בריטניה הודיעה הערב (שבת) כי עוד 1,035 בני אדם מתו ביממה האחרונה בתחומיה מנגיף הקורונה – היום הרביעי ברציפות שבו מספר המתים בממלכה הוא יותר מ-1,000. הנתונים האלה מגיעים חמישה ימים אחרי שראש הממשלה בוריס ג'ונסון נאלץ להכריז על כניסה לסגר הדוק נוסף באנגליה, ואחרי שגם סקוטלנד נכנסה לסגר כללי בעקבות ההתפרצות החמורה של הווירוס.
מחסנים בבריטניה בחיסון של אסטרה-זניקה
(צילום: רויטרס)

11 צפייה בגלריה
קורונה בריטניה לונדון
קורונה בריטניה לונדון
פינוי לבית חולים בלונדון. גם הכבאים עוזרים
(צילום: גטי אימג'ס)
11 צפייה בגלריה
קורונה בריטניה לונדון
קורונה בריטניה לונדון
"הישארו בבית, הצילו חיים". לונדון בסוף השבוע
(צילום: AP)
הסגרים השבוע הוכרזו בעקבות ההתפשטות המדאיגה של המוטציה הבריטית, זו ששיעור ההדבקה שלה גבוה בעד 70% מהנגיף המקורי, ובצל החשש שבתי החולים בממלכה לא יעמדו בעומס. ראש העיר לונדון, סדיק חאן, הכריז על "אירוע חירום גדול" בעקבות התפשטות הנגיף, אחרי שבתי חולים בבירה הגיעו לסף קריסה. לפי נתונים מהשבוע שעבר, אחד מכל 30 בני אדם בלונדון נדבק בנגיף. שירותי החירום שם נמצאים תחת עומס כבד כל כך, עד שמאות כבאים הוזעקו לשמש כנהגי אמבולנסים.
11 צפייה בגלריה
קורונה בריטניה לונדון
קורונה בריטניה לונדון
רחוב ריק בבירה הבריטית, אתמול
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
קורונה בריטניה לונדון כיכר פיקדילי ריקה
קורונה בריטניה לונדון כיכר פיקדילי ריקה
אין תנועה בכיכר פיקדילי בלונדון
(צילום: גטי אימג'ס)
הסגר ונתוני התחלואה הקשים – כמעט 60 אלף נדבקים חדשים התגלו רק היום – באים במקביל לבשורה אופטימית: בסוף השבוע אישרה בריטניה לשימוש גם את החיסון של מודרנה בתקווה להאיץ את מבצע החיסונים שלה. עד כה חיסנה בריטניה כ-1.5 מיליון בני אדם בחיסונים של פייזר ושל אסטרה-זניקה, והיא מתכננת להשלים את חיסונם של כ-15 מיליון איש עד אמצע פברואר. החיסון של מודרנה הוא השלישי שמאושר לשימוש בממלכה.

