המעצרים באום אל פחם, הלילה

האווירה באום אל פחם וביישובים אחרים מתוחה בעקבות גל הרציחות, הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. הלילה (בין שישי לשבת) התקיימה הפגנה סוערת באום אל פחם, שבמהלכה נעצרו חמישה בני אדם ונרשמו עימותים רבים בין מפגינים לשוטרים. תושבים שתיעדו חלק מהמעצרים טוענים כי המשטרה הפעילה כוח מופרז. בימים הקרובים מתוכננות הפגנות נוספות בדרישה שהמשטרה תמגר את הפשיעה.
4 צפייה בגלריה
מעצר צעיר בהפגנה באום אל פחם נגד האלימות במגזר הערבי
מעצר צעיר בהפגנה באום אל פחם נגד האלימות במגזר הערבי
ראש העיר ביקש לשחררו. מעצר הצעיר שהופל למדרכה
4 צפייה בגלריה
מעצר צעיר בהפגנה באום אל פאחם נגד האלימות במגזר הערבי
מעצר צעיר בהפגנה באום אל פאחם נגד האלימות במגזר הערבי
"אפילו לא ברח". מעצר בכיכר
בהפגנה אתמול באום אל פחם השתתפו מאות אנשים, שהפגינו סמוך לכניסה הראשית לעיר. במהלך המחאה מפגינים צעקו, בין היתר: "לא נשתוק, נמשיך לצאת לכבישים ולהפגין"; "אין מקום לפושעים ורוצחים"; "המשטרה לא עושה כלום, ולכן אנחנו מפגינים ומלחיצים". המוחים אף התפללו באמצע הכביש.
במהלך ההפגנה נרשמו עימותים בין השוטרים למפגינים. המשטרה פיזרה את המשתתפים במחאה ברימוני הלם, ועצרה חמישה אנשים. במקביל, חלק מהמפגינים ירו זיקוקים לעבר השוטרים. אנשים שהיו במקום תיעדו מעצרים שביצעה המשטרה, שלדבריהם "תקפה ועצרה אנשים בלי שום סיבה".
באחד הסרטונים מהמקום נראים שוטרים סמויים שנסעו ברכב ליד הכיכר שבה התקיימה המחאה. השוטרים ירדו מרכבם, השליכו רימוני הלם ועצרו גבר בן 22 שעמד בזירה. אחד מהם תפס אותו, הפיל אותו ומסר אותו לשוטרים הרבים שהגיעו בריצה. העצור צעק לעבר השוטרים כמה פעמים "לא עשיתי כלום", אך הם המשיכו במעצר ולקחו אותו ברכב מהמקום.
קרוב משפחתו של הצעיר ותושבים שנכחו בהפגנה אמרו כי "מוזר מאוד שעוצרים אדם שלא היה קשור לשום עבירה, הוא אפילו לא ברח. עצרו אותו בלי סיבה, רק מכיוון שעמד שם. בסרטון רואים שהוא עומד ולא עושה כלום - זו האמת. בושה שהמשטרה מתנהגת בצורה כזו". הם הוסיפו "לא ראינו שמשתמשים בסמויים נגד פושעים. במקום שימגרו את הרציחות, הם רוצים להשתיק אותנו".
4 צפייה בגלריה
מעצר צעיר בהפגנה באום אל פאחם נגד האלימות במגזר הערבי
מעצר צעיר בהפגנה באום אל פאחם נגד האלימות במגזר הערבי
"מנסים להרתיע את התושבים. זה לא יקרה". הכניסה לאום אל פחם, הלילה
בתיעוד נוסף (האחרון בסרטון שבפתח הכתבה) רואים אדם אחר שנעצר, לאחר שלטענת המפגינים עמד במקום והופל למדרכה על-ידי שוטר. מפגינים אמרו כי "הוא לא עשה שום עבירה. השוטרים פשוט רוצים להשתמש בכוח ובאלימות כדי לעצור אנשים. המטרה שלהם היא להרתיע את התושבים, אבל זה לא יקרה".
ראש העיר אום אל-פחם, ד"ר סמיר סוחבי, אמר בתגובה למעצרים כי דיבר עם מפקד התחנה. "ביקשתי ממנו שהשוטרים ישתמשו בכוח הזה נגד מי שרוצחים אנשים חפים מפשע, ולא נגד אנשים שיצאו להפגין נגד האלימות והפשיעה. לצערי המשטרה השתוללה ולא פעלה בכיוון הנכון".
4 צפייה בגלריה
מעצר צעיר בהפגנה באום אל פאחם נגד האלימות במגזר הערבי
מעצר צעיר בהפגנה באום אל פאחם נגד האלימות במגזר הערבי
השוטרים בהפגנה באום אל פחם, אתמול
ראש העיר הוסיף: "הייתי בתחנת המשטרה ומסרתי להם סרטונים שמאמתים את הטענות שהצעיר שנעצר על-ידי הסמויים לא עשה כלום, אבל הם מתעקשים לקחת אותו לבית המשפט בטענה שהוא תקף שוטר".
חבר הכנסת יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת אמר כי "חמישה בני אדם נעצרו באלימות בהפגנה שמחתה על האלימות והפשיעה באום אל פחם. בואשים ורימוני הלם הופעלו נגד המפגינים, מסתערבים חטפו מפגינים ושוטרים הרביצו לעצורים בניידת, אחד מהם אף אושפז. מי החליט לעצור את המחאה נגד הפשיעה בברזל ובאש ולמה? המשטרה, באופן גזעני ואלים, בוחרת להילחם במפגינים במקום בארגוני הפשע".
המשטרה מסרה בתגובה: "במקום הייתה הפגנה שבה התקהלו כ-250 איש בכיכר המרכזית שבכניסה לאום אל פחם. בשלב מסוים חסמו מפגינים את ציר הכניסה לעיר בסמוך לכיכר הראשית והתפללו על הכביש. לאחר התפילה החלו המפגינים להפר את הסדר תוך שהם חוסמים את כביש הכניסה לעיר בסמוך לכיכר המרכזית, ומפרים את הסדר הציבורי. הם יידו אבנים וירו זיקוקים לעבר השוטרים. בשלב זה בוצע שימוש באמצעים לפיזור המפגינים, ובוצעו חמישה מעצרים. העצורים הועברו לחקירה. משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הביטוי, אך לא תאפשר התפרעויות תוך הפרה בוטה של החוק".