43 אלף חיילי צה"ל מחזיקים בפטורים חריגים מגילוח, 32 אלף מהם חיילים בשירות חובה. כך עולה מתשובת המדינה לעתירה שהגישו חיילים לבג"ץ נגד החמרת מדיניות הפטורים מגילוח, כחלק ממהלך שנחשף ב-ynet בשנה שעברה. התשובה הוגשה אתמול (שלישי) לבית המשפט העליון, והנתונים נכונים לחודש שעבר.
עתירת החיילים הוגשה לאחר שהרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי הנחה יחידות רבות ליישם את "פקודת הזקנים" שקבע קודמו גדי איזנקוט ב-2015. איזנקוט מאס בכך שרבים מחיילי צה"ל מסתובבים לא מגולחים ועם אישור לכך, לאחר עשרות שנים בהן בצבא שמרו על הופעה אחידה ומגולחת כחלק מכללי המשמעת. איזנקוט כינה זאת כ"פלנגות", אך בכל זאת בשלהי כהונתו שוב חולקו פטורים בסיטונות.
4 צפייה בגלריה
"צה"ל לא פועל 'למגר' את גידול הזקנים"
"צה"ל לא פועל 'למגר' את גידול הזקנים"
"צה"ל לא פועל 'למגר' את גידול הזקנים"
(צילום: shutterstock)
כוכבי שנכנס אחריו לתפקיד, החליט לשים קץ לתופעה ולתקן את הפקודה של איזנקוט, והנחה ליישם אותה ביחידות רבות. חיילים רבים, בהם לוחמים וקצינים, טענו שהמהלך בוצע באופן גורף מדי, לא מוצדק, מפלה, וספק אם חוקי. לטענתם, ולפי מסמכים שהציגו, פטורים בוטלו בזה אחר זה וחידושם נדחה בתוקף ללא הצגת נימוקים כנדרש בפקודות.
מרבית הפטורים שבוטלו היו "מרצון חופשי", כלומר עבור חיילים שגידול זקן היה חלק מאורח חייהם גם לפני גיוסם לצבא, אך חלק מהחיילים שהתלוננו טענו כי גם פטורים על רקע דתי בוטלו. למעלה מעשרה חיילים עתרו לבג"ץ, פחות מעשור לאחר עתירה דומה קודמת שהוגשה לעליון, ואתמול הגיבה המדינה במסמך מפורט בן 89 עמודים.
4 צפייה בגלריה
מאבק הפטור מזקן
מאבק הפטור מזקן
"מקבלים עדויות על המדיניות הלא-חוקית"
(צילום: "מאבק פטור הזקן")
הנתון המרכזי שהציג הצבא בתשובת המדינה אמור לשמוט את טענת החיילים שעתרו על כך שמסה גדולה של פטורים בוטלה באחת, ובעצם להראות שעדיין מדובר במספר עצום של בעלי פטור. גם שוטטות מקרית מעת לעת בבסיסי צה"ל מלמדת שבפועל, רבים מהמשרתים עדיין מסתובבים מזוקנים, בהם קצינים רבים ואף בכירים.
"על עתירת החיילים להידחות על הסף, כפי שכבר נדחתה העתירה הקודמת בעניין", טענה המדינה. "לאחר התיקון לפקודה בשנת 2015 נמצא שבחלק לא מבוטל מהיחידות ניתן ההיתר מבלי שיוחס משקל לצורכי המשמעת. בשנה שעברה לא שונתה המדיניות לפיה ניתן לאשר פטור מגילוח למי שזקן הוא חלק מאורח חייו". בנוסף, הסבירה המדינה שהסמכות להעניק פטור עברה מקציני השלישות באגפים ובפיקודים (אלופי משנה) למפקדי היחידות בדרגת סא"ל ומעלה, ושתוקף פטור יהיה מקסימום שנה אחת, בניגוד לבעבר שלא הייתה מגבלת זמן.
4 צפייה בגלריה
בר פינטו  וגלעד
בר פינטו  וגלעד
בר פינטו וגלעד לוי, מובילי המאבק
בצה"ל דורשים משופטי העליון לא להתערב בעניין הפנים-צבאי, לדבריהם, והדגישו כי כמות הפטורים כיום מעידה שצה"ל לא פועל 'למגר' את גידול הזקנים בצבא". יחד עם זאת, הודו בצה"ל כי נמצאו ליקויים נקודתיים ביישום הפקודה המתוקנת בשטח: "אלו עלולים להתרחש כאשר מוגשת בקשות בהיקף עצום לקבל ההיתר. פניות טופלו והיכן שהיה צורך לתקן, בוצעו תיקונים. בנוסף, לאחרונה נוסף תיקון לפקודה לפיו הוגבל זמן התשובה לערעורים, לצד חובת נימוק ההחלטה".
בצה"ל התייחסו גם לטענת העותרים לפיה על אפליה בין קצינים בכירים שנהנים מפטור לעומת חיילים צעירים, והסבירו כי כל בקשה נבחנת באופן זהה, ונבדק האם הזקן הוא "חלק קבוע מאורח החיים, טופח לאורך שנים והוא חלק מזהותו".
4 צפייה בגלריה
מחאת החיילים
מחאת החיילים
מחאת החיילים
(צילום: מתוך פייסבוק)
באשר לטענה שגם חיילים דתיים מופלים חרף המלצת רב היחידה, נאמר בתשובת המדינה כי כללי ההופעה לחייל הדתי והחילוני הם זהים, וששניהם מחויבים להתגלח "אלא אם הצביעו על כך שזקן הוא חלק מדמותם, מהווייתם ומזהותם, וכי הזקן לא מהווה חלק מאופנה חולפת או מנוחות. המלצת הרב באה בנוסף להמלצת מפקדים". 17 העותרים בתיק יוצגו ע"י עו"ד אפרת בר-נחמני וליאור שטלצר.
מטה המאבק למען פטור זקן לכולם התייחס לדברים ומסר: "אנו מקבלים על בסיס יומיומי עדויות רבות מחיילים וקצינים המשקפים את המשך קיומה של המדיניות הלא-חוקית לצמצום המזוקנים בצבא, לעיתים זה מגיע עד דבר הדחה מלוחמה ומאסר". במטה תקפו את הצבא, שלדבריהם התעלם משורת ראיות שצורפו לעתירה: "יריקה בפני אלפי חיילים המשרתים בכל יחידות הצבא".