לוס אנג'לס: 131 מיטות, 215 חולים

המצב מוסיף להיות קשה גם באזורים שונים של ארה"ב, המדינה שבה מספר הנדבקים והמתים מהנגיף הוא הגבוה בעולם. התפרצות חמורה במיוחד ממשיכה להירשם בקליפורניה, ובפרט בלוס אנג'לס. בבית חולים בדרום לוס אנג'לס, באחת השכונות העניות ביותר של העיר, סיפרה בסוף השבוע האחות ונסה אריאס: "אנחנו בני אדם, ואנחנו מנסים לעשות כמיטב יכולתנו, אבל זה קשה. ראינו כל כך הרבה מוות בשבועות האחרונים. אנחנו ממש בעין הסערה".
11 צפייה בגלריה
קורונה ארה"ב קליפורניה לוס אנג'לס חיסון
קורונה ארה"ב קליפורניה לוס אנג'לס חיסון
מחסנים בלוס אנג'לס. דווקא המוני רופאים לא מוכנים
(צילום: AFP)
בבית החולים יש 131 מיטות בימים כתיקונם, אבל כשכתב של סוכנות הידיעות AFP ביקר שם השבוע היו מאושפזים בו 215 בני אדם, רובם חולי קורונה. רופאים מהמשמר הלאומי הוזעקו כדי לעזור לצוות המקומי להתמודד עם העומס. "לוס אנג'לס היא המרכז של העולם, והקהילה הזו היא מרכז הקורונה של לוס אנג'לס", אמרה מנכ"לית בית החולים, איליין בצ'לור.
השכונות שבאזור בית החולים הן ברובן של תושבים היספנים ושחורים – שתי האוכלוסיות שנפגעו קשה מכול מהנגיף בארה"ב. רבים מהמאושפזים בבית החולים הם עובדים חיוניים, כמו עובדי מַכּולות ושירותי התחבורה, וכאלה הגרים בבתים צפופים שבהם כמעט אי אפשר לקיים תנאי בידוד. עוד לפני הקורונה היה מדובר באוכלוסייה עם רמות גבוהות של מחלות שאפשר למנוע, כמו סוכרת, השמנת יתר ומחלות לב. "אנחנו רואים משפחות שלמות שנעשות חולות באותו הזמן", מספרת האחות אריאס, בעצמה ילידת המקום. "יכולתי להיות אחת מהאנשים האלה. מאוד עצוב לראות אנשים שנראים כמוך מתים".

אל תפַנו מי שאין לו סיכוי

שיעור ההדבקה בלוס אנג'לס מאז נובמבר פשוט מחריד. כ-8,000 מתושבי המחוז מאושפזים כעת, ובערך תושב אחד מכל 12 נדבק. אחד מכל חמישה תושבים שעברו בשבועות האלה בדיקת קורונה אובחן כנשא. טיילור ריד, אחות בת 24, מספרת שהייתה בניו יורק כשהמגפה השתוללה שם בתחילת השנה שעברה, אבל מה שקורה בלוס אנג'לס "זה כנראה הכי גרוע שראיתי".
11 צפייה בגלריה
קורונה ארה"ב קליפורניה לוס אנג'לס מטפלים בחולים
קורונה ארה"ב קליפורניה לוס אנג'לס מטפלים בחולים
"יכולתי להיות אחד מהאנשים האלה". בבית חולים בלוס אנג'לס
(צילום: AFP)
בתחילת המגפה זכתה קליפורניה לתשבחות על התנהלותה מול הנגיף, אבל כעת רוב תושבי המדינה מתבקשים להישאר בבית כדי להימנע מהדבקה. העומס על בתי החולים גדול כל כך, עד שעובדי אמבולנסים קיבלו הוראה להימנע מהבאת חולים שסיכויי ההישרדות שלהם נמוכים ביותר. בתי חולים בקליפורניה קיבלו השבוע הוראה לדחות ניתוחים לא דחופים ולקלוט חולי קורונה גם מאזורים בקליפורניה המרוחקים מהם אם יש להם מקום.
לפי הערכות, העובדה שרבים מהתושבים לא צייתו להוראה להימנע ממפגשים בחג ההודיה גרמה לגידול חד במספר הנדבקים, וראשי מערכת הבריאות בקליפורניה מעריכים כעת כי לזה מצטרף גל נוסף של נדבקים מימי חג המולד, וכי הוא צפוי להגיע לשיאו בשבועיים הקרובים.
בצל ההתקדמות האיטית למדי של מבצע החיסונים בארה"ב, הרשויות שם מדווחות כי הן נתקלות במספר מפתיע של עובדים במערכת הבריאות המסרבים להתחסן, אף שראו במו עיניהם אנשים שחלו קשות או מתו אחרי שנדבקו בנגיף. לפי הנתונים הנאספים, המטפלים-הסרבנים הרבים ביותר נרשמים בבתי אבות, אבל מקרים לא מעטים נרשמים גם בבתי חולים.
אותם עובדים מסבירים את ההתנגדות שלהם בחשש מתופעות הלוואי, אף שמומחים אומרים שלחשש הזה אין יסוד. לפי הנתונים, יותר משלושה שבועות אחרי שהחל מבצע החיסונים, בחלק מהמוסדות עד 80% מהסגל מסרב להתחסן.