עיר החוף פלמה שבצפון מוזמביק ננטשה כמעט לחלוטין לאחר שהתושבים נמלטו בכבישים, בסירות או ברגל כאשר מורדים איסלאמיסטים תבעו שליטה על המקום לאחר מתקפה ממושכת. החמושים, המזוהים עם דאעש, פתחו במתקפה ביום רביעי והסלימו בכך את המרד שהחל בצפון המדינה ב-2017.
5 צפייה בגלריה
פלמה  מוזמביק עיר נטושה מתקפה מורדים חמושים דאעש
פלמה  מוזמביק עיר נטושה מתקפה מורדים חמושים דאעש
"חלק מהמורדים עדיין מסתתרים". פלמה
(צילום: AFP)
לדברי הרשויות והמורדים, עשרות בני אדם נהרגו ומספר לא ידוע של אנשים עדיין נעדרים. עדי ראייה תיארו זאת כמתקפה מתואמת.
המתקפה החלה כמה שעות לאחר שענקית האנרגיה הצרפתית "טוטאל" הודיעה כי היא מחדשת את העבודות בפרויקט הגז הטבעי שלה באתר הנמצא 10 ק"מ בלבד מפלמה, ליד גבול טנזניה. העבודות שם הופסקו בינואר בעקבות מתקפות של מורדים.
דאעש קיבל אחריות למתקפה. "חיילי החליפות תפסו את העיר האסטרטגית פלמה", נכתב בהודעה של דאעש בערוצי הטלגרם שלו. עוד נכתב כי המתקפה כוונה נגד יעדים צבאיים וממשלתיים, וכי נהרגו בה עשרות חיילים ו"חברי מדינות צלבניות", הכינוי של דאעש למערביים.
75 אלף בני אדם מתגוררים בפלמה שבמחוז קאבו דלגאדו. הפעיל החברתי אדריאנו נובונגה אמר כי העיר התרוקנה כמעט לחלוטין מתושביה. "האלימות נפסקה, אבל נראה שחלק מהמורדים נסוגו וחלקם עדיין מסתתרים", אמר נובונגה.
עדי ראייה אמרו שעשרות חמושים התגנבו לעיר לקראת המתקפה. "התוקפים הגיעו כמה ימים קודם לכן והסתתרו בבתים של המקומיים שלהם שילמו", אמר אחד מתושבי פלמה שדיבר מהעיירה מואדה, שם מצא מקלט. "ההתקפות החלו בכבישים הראשיים המובילים לפלמה". על פי תושבים, כאשר המשטרה ניסתה להדוף את הפולשים, המורדים שכבר היו בתוך העיר יצאו להתקפה משלהם.
5 צפייה בגלריה
פלמה  מוזמביק עיר נטושה מתקפה מורדים חמושים דאעש
פלמה  מוזמביק עיר נטושה מתקפה מורדים חמושים דאעש
התושבים ברחו ברגל ובסירות. פלמה
(צילום: AFP)
האו"ם גינה את התקיפה על פלמה ואמר כי הוא פועל בתיאום עם הרשויות המקומיות כדי לספק סיוע לאלה שנפגעו מהאלימות. "אנו מודאגים מאוד מהמצב המתפתח עדיין בפלמה, שבו החלו פיגועים ב-24 במרץ, ולפי הדיווחים נהרגו בהם עשרות", אמר דובר האו"ם.

מתקפה חסרת רחמים

ניצולים רבים סיפרו כי הם הלכו במשך ימים ארוכים ביער כדי לחפש מקלט במואדה, הנמצאת 180 ק"מ מדרום לפלמה, לשם הגיעו צולעים עם רגליים נפוחות. "אנשים רבים נפלו מעייפות ולא הצליחו להמשיך ללכת, במיוחד קשישים וילדים", אמר אחד הנמלטים.
תושבים שנמלטו סיפרו שראו גופות רבות שרועות ברחובות פלמה. ארגון זכויות האדם Human Rights Watch מסר שראשיהם של כמה מהקורבנות נערפו. לפי דיווחים שונים, כ-60 אזרחים זרים נעדרים מתחילת המתקפה ביום רביעי.
