נתניהו: "השלום - תוצאה של עבודה"
(צילום: ערוץ כנסת)

מליאת הכנסת אישרה הערב (חמישי) את הסכמי השלום עם איחוד האמירויות ברוב של 80 חברים, 13 מתנגדים, ואף נמנע אחד. זאת לאחר יום של דיונים ונאומים במליאה שבסופם נרשמה מהומה נוספת כשח"כ אלי אבידר הוצא מהמליאה רגע לפני ההצבעה.
מוקדם יותר נאם ראש הממשלה בנימין נתניהו את נאום הסיכום במליאה והתייחס להסכם השלום עם איחוד האמירויות שאושר מוקדם יותר השבוע על ידי הממשלה, ולאישור ההקלות על ידי קבינט הקורונה במסגרת השלב הראשון של היציאה מהסגר.
תחילה התייחס נתניהו לסגר ולהקלה על ההגבלות: "כמו הסגר הראשון, גם הסגר השני שהובלתי יחד עם חבריי - עובד", אמר. "הוא מוריד את מספר הנדבקים, מפחית את התחלואה ומציל חיים". רה"מ הודה לציבור שנענה להנחיות הבריאות".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"שלום מתוך עוצמה". נתניהו במליאה
(צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת)
נתניהו המשיך לסכם את הדיון בכנסת על הסכמי השלום עם איחוד האמירויות: "אדוני היו"ר אני רוצה לברך את הדיון שהתקיים על הסכם השלום. השלום הזה לא נפל עלינו ככה סתם מהשמיים - הוא ותוצאה ממשנה סדורה שאני מקדם 25 שנים. העוצמה הזאת קירבה אלינו מדינות רבות בעולם".
"אני דיברתי לפני כמה ימים עם מוחמד בן זייד", אמר נתניהו. "זאת היה שיחה שיצאה מהלב ונכנסה אל הלב. אנחנו כבר רואים את פירות השלום - כשאונייה מדובאי עם סחורות טובות וזולות נכנסת לנמל חיפה. רואים כבר את יתרונות השלום. ישראל בראשותי תמשיך לפעול להרחבת השלום ומקווה שדינות נוספות יצטרפו בעזרת השם ומקווה שנעשה ונצליח."
על הישגי הסגר הוסיף נתניהו כי "אמרתי שכשנתחיל לצאת מהסגר, מדינות אירופה ייכנסו אליו. מדינות אירופה עברו אותנו בתחלואה, אבל אנחנו עשינו את הצעד שהם חוששים לעשות. להטיל סגר כלל-מדינתי מצריך תעוזה. זה לא קל כי תמיד יש את המצייצים ביציעים, אבל החלטנו והדבר הזה עובד.
"כדי שהוא לא יבוזבז צריך לצאת ממנו בצורה הדרגתית ואחראית, בזהירות, אחרת נמצא את עצמנו תוך זמן קצר בסגר שלישי", המשיך נתניהו, "ולכן עמדתי על כך שיהיו כמה כללים שינחו אותנו - להיצמד למתווה שהוכן על ידי משרד הבריאות והמומחים, שקובע שלבים ומדדי תחלואה. היינו ב-10 אלף נדבקים, עכשיו אנו ב-2,000 ואנחנו רוצים להגיע ל-500 ביום".

