הרשות הפלסטינית אותתה על נכונותה לרדת מהעץ בכל הקשור לסירובה לקבל את כספי המסים: מזכ"ל הממשלה הפלסטינית, אמג'ד ראנם, אמר היום (א') בצהריים כי סוגיית כספי המסים בין הרשות לישראל בדרך לפתרון. ראנם ציין כי הפלסטינים צפויים לקבל את כספי המסים במהלך החודש הנוכחי אך לא נקב בתאריך מדויק. כשעה לאחר פרסום הדברים מיהר ראנם להכחישם.
2 צפייה בגלריה
שוטרים פלסטיניים מנגנוני הביטחון הפלסטיניים
שוטרים פלסטיניים מנגנוני הביטחון הפלסטיניים
שוטרים פלסטינים
(צילום: gettyimages)
נראה כי דבריו של ראנם הם איתות לישראל, ככל הנראה לקראת הבחירות בארצות הברית השבוע, על כך שבכוונת הרשות לשוב ולקבל את הכסף. למרות האמירות האופטימיות מדובר במנגנון שהוא חלק מהתיאום האזרחי בין הרשות הפלסטינית לישראל שהופסק במאי יחד עם התיאום הביטחוני. סביר להניח שבירושלים יַתנו את העברת הכספים בכך שהפלסטינים יחזירו את התיאום האזרחי והביטחוני מול ישראל לפעילות מלאה.
ראנם הבהיר כי באמצעות כספי המסים תוכל הרשות הפלסטינית לשלם לעשרות אלפי פקידיה שכר מלא אחרי חודשים ארוכים שהם קיבלו רק 50% משכרם. יחד עם זאת, ראנם לא פירט מה המנגנון שבאמצעותו ובעקבותיו החליטו הפלסטינים לקבל בחזרה את הכסף מישראל.
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
ביטל את התיאום בתחילת הקיץ. אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
כך או כך, כשעה לאחר פרסום דבריו, ראנם הכחיש את האמירה, ככל הנראה בשל לחץ שהופעל עליו בעקבות פרסומם. כעת הוא טוען כי "אין אמת בדברים שלפיהם הצדדים מתקרבים לפתרון משבר כספי הסילוקין". מקור פלסטיני אמר ל- ynet כי "ראנם אכן השמיע את דבריו המקוריים היום בפגישת ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה עם איגוד המורים".
הרשות הפלסטינית הפסיקה לקבל את כספי המסים מישראל בחודש מאי, לאחר שהחליטה להפסיק את התיאום האזרחי והביטחוני בעקבות כוונותיה של ישראל לספח חלקים מהגדה המערבית במסגרת "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. מדובר בסכום של 500 מיליון שקלים לערך שמועברים בכל חודש. ישראל גובה את הכסף עבור הרשות בגין מוצרים וסחורות שהוזמנו על ידי פלסטינים ומגיעים קודם לנמלים הישראליים.
מאז שהופסקה העברת כספי המסים הצטבר בישראל סכום מוערך של 2.5 מיליארד שקלים שמוחזק ונשמר על ידי משרד האוצר.