אביגדור ליברמן בריאיון באולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף הבוקר (ראשון) את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שותפיו בממשלה על ההפרות הנרחבות של תקנות הקורונה בחברה החרדית - ועל סגירתו המאוחרת של נתב"ג. "זו פארסה, לא החלטה. זאת המשך הפארסה והניהול הכושל", כינה ליברמן בריאיון לאולפן ynet את ההחלטה המסתמנת לסגור את השמיים. "כל הברברת הזאת יותר משנה, זה אולי מעיד יותר מהכול איך מתנהל פה כל המשבר הזה", תקף.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
כשנשאל אם היה מעדיף לוותר על סגירת השמיים - או שאולי להקדים את המהלך - השיב ליברמן כי "היו צריכים לסגור אותו הרבה יותר מוקדם, עוד בסבב הראשון. השאירו אותו פתוח רק משיקולים פוליטיים, ונתנו להיכנס במיוחד מארה"ב ובמיוחד מניו יורק".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"החרדים עושים קרקס לנתניהו". אביגדור ליברמן
(צילום: הדר יואביאן )
- גם פה החרדים כופפו את נתניהו? "מה שקורה עם החרדים זו השתוללות חסרת תקדים, וכל מי שבונה על קואליציה עתידית עם החרדים כמו בנט ואחרים, שייקחו את זה בחשבון. הקרקס שהם עושים לנתניהו זה כאין וכאפס לעומת מה שיעשו לאחרים", אמר ליברמן. "הרי אתה יודע מה עושה נתניהו מאתמול בערב, הוא מחפש את הנכד של האדמו"ר מוויז'ניץ', שהודיע שהוא מאוד אוהב את נתניהו ולכן פותח את כל מוסדות החינוך שלו".
ליברמן התעקש שנתניהו מתנהל בהתאם לשיקולים הפוליטיים של המפלגות החרדיות. "כל מה שמעניין אותו זו הישרדות אישית. הוא לא סופר בני אדם – רק מנדטים", אמר. "גם כשמדברים על ההישגים שלו כמו החיסונים, נתניהו אחראי על מותם של יותר מ-4,000 אזרחים במדינת ישראל בגלל ניהול כושל ובגלל שיקולים פוליטיים ולא מקצועיים".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין במכבי רמלה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין במכבי רמלה
ליברמן: "נתניהו אחראי למותם של יותר מ-4,000 אזרחים"
(צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
- גם הציבור הישראלי לא הקפיד כל הזמן על הכללים. "אפשר היה להציל פה יותר מחצי מהקורבנות בניהול נכון. אני מסתכל על ניו זילנד, טאיוואן, קפריסין, סינגפור. זה המודל וכך היינו אמורים להתנהל, אבל כשהכול משועבד להישרדות פוליטית אין שום שיקול אחר".
- אתה חושב שכל מה שקרה בבני ברק זה פוליטי? "אני לא תוקף את החרדים, אני תוקף את העסקנים דרעי וליצמן שאחראים על ההשתוללות הזאת", אמר ליברמן. "תמיד הסבירו לנו שזו קבוצת שוליים, קבוצה קיצונית ושזה לא משקף. חסידות ויז'ניץ זה הזרם הכי מרכזי בכל החסידויות. זה מרכיב מרכזי במפלגת "אגודת ישראל" ובסיעת יהדות התורה, עם ייצוג מכובד גם במועצת גדולי התורה וגם בכנסת. אי אפשר להגיד שמדובר בקבוצת שוליים".
5 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרים לקבוצות חרדים בסמוך לבית הכנסת חסדא בבני ברק
עימותים בין שוטרים לקבוצות חרדים בסמוך לבית הכנסת חסדא בבני ברק
"הסבירו לנו שזאת קבוצת שוליים. זה מרכיב מרכזי ביהדות התורה". המהומות בבני ברק
(צילום: שאול גולן)
- והם נתנו יד להשתוללות הזאת? "הם הובילו את ההשתוללות הזאת, את הלינץ', ואני שמעתי את השוטרת שהייתה שם ברכב – זה היה לינץ'".
ליברמן האשים את נתניהו ששיקר כשטען שיפעל ב"יד ברזל" מול מפירי התקנות, ואמר: "זה שקר וכזב. עד היום אף מוסד חרדי לא שילם גרוש אחד של קנסות. כולם יודעים שהם לא ישלמו שקל אחד, הכול יידחה ובסוף עוד יחזירו להם כספים. צריך להפסיק את התקצוב של אותם מוסדות ולהוציא להם צו סגירה. לא מבין איך זה לא קרה עד היום.
"למה ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים לא מכנסים את דרעי וליצמן ואומרים להם 'קחו את הרבנים ותגידו להם להרגיע את הרחוב'? אולי זה האינטרס שלהם שכך זה ייראה? האינטרס של נתניהו זה לרצות אותם, ולכן הוא מתחנן לנכד של אדמו"ר כזה או לנכד של אדמו"ר אחר. על כל ההשתוללות הזו אנו משלמים בחיי אדם ובהרבה כסף. נתוני התחלואה בעמנואל עומדים על 30%, ובעומר על 2%. בעומר כל מוסדות החינוך סגורים, כשבעמנואל פותחים הכול".
