משתחרר מהכלא לאחר 35 שנים. המחבל רושדי אבו-מוך, הבוקר
(צילום: רועי עידן )

המחבל הערבי-הישראלי רושדי אבו-מוך, שרצח את החייל משה תמם בשנת 1984 וריצה 35 שנות מאסר במסגרת מאסר עולם קצוב, השתחרר הבוקר (שני) מבית הכלא קציעות. הוא צפוי להמשיך לביתו בבאקה אל-גרבייה - ולחגיגות קבלת הפנים שאותן ניסו במשפחת תמם למנוע.
בני משפחתו של החייל דורשים גם לשלול לאלתר את אזרחות המחבל, ואתמול אף פנו בנושא לשר הפנים אריה דרעי ולשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה.
5 צפייה בגלריה
רושדי אבו מוך
רושדי אבו מוך
המחבל הבוקר, ואימו של החייל משה תמם
(צילום: רועי עידן, מירי צחי)
אחייניתו של משה, ד"ר אורטל תמם, אמרה לאחר שחרור המחבל: "כמשפחה, היום הלב שלנו נשבר. לראות את הרוצח של דוד שלי משתחרר כגיבור, מתקבל בהערצה וחוזר לחייו במושב צמוד לבית משפחתי זה שברון לב שגורם לפצע לחזור ולדמם שוב ושוב. הפגיעה פה היא כפולה ומכופלת - לא במשפחה שכולה אחת אלא בעם ישראל כולו".
קרובת המשפחה שבה על הדרישה לשלילת אזרחותו: "אם אזרח ישראלי שחבר לארגון טרור של אויבי המדינה ובשמו רצח חייל צה"ל, סמל למדינת ישראל - ובוודאי כזה שממשיך להתהדר ב'הישגו' - אינו ראוי שתישלל אזרחותו, אנחנו לעולם לא נצליח למגר את הטרור. הטרור לא מבחין בין דם לדם, מיגורו ושמירה על ביטחון ישראל, כמו גם על מצפן ערכי ומוסרי, הוא אינטרס של כולנו״.
5 צפייה בגלריה
רושדי אבו מוך
רושדי אבו מוך
המחבל רושדי אבו-מוך יוצא מהכלא, הבוקר
(צילום: רועי עידן )
5 צפייה בגלריה
רושדי אבו מוך
רושדי אבו מוך
ביציאה מקציעות, לאחר 35 שנים
(צילום: רועי עידן )
אולפן ynet, על רצח החייל תמם. 2014
(צלמים:ג'ורג' גינסברג, אבי חי ויוגב אטיאס)

אבו-מוך, יחד עם כמה שותפים, התגייס לארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין במטרה לחטוף חייל ישראלי ולהעבירו לסוריה. זאת, כדי להשתמש בו כקלף מיקוח עבור שחרור מחבלים. עם זאת, במהלך האירוע עצמו התקבלה החלטה על שינוי הפעולה, ואבו-מוך וחבריו לחוליה רצחו את תמם.
החטיפה התרחשה ב-6 באוגוסט 1984, אז יצא תמם מבסיסו לחופשה. לפי כתב האישום שהוגש בזמנו, חברי החוליה אספו אותו במחלף נתניה, חטפו אותו ואז רצחו אותו במטע זיתים ליד ג'נין. החיפושים אחר רוצחי החייל נמשכו יותר מחודש, אך בסופו של דבר הם נתפסו ונשפטו למאסר עולם. ב-2012 החליט הנשיא דאז שמעון פרס לקצוב את עונשם עד לחודש זה.
5 צפייה בגלריה
משה תמם ז"ל
משה תמם ז"ל
משה תמם ז"ל
(באדיבות המשפחה)
5 צפייה בגלריה
משה תמם ז"ל
משה תמם ז"ל
נחטף ב-84' ונרצח. החייל תמם
(באדיבות המשפחה)
כפי שפורסם אתמול, במשפחתו של תמם פנו לשרים בממשלה, בהם שר הפנים אריה דרעי והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, כדי לבחון את שלילת אזרחותו של המחבל וכן את האפשרות למנוע את חגיגות קבלת הפנים שייערכו עבורו ביישובו.
אורן, אחיו של תמם, כתב לשר אוחנה: "כתוצאה מאוזלת יד זו של ממשלת ישראל, לא רק שרוצח אחי האהוב עומד להתגורר ממחר במרחק חמש דקות נסיעה מביתנו, אלא שברגעים אלה ממש כבר נערכים בבאקה אל-גרבייה לחגיגות ענק, שבהן תחת דגל פלסטיני יאדירו את פועלו מעורר ההשראה, למען ילמדו ממנו גם הדור הזה וגם הדורות הבאים. כיהודי, כישראלי וכשר לביטחון הפנים במדינת ישראל אני פונה אליך בבקשה ובדרישה למנוע בכל אמצעי נדרש את קיומן של חגיגות אלה".
גם ד"ר אורטל תמם, אחייניתו של משה ז"ל, אמרה אתמול בשיחה עם ynet: "הרוצח משתחרר בחזרה לביתו, שנמצא נסיעה קצרה מבית משפחתי. בבאקה אל-גרבייה מתכוננים למסיבת קבלת הפנים שלו - בלתי נתפס שרוצח חייל צה"ל, בייחוד כזה שמתהדר ברצח והופך לגיבור, יחזור לביתו.
"הרוצח הולך להיות השכן של המשפחה שלי והשר דרעי לא עושה דבר", היא המשיכה. "מדוע קיימת לשר הפנים הסמכות לשלילת אזרחות אם לא בדיוק בשביל המקרים האלה?"
השר דרעי פנה אמש לגורמי הביטחון כדי לשמוע את עמדתם, שנדרשת בהליכי ביטול האזרחות של אבו-מוך, אך בהמשך ציין כי עמדה זו "אינה מספקת לצורך קידום המהלך". לצד זאת הוא אמר שבכוונתו לזמן דיון דחוף נוסף עם הגורמים.