מאצ'ו פיצ'ו, האתר הארכיאולוגי המפורסם ביותר של פרו, נפתח לראשונה אחרי חודשים ארוכים שבהם היו שעריו סגורים בשל מגפת הקורונה. אלא שהאתר נפתח עבור אדם אחד בלבד – תייר יפני שנתקע במדינה הדרום-אמריקנית עם פרוץ המגפה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
ג'סי טקאיאמה תייר יפני שנכנס במיוחד ל מאצ'ו פיצ'ו ב פרו
ג'סי טקאיאמה תייר יפני שנכנס במיוחד ל מאצ'ו פיצ'ו ב פרו
מימש את החלום. קטאיאמה במאצ'ו פיצ'ו
"האדם הראשון בעולם שהלך למאצ'ו פיצ'ו מאז הסגר הוא אני", כתב באושר ג'סי קטאיאמה בפוסט באינסטגרם, לצד תמונות שלו באתר שבו שרידי עיר מתרבות האינקה. "זה ממש מדהים! תודה לכם", הוא הוסיף בסרטון שהועלה לעמוד הפייסבוק של רשות התיירות בעיר קוסקו, שלידה שוכן האתר המפורסם.
קטאיאמה בן ה-26 מתגורר ביפן בעיר נארה. לפי הדיווחים בפרו הוא הגיע למדינה במרץ, ורכש כרטיס כניסה למאצ'ו פיצ'ו ימים ספורים לפני שהוכרז מצב חירום בריאותי עם פרוץ המגפה.
קטאיאמה אמר לאחד העיתונים בפרו כי תכנן לשהות רק שלושה ימים באזור, אך בעקבות ביטול הטיסות וההגבלות שהוטלו על תנועת בני אדם כדי לבלום את התפשטות הנגיף, הוא נתקע חודשים ארוכים בעיירה אגואס קליינטס, השוכנת במורדות ההרים שליד האתר.
3 צפייה בגלריה
ג'סי טקאיאמה תייר יפני שנכנס במיוחד ל מאצ'ו פיצ'ו ב פרו
ג'סי טקאיאמה תייר יפני שנכנס במיוחד ל מאצ'ו פיצ'ו ב פרו
התחינות עזרו. קטאיאמה מבקר באתר המפורסם
דבר מצוקתו הגיע בסופו של דבר לידיעת פקידי התיירות המקומיים, שהסכימו לתת לו אישור מיוחד לבקר בעיר העתיקה. "חשבתי שלא אוכל ללכת, אבל בזכות כולכם, שהפצרתם בראש העיר ובממשלה, קיבלתי הזדמנות סופר מיוחדת", כתב התייר היפני בפוסט שלו באינסטגרם.
הצעיר היפני נכנס למאצ'ו פיצ'ו בשבת, מלווה במנהל האתר. "הוא הגיע לפרו עם חלום להיכנס למאצ'ו פיצ'ו", אמר שר התרבות של פרו, אלחנדרו נריה, במסיבת עיתונאים מקוונת. "לכן הוא נכנס למקום כדי שיוכל לעשות את זה לפני שיחזור לארצו".
מאצ'ו פיצ'ו ("הפסגה העתיקה") הוא האתר האיקוני ביותר של אימפריית האינקה, ששלטה במשך מאה שנה באזורים גדולים בחלקה המערבי של דרום אמריקה. שלטונה הסתיים בתחילת הכיבוש הספרדי במאה ה-16. האתר נמצא בפסגת הר ונבנה בין 1438 ל-1471. השרידים בו התגלו מחדש ב-1911 על-ידי החוקר האמריקני היירם בינגהאם השלישי, וב-1983 הכריז עליו אונסק"ו כעל אתר מורשת עולמי.
3 צפייה בגלריה
המגפה הותירה מיליונים מובטלים. ממתינים לקבלת קרנות פנסיה
המגפה הותירה מיליונים מובטלים. ממתינים לקבלת קרנות פנסיה
המגפה הכתה בפרו קשות. עם מסכות בלימה, במאי
(צילום: AFP)
הרשויות בפרו התכוונו תחילה לפתוח את מאצ'ו פיצ'ו לתיירים ביולי, אך המועד נדחה לנובמבר. "אנחנו עדיין באמצע מגפה", הסביר שר התרבות הפרואני. פרו היא אחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר במגפה. עד כה דיווחו הרשויות בה על כ-850,000 נדבקים בנגיף הקורונה וכ-33,000 מקרי מוות.
גם עם פתיחתו בחודש הבא, הרשויות יאפשרו רק ל-675 תיירים לבקר שם בכל יום, כ-30% ממספר המבקרים הרגיל בתקופה שלפני המגפה. המבקרים יידרשו לשמור על ריחוק אחד מהשני.
מאז שנפתח לתיירים ב-1948, האתר נסגר רק פעם אחת לפני כן. ב-2010 הוא נסגר לחודשיים אחרי שמסילת הרכבת שמחברת את מאצ'ו פיצ'ו לקוסקו נהרסה בהצפות.