ההצבעה במליאה
(צילום: ערוץ כנסת)

המתיחות בקואליציה נמשכת: כחול לבן הצליחה להעביר אחר הצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את התיקון לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ברוב דחוק של שני ח"כים - 56 תומכים מול 54 מתנגדים. התיקון שהציע יו"ר הסיעה איתן גינזבורג קורא לעגן את הזכות לשוויון ואיסור אפליה בחוק היסוד - ובקרב המפלגות החרדיות נרשמה התנגדות חריפה שכן החוק עשוי להוביל לנישואים אזרחיים, שוויון זכויות לקהילה הגאה - ואף להשפיע על חוק הגיוס.
בימין התנגדו לחוק משום שהוא מרחיב את סמכויותיו של בג"ץ בהכרעה על סוגיות מכל תחומי החיים שעשויות להתגלגל לפתחו.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ יעקב ליצמן בנימין נתניהו אריה דרעי
בני גנץ יעקב ליצמן בנימין נתניהו אריה דרעי
ההצעה עברה למרות התנגדות החרדים. גנץ, נתניהו, ליצמן ודרעי
(צילום: אבי מועלם, אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ)
שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ מסר אחרי ההצבעה: "אני גאה ומברך על העברת החוקים החשובים המקדמים את מדינת ישראל לעתיד שוויוני יותר ובטוח יותר עבור כל אזרחי ישראל, ועבור זוגות צעירים בתחילת דרכם המושפעים ממשבר הקורונה הקשה כל כך בריאותית, כלכלית וחברתית. כחול לבן תמשיך לעשות הכול על מנת לקדם את החברה הישראלית להיות טובה והוגנת יותר עבור כולם".
ח"כ גינזבורג הבטיח כי המפלגה תמשיך בתהליך החקיקה. "זהו רגע חשוב לכל מי שערכי השוויון והדמוקרטיה הם בבסיס הערכים שלו. הגיע הזמן שספר החוקים של מדינת ישראל יגיד סוף סוף כן לשוויון, לא לאפלייה. אמנם זו רק תחילת הדרך, והיא לא תהיה פשוטה, אבל אני מתכוון לעשות מה שניתן כדי שהליך החקיקה יתקדם עוד בכנסת הזאת", אמר.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו ורגב בדיון במליאה היום
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"גאה ומברך על העברת החוקים". גנץ
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
שר המשפטים אבי ניסנקורן כתב בטוויטר: ‏"כולנו שווים. הגיעה העת לעגן את הערך היסודי הזה בחוקי היסוד של מדינת ישראל. השיוויון בזכויות הפרט הוא אחד העקרונות הבסיסיים והמהותיים בכל דמוקרטיה. אני מברך את כנסת ישראל על האמירה החשובה שיוצאת מכאן היום".איל
ואילו ממפלגת הליכוד נמסר בתגובה: "ליברמן וגדעון סער העבירו היום את 'החוק לביטול חוק יסוד הלאום', שמשמעותו ביטול חוק השבות והצפת ישראל במהגרים לא-יהודים שבסופו של דבר יהפכו את העם היהודי למיעוט בארצו. רק אתמול סער נטש את הליכוד והיום הוא כבר שותף מלא-מלא של השמאל".
גם שרת התחבורה מירי רגב הטילה את האשמה בהפסד בהצבעה על סער, שהכריז על הקמת מפלגה חדשה והתפטר הבוקר מהכנסת. "לצערנו הפסדנו היום בהצבעה חשובה בגלל היעדרותם של גדעון סער ומיכל שיר. האמת, מביש", כתבה.
4 צפייה בגלריה
איתן גינזבורג
איתן גינזבורג
יוזם הצעת החוק איתן גינזבורג
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "אף שעקרון השוויון מוכר כעקרון יסוד של הדמוקרטיה הישראלית, הוא אינו אחת מהזכויות המנויות במפורש בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. כך, הזכות לשוויון נותרה עד היום אחת מזכויות היסוד שאינן כתובות עלי ספר. בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה מאוד באי הכרתה בזכות לשוויון ובאיסור על הפליה בחוקי היסוד שלה. הכרה חסרה זו מונעת את ההגנה המלאה על הזכות לשוויון והיא גם בעלת משמעות סמלית וזהותית. דבר זה חשוב במיוחד לאור העובדה שמעמדה החוקתי של הזכות לשוויון נחלש עוד יותר בעקבות חקיקת חוק יסוד הלאום".
בדיון במליאה שקדם להצבעה, השר זאב אלקין (הליכוד) הביע את התנגדותו להצעה. "אל תסתתרו מאחורי סיסמאות של השוויון, לא על זה החוקים האלה מדברים. אנחנו מדברים על מדינת כל אזרחיה ומדינה דו-לאומית, החזון של הרשימה המשותפת. חבריי מכחול לבן ומיש עתיד - מה קרה לכם? אתם הולכים כאן בעקבות בל"ד. המשמעות של החוקים שאתם ניסחתם הוא לאו מוחלט לכל הסממנים היהודיים של מדינת ישראל. לשנות את ההמנון, את הסמלים, את חוק השבות, את כל הסמלים של היותנו מדינה יהודית, לשם החקיקה הזו מכוונת. אתם באים לקעקע את חוק הלאום ואת האופי של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית".
שעה קלה קודם לכן הצביעו הח"כים של כחול לבן בעד תיקון שהציעה מרב מיכאלי (העבודה) לחוק האימוץ, שנועד להקל על זוגות להט"בים לאמץ ילדים. עם זאת ההצעה נפלה ברוב של 49 מתנגדים מול 43 תומכים. הבוקר אישרה ועדת הכנסת לקריאה ראשונה תאריך מוצע לבחירות לכנסת ה-24 ב-16 במרץ 2021.