2 צפייה בגלריה
בנייה פלסטינית בדרום הר חברון
בנייה פלסטינית בדרום הר חברון
בנייה פלסטינית בדרום הר חברון
(צילום: תנועת רגבים)
רגע לפני חתימת ההסכמים הקואליציוניים נפתרה המחלוקת בין שר הביטחון בני גנץ לאנשי תקווה חדשה שהציבו דרישות בעניין שטחי C, שם נמצאים מאות אלפי פלסטינים לצד מרבית ההתנחלויות - והמתווה שסוכם הרבה יותר רזה ממה שקיוו לו בהנהגת המתנחלים.
בפגישה שהתקיימה שלשום (חמישי) בין יו"ר תקווה חדשה גדעון סער ליו"ר כחול לבן בני גנץ סוכם כי במקום יחידת סמך שתופקד בידי זאב אלקין, תוקם מינהלת תחת המינהל האזרחי שתעסוק בשמירה על שטחי C. בניגוד לדרישות המתנחלים, הגוף שיוקם יעסוק באיסוף מודיעין על הבנייה הפלסטינית הקיימת והמתוכננת בשטחי C, ובייבוש מקורות המימון וניהול המערכה המשפטית נגד בנייה בלתי-חוקית. כלומר, בניגוד למה שקרה עד כה, אם יוקם בית ספר או מבנה באמצע כפר קיים, סביר להניח שישראל לא תפעל להריסתו אלא תתמקד בניסיונות לחבר בין יישובים פלסטיניים כדי ליצור רצף טריטוריאלי.
2 צפייה בגלריה
בנייה לא חוקית ליד סוסיא
בנייה לא חוקית ליד סוסיא
בנייה לא חוקית ליד סוסיא
(צילום: רגבים)
מאחר שהשטח אינו נמצא בריבונות ישראלית, הפעילות חייבת לקרות תחת צה"ל. ל-ynet נודע כי במטרה להגביר את האכיפה תהיה פלוגת לוחמים מיוחדת של מג"ב שתוכפף לפיקוד המרכז, ובמשרד האוצר בתיאום עם נציבות שירות המדינה יקצה תקנים למשך עשר שנים, בהם 50 תקנים לפקחים. עלות המהלך תעמוד על 30 מיליון שקל שיוקצו ממשרד האוצר.
בשבועות האחרונים נועד אלקין עם ארגונים שונים ובתקווה חדשה גיבשו מסמך פעולה שבו הוצע לערוך מפקד אוכלוסין בשטחי C ולצאת למבצע הריסת מבנים בלתי-חוקיים קיימים, לצד שימוש באמצעים חקלאיים דוגמת שתילת עצים ועיבוד קרקעות כדי למנוע מהפלסטינים לבנות - אך כל זה לא יקרה כרגע.
ד"ר ענת רוט, מנכ"ל פורום שילה, הסבירה כי "ההתעקשות על המינהלת נובעת מכך שהמערכה על שטחי C היא אירוע ברמה מדינתית. זה לא עניין של תוספת תקציב או פקחים ושל לעשות קצת יותר מאותו דבר. צריך פה שינוי של כללי המשחק: להפקיע את ניהול המערכה מידיו של המינהל האזרחי ולהעביר אותו לגוף אזרחי".
לפני כחצי שנה פרסמו במשרד ראש הממשלה קול קורא להקמת מערך פקחים לתיעוד ואיסוף מודיעין על בנייה לא-חוקית פלסטינית בשטחי C. המערך נועד להכין "תיקי מודיעין" על כל אזור ולתעד את עבירות הבנייה. המטרה הייתה לגייס 30-20 פקחים למערך.
פורסם לראשונה: 23:44, 11.06.21