ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע הערב (יום ב') על הטלת סגר נוסף, שלישי במספר, על אנגליה, בעקבות העלייה הדרמטית במספר הנדבקים בנגיף הקורונה והחשש שמערכת הבריאות תעמוד בפני קריסה. בנאום לאומה אמר ג'ונסון כי המוטציה הבריטית – הווריאנט החדש והמידבק יותר של הנגיף – מתפשטת במהירות גדולה, וכי נדרשת פעולה דחופה כדי להאט אותה.
בריטניה החלה לחסן בחיסון של "אסטרה-זניקה"
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
ר"מ בריטניה ג'ונסון. בתי החולים תחת לחץ מהנגיף
(צילום: gettyimages)
בנאומו קרא ג'ונסון לתושבי אנגליה להישאר בבתים, ואמר כי יוּתר לצאת מהבית לצורכי עבודה רק אם מדובר בעבודה שאי אפשר לבצעה מרחוק. עוד יותר להם לצאת החוצה לקנות מצרכים ולבצע פעילות ספורטיבית. מוסדות החינוך ייסגרו ברובם, בכלל זה בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים, האוניברסיטאות והמכללות, והלימודים בכולם יתקיימו מרחוק. ראש הממשלה ג'ונסון הודה כי לא כל המבחנים יוכלו להתקיים בקיץ. מסגירת בתי הספר יוחרגו אלה שבהם לומדים ילדים בסיכון וילדיהם של עובדים חיוניים היוצאים לעבודה. מסגרות הגיל הרך יישארו פתוחות.
בנאומו הביע ג'ונסון תקווה להתקדמות מהירה במבצע החיסונים, שתאפשר לממשלתו להסיר הגבלות ולרכך את הסגר. הוא אמר שהוא מקווה שבריטניה תוכל להסיר בהדרגה עוד ועוד הגבלות ולפתוח את בתי הספר אחרי אמצע פברואר, אבל הודה כי יש צורך להיזהר בכל מה שנוגע ללוחות הזמנים.
4 צפייה בגלריה
שלט
שלט
שלט בלונדון: "הישארו בבית"
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
חיסון נגד קורונה של אסטרהזניקה ב בית חולים באזור סאסקס בריטניה
חיסון נגד קורונה של אסטרהזניקה ב בית חולים באזור סאסקס בריטניה
החיסון של אסטרה-זניקה בבית חולים בבריטניה
(צילום: gettyimages)
"אני מדבר אליכם הערב כאשר בתי החולים שלנו נמצאים תחת לחץ כבד מנגיף הקורונה כמו שלא היו מאז תחילת המגפה", אמר ג'ונסון לאומה. "רוב המדינה כבר נמצאת תחת הגבלות חריפות, אבל כעת ברור שאנחנו צריכים לעשות יותר יחד כדי להשתלט על הווריאנט החדש הזה של הנגיף, ולכן עלינו להיכנס לסגר ארצי שיהיה קשה מספיק כדי להכיל את המוטציה. פירוש הדבר הוא שהממשלה מנחה אתכם שוב להישאר בבית".
במסגרת הסגר באנגליה יידרשו כל החנויות הלא חיוניות להיסגר. למסעדות יותר להמשיך במשלוחים ובשירות טייק-אוויי, אבל טייק-אוויי של אלכוהול ייאסר מעתה. מתקני ספורט ייסגרו ואירועי ספורט לא יתקיימו, למעט בכל הקשור לספורטאים בכירים ביותר, ולכן משחקי הליגה האנגלית בכדורגל יימשכו.
הפרלמנט הבריטי יתכנס ביום רביעי כדי לאשר את הסגר במסגרת חוק, אבל התושבים יתבקשו לציית להגבלות כבר מהלילה. למשטרה תהיה סמכות חוקית לאכוף את ההגבלות, בכלל זה להטיל קנסות ולפזר התקהלויות.
4 צפייה בגלריה
זריקה הראשונה ב בריטניה של חיסון נגד קורונה שפיתחה אסטרהזניקה ב בית חולים ב אוקספורד
זריקה הראשונה ב בריטניה של חיסון נגד קורונה שפיתחה אסטרהזניקה ב בית חולים ב אוקספורד
מחסנים בחיסון של אסטרה-זניקה באוקספורד. 75 אלף כבר מתו בבריטניה
(צילום: NHS)
הודעתו של ג'ונסון באה ממש ביום שבו החלה בריטניה לחסן תושבים בחיסון של חברת אסטרה-זניקה, נוסף על החיסון של פייזר שבו היא מחסנת כבר מהחודש שעבר. עם זאת, מבצע החיסונים הזה אינו מתקדם במהירות גדולה. ביממה האחרונה אובחנו בבריטניה יותר מ-58 אלף נשאי קורונה חדשים, לעומת כ-54 אלף אתמול. בסך הכול מתו עד כה מהנגיף יותר מ-75 אלף איש בבריטניה – יותר מבכל מדינה אחרת באירופה.
שעות לפני הודעת ג'ונסון על סגר באנגליה, הנמצאת תחת סמכותה של ממשלתו, הודיעה גם ראש ממשלת סקוטלנד ניקולה סטרג'ן על סגר בתחומי אחריותה. יהיה זה הסגר הנוקשה ביותר שהוטל בסקוטלנד מאז האביב של השנה שעברה.