יום דיונים סוער והיסטורי במליאה

הכנסת התכנסה הבוקר לדיון חגיגי כדי לאשר את הסכם השלום עם איחוד האמירויות הערביות, אחרי שאושר השבוע על ידי הממשלה. תחילה נתניהו הציג את פרטי ההסכם: "זהו יום שמעטים כמוהו היו בתולדות המדינה, יום שבו מובא הסכם שלום עם מדינה ערבית לאישור הכנסת", אמר ראש הממשלה בפתח דבריו. "אנו מביאים הסכם שלום, אין בו מכתבי צד סודיים, אין בו נספחים עלומים. אנו מהדקים היום את יחסינו עם האמירויות ועושים זאת במקביל למאבק הבלתי פוסק שלנו בקורונה".
  • לצפייה בהסכם שהובא לאישור המליאה לחצו כאן
נתניהו מציג את ההסכם עם האמירויות
(צילום: ערוץ כנסת )
נתניהו הוסיף כי "אומרים ששלום עושים עם אויב - לא. שלום עושים עם מי שחדל להיות אויב. שלום עושים עם מי שרוצה בשלום, ולא עם מי שנשאר מחויב להשמדתך. כל עוד חיזבאללה ממשיך לשלוט בפועל בלבנון, לא ייתכן שלום אמת עם מדינה זו. אבל התחלנו שיחות אתמול על תחום הגבול הימי , דבר שיש לו משמעות כלכלית פוטנציאלית עצומה - להם ולנו. ייתכן שהדבר הזה יסמן את הסדק הראשון ליום אחר שיגיע בעתיד. להשגת שלום אמת.
"תמיד האמנתי ששלום אמת יושב רק מתוך עוצמה, ולא מתוך חולשה", אמר נתניהו. "באזורנו החזקים שורדים, את החזקים מכבדים, עם החזקים כורתים בריתות בעוד החלשים נרמסים. ישראל בהנהגתי איננה מתפתה לנסיגות מסוכנות, להרכנת ראש. לפייסנות שמקרבת מלחמה במקום להרחיקה. הודות לכך, התרחש בשנים האחרונות דבר ענק, מדינות מוסלמיות רבות מבקשות את קרבתנו. רואות את עוצמתנו ומשנות את גישתן כלפינו. ישראל שנתפסה עשרות שנים כאויב נתפסת היום כבת ברית איתנה, אפילו חיונית. נקודת המפנה המשמעותית ביותר הייתה ההתנגדות שהובלתי להסכם הגרעין המסוכן עם איראן".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"יום אחד גם הפלסטינים יתפכחו". נתניהו
(צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה הוסיף: "הזהרתי מפני תרחיש האימים של איראן גרעינית, נאמתי על כך בקונגרס וקידמתי מדיניות שתמנע מאיראן להתבסס צבאית בסוריה. מנהיגים שונים פנו אליי באזור, בחשאי, ואמרו עד כמה הם מברכים את המדיניות הזאת ובהדרגה הביעו נכונות להדק איתנו את הקשרים. פתחנו את שמי סעודיה לטיסות, עומאן, צ'אד. והיו גם הרבה מאוד פגישות חסויות. לא אמרתי שכל העולם המוסלמי תומך בשלום הזה אבל מי שבאמת תומך בשלום ורוצה התפייסות אמיתית יתמוך בהתלהבות בשינוי הזה שקיבל תמיכה מרוב מדינות העולם. מדהים שפה בכנסת ישראל יהיו אנשים שיצביעו נגד השלום. מי שלכאורה ממחנה השלום, מתנגד לשלום.
"לפלסטינים הוצעו במהלך השנים הצעות נדיבות ביותר, אבל הם דחו אותן פעם אחר פעם. אם נחכה להסרת הווטו הפלסטיני, נחכה עוד זמן רב", אמר נתניהו. אנחנו נמשיך מצידנו להרחבת השלום עם העולם הערבי. עשינו זאת עם האמירויות, עושים את זה עם בחריין, ונעשה זאת עם עוד מדינות. אני עדיין מאמין שיום אחד גם הפלסטינים יתפכחו. יום אחד הם יוותרו על השאיפה להביא עלינו חורבן, יכירו סוף סוף בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ויתחילו את המסע של התפייסות אמיתית וכנה שאנו רואים כרגע עם החלקים הרבים של העולם הערבי, גם היום הזה יגיע".
לפיד במליאה
(צילום: ערוץ כנסת )