- המדינה איבדה שליטה? "אובדן מוחלט של משילות. השיקול היחיד הוא שיקול אישי, פרסונלי, הישרדות. הכול עניין של מנדטים. חייבים לעשות פה סדר".
- יש שיגידו שקל לשבת בחוץ ולצעוק. "הכי קל זה לקבל את אותן הצעות, ואני קיבלתי אולי את ההצעות הכי מרחיקות לכת לשבת בממשלה ולקבל הכול כולל הכול. וגם בסיבוב הרביעי אני מתחייב לעמוד בפיתויים ולעשות הכול להחלפת השלטון. אני לא מפלגת 'רק לא ביבי', צריך להחליף את השלטון, וזה אומר גם להחליף את ליצמן במשרד השיכון ואת דרעי במנהל מקרקעי ישראל".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"חייב להיעלם ולא לפתוח את הפה". ליברמן על בני גנץ
(צילום: אלעד מלכה)
- ואם נתניהו אומר שיעיף את החרדים? "שנתניהו יגיד קודם שהוא מפסיק לאכול מאכלי ים לפני שיוותר עליהם. הרי נתניהו חובב גדול של כל הדברים הטעימים, אבל לא יוותר על החרדים בשום תנאי כי הם היחידים שיודעים לספק לו את הסחורה בנושא החוק הצרפתי ופסקת ההתגברות. אין לו פרטנרים אחרים. נתניהו חייב ללכת הביתה, יש לו הרבה זכויות אבל מספיק, תודה רבה".
ומה עם השותפים הפוטנציאליים לבחירות הקרובות? "אם לגנץ יש טיפת כבוד עצמי וטיפת אמת בכל מה שאמר על המדינה, לפני הכול הוא חייב לקום, להתפטר ולהסתתר למשך כל שארית חייו ולא לפתוח את הפה", תקף ליברמן. "הוא חייב פשוט להיעלם ולא להתקרב יותר לזירה הציבורית. איש שרימה מיליון ו-300 אלף בוחרים. לגבי האחרים - שהציבור יחליט. הציבור יבין שבסופו של דבר בנט מכוון לקואליציה עם נתניהו והחרדים. הוא לא אומר שהוא פוסל את נתניהו, ראיתי אותו בראיונות שלוחצים עליו לומר זאת - והוא לא מוכן להגיד את זה. הרי גם בבחירות האחרונות הוא זכה לקואליציה של נתניהו, ליצמן ודרעי, הם פשוט החליטו לא לקחת אותו - אבל הוא מאוד רצה לזחול לשם, אז שכל אחד ייקח את זה בחשבון".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"נתניהו, ליצמן ודרעי לא לקחו אותו, הוא רוצה לזחול לשם". בנט
(צילום: הדר יואביאן )
עם זאת, ליברמן לא פוסל שיתוף פעולה גם עם מפלגות מהשמאל. "אנחנו במלחמה, ובמלחמה אתה מגייס את כולם. אתה לא שואל מי הצביע לימינה, מי למרצ ומי לישראל ביתנו. מבחינתי חייבים לגייס את כל המפלגות הציוניות והליברליות לקואליציה אמיתית", אמר ליברמן. "הקואליציה חייבת להיות ציונית וליברלית. אני לא יודע מה זאת מפלגה ערבית, כי ברשימה המשותפת יש גם יהודים, ומבחינתי עופר כסיף הוא לא פחות מאיימן עודה. הבעיה שלי עם הרשימה המשותפת (היא) שזו רשימה תומכת טרור".
- אבל עם מרצ, חולדאי ולפיד אין לך בעיה. מה יקרה שם? "לגבי מרצ, גם פה צריך להגיד: אני לא יכול לפסול את יאיר גולן, שהיה מועמדו של נתניהו לרמטכ"ל. אנשים כבר שכחו את זה, פשוט בוגי לא הסכים למנות אותו אבל נתניהו לחץ. הוא היה סגן רמטכ"ל, אלוף פיקוד הצפון, אלוף פיקוד העורף. אני לא יכול לפסול אותו", אמר ליברמן, וסירב להעריך מה יעלה בגורלן של מפלגות השמאל הקטנות. "אני לא נותן עצות לאחרים, בטח כשהם לא ביקשו זאת. בסוף כולם מבינים שהשלטון הזה מדרדר אותנו, גורם פה לשסע, לאובדן שליטה ולחוסר משילות. השלטון הזה אחראי על הכישלון במאבק בקורונה, וחייבים להחליף אותו".
בליכוד מסרו בתגובה כי "ליברמן שהביא אפס הישגים ב-30 שנה כבר מזמן לא רלוונטי. בזמן שהוא לא עושה כלום, ראש הממשלה נתניהו מביא מיליוני חיסונים ומביא את ישראל לצאת ראשונה בעולם מהקורונה".
מכחול לבן נמסר: "הדרך היחידה של ליברמן להישאר רלוונטי זה לעקוץ את גנץ - שזה מחמיא אבל מיותר. גנץ נכנס לממשלה כדי למנוע מתחמנים לנהל אותה לבדם, כל השאר רעשי רקע".