבאי שהותאם לחיל האוויר בתום שמונה שנות פיתוח ממושכות שכללו את פירוק החלקים של המטוס בגרסתו האזרחית.
ה"אורון", שהגיע מוקדם יותר לבסיס נבטים שבנגב, צפוי להיקלט בימים הקרובים באופן רשמי בטייסת נחשון של חיל האוויר, שמפעילה מטוסים דומים למשימות צילום ואיסוף מודיעין ביעדים מרוחקים ואסטרטגיים. החידוש המרכזי במטוס הוא המכ"ם המיוחד שהוא יישא.
עם מערכת ישראלית, בשימוש בכל הסנסורים שעל-גבי המטוס, יוכל ה"אורון" לייצר תמונת מטרות מעודכנת ומיידית, ברדיוס כמעט בלתי-מוגבל. למעשה, מערכות המטוס יוכלו לזהות שיגורי מטחים של רקטות וטילים, גם של טילי שיוט וטילים ימיים, וכן מטוסים ומל"טי אויב שיוצאים או פועלים בו זמנית מיעדים שונים – בטווחים של אלפי קילומטרים.
"מדובר בספיקת מטרות חסרת תקדים בהיקפים גדולים שיעברו לחיל האוויר ולאמ"ן, וכך ניתן יהיה לעקוב אחרי פעילויות אויב ושיגורים מסוריה ולבנון ומצד השני בו זמנית גם אחר מה שקורה ברצועת עזה", הסביר ל-ynet ראש מחלקת מחקר ופיתוח במשרד הביטחון, תת-אלוף יניב רותם. הוא הוסיף כי המטוס יוכל לשמש גם למשימות רחוקות מישראל, וציין עוד כי הוא יכול לטוס כשמונה עד תשע שעות ברציפות ובגבהים של 30 עד 40 אלף רגל.
בתכנון: עוד שני מטוסים
"המערכות בנויות לפעול בכל מזג אוויר, עננות או תנאי ראות, כי מדובר במכ"ם חכם שיכול לזהות אלפי מטרות במקביל, בנוסף לחיישנים רבים נוספים, של אלינט, קומינט, וכמובן ויזינט (מעקבים באמצעות האזנות, מודיעין אותות וצילום, י"ז)", הסביר רותם. "העברת המידע בזמן אמת לאותה מערכת חכמה תאפשר להטיס על המטוס צוות מפעילים מוקטן יותר מזה הקיים היום".
סמנכ"ל התעשייה האווירית, יואב תורג'מן, אמר ל-ynet כי "מדובר במטוס עם יכולות מפלצתיות שלא מזכירות יכולות של מטוסים דומים אחרים בחיל האוויר, שעסקו בעיקר בשליטה אווירית. המטוס החדש עם המכ"ם הייחודי שלו יתמקד באחיזת שטח עם ספיקה גדולה ורזולוציה טובה, קבלת נתונים רבים משטח האויב ובאמצעות בינה מלאכותית הם יועברו בזמן אמת למטרות לתקיפה".
הוא הסביר כי המכ"ם יכול לסרוק שטח באופן אלקטרוני בכיסוי של 360 מעלות. "העובדה שהמכ"ם יסרוק מהאוויר תעניק בשל צורתו העגולה של כדור הארץ יתרון למרחק הסריקה ביחס למכ"מים קרקעיים", אמר עוד תורג'מן.
עם נחיתתו בישראל מארה"ב, שם עבר סדרת ניסויים וטיסות מבחן שמותאמות לצרכים הישראליים, נכנס המטוס להליך אינטגרציה וקליטת מערכות בחיל האוויר. ההליך הזה צפוי לארוך בין שנה לשנה וחצי, אך לא מן הנמנע שגם לאורך ההליך ישתמשו בחיל האוויר במטוס החדש לגיחות מבצעיות. בהליך הקליטה ישתתפו מלבד אנשי חיל האוויר גם אנשי אגף המודיעין, מומחי מחקר ופיתוח של מחלקת פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון ואנשי חברת אלתא הישראלית.
רותם הוסיף כי כבר כעת עוסקים במערכת הביטחון בשדרוג עתידי של המטוס, כדי להשיג יכולות טובות עוד יותר. "אנו בוחנים שיתופי פעולה לצרכי פיתוח עם מדינות נוספות, ולא רק ארה"ב כדי לחסוך עלויות בהבאת הגרסאות הבאות למערכות", הוא אמר. לדבריו, במערכת הביטחון מתכוונים לקלוט עוד שני מטוסים כאלה בעתיד, אם תקציבי המדינה והביטחון יאפשרו זאת.