3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים שערי צדק ירושלים
חיסון קורונה פייזר בית חולים שערי צדק ירושלים
חיסון נגד קורונה
(צילום: AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר לאחרונה כי יעד הרכש של החיסונים נגד נגיף הקורונה יעמוד בשנה הבאה על 36 מיליון מנות. משרדי האוצר והבריאות החלו לעבוד יחד כדי לקדם זאת, אך גורמים באוצר טוענים כי בכירי משרד הבריאות כלל לא נימקו עד כה את הצורך בכמות המנות הגבוהה. היעדר המידע הצית מחלוקת קשה בין שני המשרדים שעלולה לעכב את רכישת החיסונים.
בתחילת השבוע שעבר הודיע נתניהו במסיבת עיתונאים כי הוא פועל להשגת מנות החיסון. "המשימה שלי היא להביא עוד 36 מיליון חיסונים", אמר ראש הממשלה. "הקורונה היא דבר שצריך להתמודד איתו לאורך זמן. צריך להביא עשרות מיליוני חיסונים, וזו תחרות קשה". אלא שעל רקע הצהרה זו נערכו לאחרונה מספר דיונים בין משרדי האוצר והבריאות, ומהם עולה כי כמות החיסונים שישראל תזדקק להם עשויה להיות אף גדולה יותר.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בביקור בכללית באבו גוש
בנימין נתניהו בביקור בכללית באבו גוש
הודיע שהוא פועל להביא 36 מיליון חיסונים, במשרד האוצר דורשים הסברים. נתניהו
( צילום: AFP)
החשש המרכזי של משרד האוצר הוא שמיליוני מנות חיסון - שיירכשו במילארדי שקלים - ייזרקו לפח מכיוון שכלל לא ברור האם יהיה צורך בהן. באוצר טוענים כי החוזים שנחתמים מול חברות התרופות אינם גמישים, ולרוב לא ניתן לפרוס את הגעת המנות בתקופות שונות לפי צורך.
אנשי משרד האוצר דרשו הסברים באשר לצורך בכמות החיסונים הגבוהה, וטענו כי עוד לא ברור כמה זמן נמשכת יעילות החיסונים לאחר קבלת המנה השנייה, ואחת לכמה זמן יצטרכו האזרחים להתחסן. מנגד, במשרד הבריאות משוכנעים שיש צורך בהבטחת כמות גדולה ככל הניתן של מנות חיסון, וזאת למרות שאין מענה לשאלות הללו.
לטענת גורמים המעורים בפרטים, הנושא הביא למתיחות בין הצדדים ולטענות בדבר היעדר שקיפות מצד משרד הבריאות. אתמול (יום ג') התקיימה פגישה נוספת בין הצדדים שבה, לטענת גורמים, נשמע מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אומר לאנשי האוצר: "אני לא חייב לכם הסברים". לוי מכחיש כי אמר את הדברים. כל המשתתפים בפגישה חויבו לחתום על הסכם סודיות באשר לפרטי השיחות וההסכמים.
3 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
מכחיש שאמר לאנשי האוצר: "אני לא חייב לכם הסברים". מנכ"ל משרד הבריאות
(צילום: עידו ארז)
בתוך כך, אתמול התייחסה לנושא ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס. "לא ידוע הרבה על תוקף החיסונים", אמרה. "אלה חיסונים חדשים, ולכן אנחנו לא יודעים כמה זמן הנוגדנים מחזיקים. ההחלטות של משרד הבריאות תהיינה החלטות מקצועיות שמבוססות על מידע בספרות המקצועית".
פרופ' חזי לוי מסר בתגובה: "כל מה שנאמר שאמרתי זה הדלפה מרושעת, שקר וכזב. הייתי היחיד שהסביר גם למנכ"ל האוצר וגם לחשב הכללי את השיקולים שלנו, וכל מה שנאמר על הפגישה אלה הדלפות מרושעות ושקריות".
ממשרד האוצר נמסר: "משרדי הבריאות והאוצר דנים בשבועות האחרונים בשאלת כמות וסוג החיסונים הנדרשים לאזרחי ישראל. החלטות מסדר גודל זה, בעלות של מיליארדי שקלים, ראוי שיתקבלו לאחר תהליך של בחינה מעמיקה, בחינת תרחישים אפשריים שונים והנמקה מקצועית מבוססת. משרד האוצר העביר למשרד הבריאות שאלות בעניין הביסוס המקצועי לצורך ברכש עשרות מיליוני החיסונים, אך טרם התקבלה התייחסותו המקצועית המלאה של המשרד.