2 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
על פי נתוני משרד הבריאות המעודכנים שפורסמו הערב (ראשון), 900 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים במצב קשה. מאז חצות נפטרו עוד 28 חולים, ומניין המתים עומד כעת על 1,719 נפטרים מאז פרוץ המגפה.
1,661 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, מספר שיא. 215 מחוברים למכונות הנשמה. מספר החולים הפעילים ירד מתחת לגבול ה-70 אלף והוא עומד על 69,426.
על פי הנתונים, עד כה בוצעו רק 16,820 בדיקות - נתון נמוך מאוד ליום ראשון. 11.7% מהבדיקות חזרו עם תוצאה חיובית. מדובר בנתון נמוך בהשוואה לימים האחרונים, אך מעט גבוה מאתמול - אולם כאמור אין להשוות בגלל המספרים הנמוכים של הבדיקות.
בישראל אחד מכל 35 תושבים נדבק בקורונה השנה (מקום חמישי בעולם), בארצות הברית אחד מכל 44, בשבדיה אחד מכל 107 ובאיטליה אחד מכל 186. ויש ארבע מדינות עם נתונים פחות טובים מאיתנו, ביניהן קטאר שם נדבק אחד מכל 22 תושבים ובחריין עם אחד מכל 24 נדבקים.
(צילום: שמיר אלבז, ירון ברנר)
אתמול היה היום השלישי שבו נרשמה ירידה קלה בשיעור הבדיקות החיוביות, במה שעשוי להעיד על תחילת השפעת הסגר הכללי שהוטל בישראל כדי לבלום את הנגיף. לאחר כמה ימים שבמהלכם שיעור החיוביים היה גבוה מ-13% והגיע אף ל-15%, בשבת הוא ירד ל-11%. ביממה שלפני כן שיעור החיוביים היה 11.8% ולפני שלושה ימים - 12.1%. בכל מקרה, יש להדגיש שעדיין מדובר באחוז גבוה מאוד של בדיקות חיוביות.
2 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת הקורונה בבית החולים איכילוב
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
(צילום: ירון ברנר)

מניתוח שבוצע על ידי פרופ' ערן סגל, חגי רוסמן, תומר מאיר ומכון ויצמן למדע עולה כי ברמה הארצית ישנה ירידה בשיעור הבדיקות החיוביות, גם אם במהלך סוף השבוע בוצעו פחות בדיקות. במגזר הערבי נרשמת לדבריהם "ירידה בולטת" במספר החולים המאובחנים, המאושפזים וגם במספר המתים. במגזר הכללי יש מגמת ירידה במספר המאומתים ויציבות בחולים שמצבם קשה, אך במגזר החרדי נמשכת מגמת העלייה במאומתים, המאושפזים ובתמותה.

מ-1 ביולי: כמעט מיליון וחצי התבקשו להיכנס לבידוד


מנתונים שהגיעו ליו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ צבי האוזר, מאז תחילת יולי קרוב למיליון וחצי אזרחים התבקשו להיכנס לבידוד. מדו"ח שבועי שהגיש משרד הבריאות לוועדת החוץ והביטחון עולה כי מדובר ב-1,448,299 ישראלים שהתבקשו להיכנס לבידוד, 180,171 מהם - בשבוע האחרון.
ח"כ האוזר אמר כי "חייבים לכלול את קיצור תקופת הבידוד לאלה שבאים במגע עם חולה מאומת כחלק ממתווה היציאה מהסגר ובמסגרת ביסוס אמון הציבור במערך ההגבלות בתקופת הקורונה".
לדבריו, "אסור שהדיון בנושא קיצור ימי הבידוד יופקד רק בידי משרד הבריאות. ככל שנצליח להגיע ליעד של אלף נדבקים ביום, ובהינתן שמבצעים כ-60 אלף בדיקות בממוצע ביום, יהיה אפשר לקצר את מספר ימי הבידוד לעשרה בכפוף לבדיקה ביום ה-9 - שתצא שלילית.
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא, אמרה כי הירידה בשלושת הימים האחרונים בשיעור הבדיקות החיוביות היא אמנם התפתחות חיובית, אך הזהירה שייקח עוד זמן רב עד שהסגר יצליח להביא לירידה משמעותית במספר הנדבקים היומי.
רק ארגנטינה לפנינו: ישראל בצמרת טבלת המתים מקורונה בשבוע האחרון
(צילום: ירון ברנר)

"המגמה היא חיובית אבל צריך להתייחס לזה מאוד בזהירות, זו ממש ההתחלה. יש התייצבות באוכלוסייה הכללית, אבל עוד לא רואים את זה בקרב האוכלוסייה החרדית, למשל", אמרה פרופ' רהב בריאיון לאולפן ynet.
היא הסבירה כי קצב ההדבקה המתייצב עשוי להוביל להפחתה במספר המאומתים היומי, שיאפשר חזרה יחסית לשגרה. "אם נמשיך בסגר שקיים עכשיו, שיש בו הרבה מאוד חורים, נוכל להגיע למספר של 2,000 מאומתים חדשים תוך כחודש. אם רוצים להגיע למספר כמו 500, צריך עוד 6-7 שבועות".
מאז 1 בספטמבר נפטרו בישראל לפחות 747 חולי קורונה - ממוצע של יותר מ-20 נפטרים בכל יום - נתון שמציב את ישראל במקום גבוה בעולם במספר הנפטרים למיליון תושבים. גם בדו"ח אמ"ן מצוין בימים האחרונים כי ישראל היא מהמדינות המובילות בעולם במספר המתים ליום מקורונה ביחס לגודל האוכלוסייה.

נתניהו: "נדון מחר בקבינט על נתוני היציאה ארוכי הטווח מהקורונה"
(צילום: דוברות רה"מ )

מנתונים שנותחו על ידי אוניברסיטת אוקספורד עולה כי בשבוע האחרון ישראל מדורגת רק לאחר ארגנטינה והאי הקטן גואם (שטח חסות של ארצות הברית) בשיעור הנפטרים מקורונה למיליון תושבים. בנוסף מסתמן כי בחודש ספטמבר תירשם תחלואה עודפת בשל מספר הנפטרים הגבוה מקורונה, כמו בחודש אוגוסט. שיא הנפטרים ליום נשבר בשבוע שעבר לאחר שביום חמישי נפטרו בישראל 44 חולי קורונה.
השתתפה בהכנת הכתבה: מורן אזולאי
פורסם לראשונה: 19:37, 04.10.20