הירי וההתפרעויות בדיר אל-אסד

ימים ספורים אחרי האירועים הקשים בדיר אל-אסד שמצפון לכרמיאל, נודע הבוקר (יום שני) ל-ynet כי בכוונת המשטרה להוריד את הכפפות ולתבוע אזרחית את המתפרעים. כך למשל, מי מהם שתועד פוגע בניידות - ייתבע. סך הנזקים עומד על 500 אלף שקלים. ההליך יתקיים במקביל להגשת כתבי אישום נגד החשודים על היזק לרכוש. כל אחד מהמעורבים במהומות ייתבע אזרחית על-פי חלקו. נזכיר כי אתמול האריך בית משפט השלום בעכו את מעצרם של שבעה חשודים בתקיפת שוטרים ביישוב. עצורים נוספים, בהם קטינים, שוחררו.
הארכת מעצר לחשודים במעורבות במהומות בדיר אל-אסד
(צילום: שמיר אלבז )
5 צפייה בגלריה
החשודים בהתפרעויות בדיר אל-אסד
החשודים בהתפרעויות בדיר אל-אסד
החשודים בבית המשפט
(צילום: גיל נחושתן)
ביממה האחרונה אספו במשטרה את הסרטונים שהועלו לרשתות החברתיות, כמו גם תיעודי מצלמות אבטחה באזור שבו התרחשו המהומות - שבהן הסתער המון על שתי ניידות משטרה, גנב מכשירי קשר וכלי נשק ולאחר מכן הצית אותן. על-פי הערכות, כל ניידת - כולל הציוד שבתוכה - עולה כ-250 אלף שקלים.
5 צפייה בגלריה
זירת האירוע בדיר אל-אסד
זירת האירוע בדיר אל-אסד
זירת האירוע בדיר אל-אסד
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
התפרעויות בדיר אל אסד
התפרעויות בדיר אל אסד
שתי ניידות הוצתו. שוטרים בדיר אל-אסד
(צילום: פאדי אמון)
5 צפייה בגלריה
שוטר נפצע בדיר אל-אסד
שוטר נפצע בדיר אל-אסד
שוטר נפצע בראשו במהומות
ההתפרעות האלימה פרצה ביום שבת במועצה המקומית כששוטרים הגיעו לחתונה שבה נורו יריות. ההמון הצית שתי ניידות של מג"ב וכוחות הוזעקו למקום. אחד התושבים, בן 43, נפצע באורח קשה מירי ופונה על-ידי צוות של ארגון חיאן לבית החולים לגליל בנהריה כשמצבו מוגדר יציב. בהתפרעויות נפצעו גם ארבעה שוטרים באורח קל, אחד מהם נפגע בראשו מאבן שנזרקה מגובה. צוותי מד"א פינו את השוטרים לבית החולים רמב"ם בחיפה.
5 צפייה בגלריה
אירוע ירי והתפרעויות בדיר אל אסד
אירוע ירי והתפרעויות בדיר אל אסד
ניידת משטרה עולה באש
(צילום: ערוץ הטלגרם של עמאר אסדי)

ההתפרעויות האלימות בדיר אל-אסד: ריאיון עם תושב המקום
(צילום: אביהו שפירא, משה מזרחי)

באותו יום נמסר מהמשטרה כי השוטרים הראשונים שהוזעקו למקום שוחחו עם בעל השמחה בפתח המתחם, והותקפו על ידי חלק מהחוגגים ועל ידי תושבים נוספים שהגיעו מחוץ למתחם. השוטרים ירו באוויר והמתפרעים פרצו לניידות המשטרה וגנבו מתוכן ציוד- זאת במקביל להצתת הניידות.
שלשום דרש השר לביטחון פנים עמר בר-לב ממפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי להגיש תוך יממה את מסקנותיו מהאירוע, ובאיתות ברור למשטרה אמר השר כי אין הצדקה לירי - "אלא במקרה של הצלת וסכנת חיים". בתיעוד שהופץ ביום שבת לאחר ההתפרעויות נראים תושבים מכים באלה את אחד השוטרים, כשחברו ירה באוויר כדי להרחיקם. בעקבות זאת נמתחה ביקורת במשטרה על בר-לב: גורמים במשטרה אמרו כי "השר לא מכיר את הפרטים אם הוא מדבר ככה".
ריאיון עם יו"ר מועצת דיר אל אסד: "המשטרה אחראית לאלימות"
(צילום: אביהו שפירא, משה מזרחי)

בר-לב שיבח תושבים שהגנו על שוטרות. "תושבי דיר אל-אסד שהגנו על השוטרות שהותקפו בשטח וחילצו אותן ראויים לציון לשבח", אמר, וקרא ל"שמירה על השקט ולהרגעת הרוחות". במשטרה הגיבו גם לאמירות הללו: "למה צריך להחביא שוטרות? איפה נשמע שאזרחים חושבים בכלל לתקוף שוטרים? לשמור על שקט וסדר? הזוי. השוטרים בסך הכול עשו את עבודתם".
בתוך כך, מוחמד בדראן, תושב דיר אל-אסד שנכח באירועים אמר בריאיון ל-ynet: "המשטרה טוענת שהם באו בעקבות ירי שנשמע בחתונה. הייתה חתונה ואולי היו זיקוקים שם; ראינו את השוטרים נכנסים לחתונה, מכים אנשים ויורים ירי חי לשמאל ולימין. היו שם ילדים קטנים". אחמד דבאח, יו"ר המועצה המקומית דיר אל-אסד אמר מצידו כי "מי שאחראי לאלימות הזו היא המשטרה - והיא עשתה טעות חמורה. אנחנו נגד אלימות".