6 צפייה בגלריה
ארה"ב לויד אוסטין שר הגנה חדש ארצות הברית
ארה"ב לויד אוסטין שר הגנה חדש ארצות הברית
לויד אוסטין
(צילום: AFP)
מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין יגיע בשבוע הבא לביקור בן יומיים בישראל - ב-11 וב-12 באפריל - כאורחו של שר הביטחון בני גנץ. זה הביקור הראשון של בכיר מהממשל האמריקני החדש מאז שנכנס לתפקיד הנשיא ג'ו ביידן. לאחר מכן ימריא לגרמניה.
בביקורו בישראל ייפגש אוסטין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי ובכירים ישראלים נוספים. הוא יקבל סקירות ביטחוניות.
6 צפייה בגלריה
לויד אוסטין ביידן ארצות הברית שר ההגנה אמריקה
לויד אוסטין ביידן ארצות הברית שר ההגנה אמריקה
יגיע לביקור בן יומיים. אוסטין
(צילום: AFP)
אוסטין מגיע לישראל בתקופה רגישה מאוד שבה ארה"ב מקיימת מגעים עם איראן בתיווך אירופי. הוא נחשב ידידותי מאוד לישראל ובעל היכרות אישית גם עם גנץ וגם עם אשכנזי.
הוא מוכר היטב בישראל בעיקר מתקופת שירותו בצבא האמריקני. הוא היה סגן ראש המטות המשולבים (הרמטכ"ל) השחור הראשון של הצבא האמריקני וגם השחור הראשון שהתמנה לתפקיד מזכיר ההגנה. לאוסטין (67) יש 41 שנות שירות צבאי. בין שלל התפקידים שמילא הוא פיקד על הכוחות האמריקניים בעיראק.

6 צפייה בגלריה
ספינה איראנית הותקפה בים האדום
ספינה איראנית הותקפה בים האדום
הספינה האיראנית סאביז. על פי הדיווחים הותקפה ליד אריתריאה
(צילום: FleetMon)
ההודעה על ביקורו של אוסטין מגיע כשברקע דיווחים על ספינת ביון איראנית שהותקפה הערב (יום ג') בים האדום סמוך לחופי אריתריאה. כך אישרה סוכנות הידיעות האיראנית תסנים, שמסרה כי הספינה הותקפה באמצעות מוקשים ימיים שהוצמדו אליה. ברשת אל-ערבייה הסעודית דווח שחיילי קומנדו ישראלי היו אלה שהדביקו את המטען אל הספינה.
6 צפייה בגלריה
ספינה איראנית הותקפה בים האדום
ספינה איראנית הותקפה בים האדום
הספינה סאביז
(צילום: FleetMon)
גורמים אמריקניים אמרו הערב לסוכנות הידיעות רויטרס שארצות הברית היא לא מי שעומדת מאחורי התקיפה. האירוע התרחש שעות ספורות לאחר לאחר שבווינה החלו השיחות בין המעצמות לאיראן בנוגע להסכם הגרעין.
על פי הדיווח באיראן, "סאביז" "מסייעת בשנים האחרונות לכוחות קומנדו בהפגנה מפני התקפות פיראטיות". על פי דיווחים בחודשים האחרונים בתקשורת הבינלאומית, היא משמשת את משמרות המהפכה כסוג של בסיס קדמי לטובת ריגול ומודיעין. בנוסף משמשת גם כגורם מאבטח להובלת נפט בים האדום.
6 צפייה בגלריה
הספינה לורי
הספינה לורי
הספינה לורי
(מתוך אתר XT GROUP)
במערכת הביטחון לא מתייחסים לתקיפה ושומרים על שתיקה. מדובר ככל הנראה בעליית מדרגה בפעולות התגובה של צה"ל נגד שתי התקיפות שיוחסו לאיראנים כלפי שתי ספינות משא עם זיקה ישראלית.
בחודש שעבר דווח על טיל ששיגרה איראן לעבר ספינת המכולות "לורי" שנמצאת בבעלות איש העסקים הישראלי אודי אנג'ל. העיתון "ניו יורק טיימס" סיפק לאחרונה הצצה למה שהגדיר כ"מלחמת הצללים" בין ישראל לאיראן שמתנהלת בים. בפברואר טענה ישראל שאיראן היא זו שעומדת מאחורי הפגיעה בספינה בבעלות איש העסקים הישראלי רמי אונגר.
בדיווח של רונן ברגמן וכתבים נוספים תואר פיצוץ שהחריד החודש את האונייה האיראנית "שאהר א-קורד" בעת שהפליגה כ-80 ק"מ ממערב לישראל. עשן היתמר מאחת ממאות המכולות על האונייה שנשאה כנראה נשק בדרך לסוריה (היעד המקורי – ספרד). בכיר ישראלי טען כי הפעולה הזו הייתה תגובה לתקיפה של האונייה הישראלית הליוס ריי במפרץ עומאן בחודש שעבר.
בינתיים, השיח בין איראן לארצות הברית, במסגרת השיחות על הסכם הגרעין שהחלו היום, מתנהל באמצעות מתווכים ממדינות אחרות. "אנחנו לא אופטימיים ולא פסימיים", אמר דובר המשלחת האיראנית בתום היום הראשון. בוושינגטון אמרו כי השיחות "בעלות פוטנציאל" וכי הם מצפים שיהיו "דיונים קשים בהמשך"
6 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
ראש הממשלה נתניהו בהשבעת הכנסת ה-24
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס מוקדם יותר בישיבת סיעת הליכוד גם למתיחות מול איראן. "בערב יום השואה אני חוזר על העיקרון היסודי - תמיד נדאג להגן על עצמנו בכוחות עצמנו מול מבקשי נפשנו", אמר.