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "ההסכם עם האמירויות הוא הסכם מצוין, אני מברך את ראש הממשלה". לפיד פנה לנתניהו והוסיף: "הבאת הסכם טוב עם האמירויות, תחזקת יפה את היחסים עם טראמפ, נכשלת לגמרי ביחסים עם המפלגה הדמוקרטית ויהדות ארה"ב. נכשלת לגמרי בטיפול במשבר הבריאות, במשבר הכלכלי, נכשלת כשניסית לקבל מיליון שקל הטבות מס בשיאו של משבר לאומי חמור. נכשלת כי כלאת את האזרחים בסגר מיותר מסיבות פוליטיות. הגיע הזמן למנהיג שיעשה הסכם שלום פה בין הישראלים. הגיע זמנך ללכת".
יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר כי "זהו הסכם שיביא תיירות משגשגת, שיתופי פעולה כלכליים, חינוך לקבלת האחר, שיתוף פעולה אזרחי, גלוי והדוק". גנץ הוסיף כי "לצד ההסכמים שאנו מביאים ממדינות רחוקות, חשוב שנזכור את החובה לשקם ולחזק את הקשר עם שכנותינו הקרובות, ירדן ומצרים. קשר שלא חוזק בשנים האחרונות, אולי אפילו הוזנח, באופן שפוגע באינטרסים של ישראל. הגיעה העת להרחבת היחסים איתן גם בתחומים כלכליים ואזרחיים שיבססו את השלום".
גנץ נואם במליאה
(צילום: ערוץ כנסת )

גנץ קרא לנתניהו "ולחבריך לחדול מעיסוק אובססיבי במערכות השלטון ששנינו מופקדים עליהם, ולחדול מלהתייחס אליהם כאילו יושבים שם אויבי העם. תפקידנו לחזק ולבנות את הדמוקרטיה הישראלית, לעשות שלום בתוכנו ולא רק עם שכנינו. למנות את האנשים שיובילו את המדינה יחד איתנו במשטרה, פרקליטות, משרד האוצר, לתת להם לשרת את הציבור ולהפסיק את ההסתה נגדם".
שר החוץ גבי אשכנזי אמר שאישור ההסכם הוא "יום היסטורי, חגיגי וראוי לציון. זהו בעיניי שינוי תפיסתי שמחלחל לדורות. שינוי משנה מציאות. ההסכם הזה הוא לא רק מסמך, הוא מתורגם וראוי שיתורגם לשינוי הסביבה ופניה. אני מאמין שהשינויים וחלון ההזדמנויות שנפתח יביא עמו הסכמים עם מדינות נוספות וכולי תקווה שיפתח ערוץ לשיח אחר עם שכנינו הפלסטינים. אני מאמין ששינויים גדולים מתחילים בצעדים קטנים, בואו לא נחמיץ את ההזדמנות".
7 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
"שינוי תפיסתי שמחלחל לדורות". אשכנזי
(צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת)
7 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי )
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בפתח הדיון נשא דברים יו"ר הכנסת יריב לוין. "הכהונה בכנסת היא זכות גדולה, וביום שכזה הזכות הזו באה לידי ביטוי במלוא עוצמתה. סברתי שראוי שלכל אחת ואחד מאתנו תינתן הזכות והאפשרות לומר את דברו במסגרת הדיון ההיסטורי הזה. אין לי ספק שהדברים שייאמרו כאן יזכו לתהודה, לא רק כאן ועכשיו, אלא במקומות רבים בעולם, ולמשך שנים ארוכות. מי ייתן והם ישמשו קריאה למדינות נוספות ללכת בדרך של שלום וידידות אמת עם מדינת ישראל ואזרחיה".
בתום הנאומים נושאים דברים רבים מחברי הכנסת שביקשו את זכות הדיבור כאשר לכל דובר הוקצו ארבע דקות. באופן חריג, על פי החלטת ועדת הכנסת, אושר גם לשרים וסגני שרים שאינם חברי כנסת להשתתף בדיון. חלק מהנואמים, בהם ח"כ יעקב מרגי מש"ס תקפו את נתניהו על מדיניות הסגר והתעלמות מטיפול בבעיות הפנים. מרגי אמר כי לא יוכל להצביע בעד ההסכם "בעוד שהעם שסוע ויש אווירת מלחמה בתוך הארץ", ואכן נעדר מההצבעה. דקות לפני שניגשו חברי הכנסת להצביע צעק ח"כ אבידר מישראל ביתנו לעבר נתניהו: "תתבייש. מיליון מובטלים. אנחנו נבוא אליך לבלפור".