5 צפייה בגלריה
פלמה  מוזמביק עיר נטושה מתקפה מורדים חמושים דאעש
פלמה  מוזמביק עיר נטושה מתקפה מורדים חמושים דאעש
"ההתקפות החלו בכבישים הראשיים המובילים לעיר". רוב התושבים נמלטו
(צילום: AFP)
כמה ניצולים ברחו לאתר פרויקט הגז, משם הם נשלחים לבירה האזורית פמבה באמצעות סירה. הממשלה מסרה כי עשרות נהרגו בתקיפת החמושים, כולל שבעה בני אדם שנקלעו למארב במהלך מבצע לפינויים ממלון שבו חיפשו מקלט. בין ההרוגים אזרח דרום אפריקה.
"המתקפות החלו זמן קצר לאחר שספינה גדולה עם אוכל הגיעה", אמר אחד הנמלטים, בהתייחסו למשלוחי הסיוע לעיר החוף הצפונית ביותר. "הם תקפו את העיר והביאו משאיות לשאת את האוכל". עדי ראייה סיפרו שהמורדים תקפו קודם בנקים ותחנות משטרה, לפני שהתפשטו ברחבי העיר.
אלפי נמלטים הגיעו אתמול בסירות לפמבה, בירת המחוז הנמצאת כ-250 ק"מ מדרום לפלמה, כך לפי מקורות. גורמים בסוכנות סיוע בינלאומית מסרו כי בין 6,000 ל-10,000 איש ממתינים לפינוי.
המתקפה אילצה עובדים זרים ותושבים מקומיים לחפש מקלט באופן זמני במפעל גז מאובטח הממוקם בחצי האי אפונגי הסמוך. "מספר לא מבוטל של אזרחים שניצלו מפלמה מועברים לאתר אפונגי, שם הם מקבלים תמיכה הומניטרית ולוגיסטית", מסרה חברת "טוטאל". ספינת נוסעים גדולה הגיעה שלשום לפמבה עם כ-1,400 איש, רובם עובדים, כולל עובדי "טוטאל".
5 צפייה בגלריה
פלמה  מוזמביק עיר נטושה מתקפה מורדים חמושים דאעש
פלמה  מוזמביק עיר נטושה מתקפה מורדים חמושים דאעש
אלפים עדיין ממתינים לפינוי. סירות לחופי פלמה
(צילום: AFP)
בפמבה כבר שוהים מאות אלפי אנשים אחרים שנעקרו מבתיהם בעקבות המרד האיסלאמיסטי. קרוב ל-700 אלף בני אדם נעקרו עד כה מבתיהם ברחבי המחוז. "המתקפה האחרונה תוביל להסתערות חדשה של עקורים", אמר צ'אנס בריגס מארגון הצדקה הבריטי "הצילו את הילדים".
משרד הביטחון אמר כי שלשום בערב, כוחות הביטחון "שיפרו את האסטרטגיה המבצעית שלהם" כדי לבלום את ההתקפות ולהחזיר את השגרה לפלמה. ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קוסטה אמר כי ממשלתו עוקבת אחר המצב ב"דאגה רבה", והוסיף כי היה בקשר עם הנשיא פיליפה ניוסי.
הפשיטה האלימה והמחושבת קטעה הפסקה של שלושה חודשים בהתקפות של האיסלאמיסטים, המיוחסת לפעילות נרחבת נגד המורדים ולעונת הגשמים בחודשים ינואר עד מרץ.
אף שהמורדים החלו לפעול ב-2017, מומחים אומרים כי הם החלו לגייס חברים עשור לפני כן כאשר בני נוער ממורמרים החלו לעבור תהליך של הקצנה, מוטרדים מכך שהתושבים המקומיים שותים אלכוהול ונכנסים למסגדים לבושים במכנסיים קצרים ונעליים. הסכסוך האלים גבה את חייהם של 2,600 בני אדם, מחציתם אזרחים.
המורדים במוזמביק מוכרים בשם א-שבאב, אולם ככל הידוע אין להם קשר לארגון המורדים הג'יהאדיסטי בסומליה שנושא את אותו שם. מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה החודש כי הארגון הצהיר אמונים לדאעש באפריל 2018, וכי הכניסה את המנהיג, אבו יסיר חסן, לרשימת הטרור.