שיתוף פעולה ונורמליזציה

"חוזה השלום נועד לכונן יחסי שלום, יחסים דיפלומטיים וידידותיים, שיתוף פעולה ונורמליזציה מלאה בין מדינת ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ועמיהן", נכתב בהסכם שהובא לאישור הכנסת.
בסוף השבוע האחרון שוחח נתניהו עם השליט בפועל של איחוד האמירויות, מוחמד בן זייד, לראשונה מאז החתימה על ההסכמים בבית הלבן - וסיכמו להיפגש בקרוב. השניים קראו להמשיך בגיבוש הסכמי שלום במזרח התיכון כדי לתרום ליציבות, לביטחון ולשגשוג של עמי האזור.
7 צפייה בגלריה
מוחמד בן זייד בנימין נתניהו
מוחמד בן זייד בנימין נתניהו
ייפגשו בקרוב. בן זייד ונתניהו
(צילום: AFP)
האמירתים, ובראשם ככל הנראה שרי האוצר והכלכלה, יגיעו לפגישות במשרדי ראש הממשלה והחוץ כדי לקדם 18 הסכמים, בהם 6-5 שנמצאים בשלבי גיבוש מתקדמים מאוד (עידוד השקעות, תעופה, שיתוף פעולה מדעי, ויזות והקמת שגרירויות), שייתכן ויבשילו לחתימה כבר בביקורם בארץ. ככל הנראה, שליחו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למזרח התיכון, אבי ברקוביץ', יהיה נציג ארה"ב.
לקראת אישור ההסכם בכנסת, בירך הבוקר יו"ר כחול לבן בני גנץ את נתניהו בריאיון לאולפן ynet ואמר כי "ההסכם הזה לא היה מתאפשר לולא היינו בממשלת האחדות. לא היינו מאפשרים סיפוח חד-צדדי ללא הסכמות. לא הייתה מתפתחת האפשרות של הסכם השלום ואני מאוד שמח, אני מברך עליו. אני מברך את ראש הממשלה על ההישג המדיני החשוב".
7 צפייה בגלריה
השגרירים
השגרירים
שגרירי ישראל ואיחוד האמירויות בסין
בתוך כך, שגריר ישראל בסין צבי חפץ נפגש היום עם שגרירי האמירויות בבייג'ינג עלי אובייד אל-דחאחרי ודן עמו באפשרויות לשיתוף פעולה משולש בין ישראל, איחוד האמירויות וסין. שיתוף הפעולה של חברות ישראליות ואמירתיות קודם במשך שנים על ידי משרד החוץ הישראלי, וכעת בעקבות נרמול היחסים נוצר אקלים חדש שבו יכולות המדינות להוציא לפועל מיזמים משותפים בשווקים חדשים.
במשרד החוץ אמרו כי החדשנות והיזמות הישראלית בשילוב הניסיון העסקי באמירויות ויכולת השקעה יכולות להניב הזדמנויות רבות למיזמים של חדשנות טכנולוגית היכולה להיקלט בשוק הסיני הענק. מדובר גם בהזדמנות לחברות ישראליות המבקשות לחדור לכלכלה השנייה בגודלה בעולם, ובה בעת לזכות לחשיפה משמעותית בעולם הערבי.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה.
פורסם לראשונה: 11:04, 15.10.20