אופטימיות זהירה בעקבות החלטות קבינט הקורונה: גם בתחומי המסחר וגם תלמידי בתי הספר קיבלו בשמחה מסוימת את ההחלטה לפתוח את מתחמי הקניות הפתוחים ביישובים הירוקים ולהחזיר את תלמידי ה'-ו' וי"א-י"ב לכיתות. ובכל זאת, כבעלי ניסיון, הם גם חוששים מסגר נוסף - שיחזיר אותם לנקודת ההתחלה - ישיבה בבית.
5 צפייה בגלריה
מתחם ביג כיתה ריקה
מתחם ביג כיתה ריקה
המתחמים ייפתחו, התלמידים יחזרו לכיתות
(צילום: אלעד גרשגורן , shutterstock)
סהר אלישיב, תלמיד כיתה י"ב מגבעתיים, שמח מאוד לקבל את הבשורה על החזרה לכיתה בתיכון ב-1 בדצמבר אחרי שמונה חודשי לימודים בזום. "הלחץ של הבגרויות מקשה מאוד, והמורים לא מצליחים ללמד את כל החומר", הוא מספר. "הם מורידים חומר מאוד מינימלי, וזה לא מקל עלינו. הלמידה בזום לא אפקטיבית. בלית ברירה אני נאלץ לקחת מורים פרטיים, וזה בעיקר הופך ללמידה עצמית של שעות על גבי שעות".
מלבד הקושי בלימודים, אלישיב מסביר שגם חיי החברה השתנו דרמטית בעיניו. "התקופה הזו מצמצמת את כמות החברים שהייתי רגיל אליה, וביטלו לנו גם את הנסיעה לפולין", הוא אומר. "אפילו הנשף נמצא בסימן שאלה. ההחלטות של הממשלה מצד אחד פוגעות בנו ויהיו לכך השלכות על העתיד שלנו, אבל אולי זה בכל זאת יכול לתרום להורדת התחלואה ברמה כזו או אחרת".
5 צפייה בגלריה
סהר אלישיב
סהר אלישיב
סהר אלישיב
סהר מוסיף שחש אנחת רווחה אחרי שנודע לו שיחזור לכיתה ב-1 בדצמבר. "לימוד החומר בבית הספר הרבה יותר אפקטיבי, ואני מתגעגע לשבת בכיתה ולראות את המורים", הוא אומר, אך מוסיף: "החשש שלא נחזור תמיד נמצא. זה מאוד דינמי כי התחלואה יכולה לעלות בשבוע אחד - ובשנייה יחליטו שנישאר בבית. אני משתדל להיות אופטימי".
גם עידו שינדורף, תלמיד כיתה י"א מתיכון אמית מדעי כפר בתיה, מסביר שהוא חווה קשיים בלמידה מרחוק בזום בגלל בעיות קשב וריכוז. "אני לא מבין את החומר כשיש הרבה גירויים מהמחשב ומהטלפון. זה כדור שלג שאין לי שליטה עליו", הוא אומר. "אני לוקח שיעורים פרטיים ומצליח ככה לצמצם פערים. זה מבאס שצריך להוציא כסף פרטי שלנו כשאפשר ללמוד בבית הספר".
5 צפייה בגלריה
עידו שינדורף
עידו שינדורף
עידו שינדורף
נתניהו אחרי קבינט הקורונה
(צילום: לע"מ)

הוא סבור שההחלטה על השארתם בבתים עד היום הייתה שגויה. "אנחנו דור העתיד של המדינה, ובסופו של דבר יהיה פה דור שלם עם חוסר משווע בהשכלה", אומר שינדורף. "אנחנו אלה שנוביל את המדינה יום אחד - וזה בעייתי. אנחנו נהיה דור שיהיה קשה להצליח בו. אני מיואש מהמצב ורק רוצה לסיים י"ב ולגמור עם הבגרויות".
גם עידו מביע חשש קל לכך שהוא לא יחזור לבית הספר ב-1 בדצמבר, כפי שמתוכנן. "זה כיף מאוד לשמוע על ההחלטה וזה אומר שסוף סוף מתחילים לחזור לשגרה, אבל יש חשש שאולי זה לא יקרה", הוא מציין. "זה קרה בסגר הקודם שהיינו אמורים לחזור, וברגע האחרון הודיעו לנו שלא. אני מתגעגע להווי של בית הספר ואהיה מבואס אם זה לא יקרה בסוף".

"להכריז על חנויות בגדי ילדים חיוניות"

החלטה אחרת של קבינט הקורונה היא כאמור פתיחת מתחמי הקניות הפתוחים בערים הירוקות באופן מיידי. שחר תורג'מן, יו"ר דירקטוריון קבוצת בריל ויו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה, אומר שפתיחת המתחמים התקבלה אצלו ברגשות מעורבים. "זו רק רבע בשורה, כי 25% מהחנויות נמצאות במתחמים פתוחים ו-75% בקניונים. זו שמחה שמהולה בעצב, כי אנחנו מחזירים רק שליש מהעובדים. שני שלישים יישארו בבית".
לדברי תורג'מן, "הקרב המשמעותי שלנו הוא פתיחת הקניונים". בכל הנוגע לפתיחת הקניונים הסגורים, נזכיר, החליט קבינט הקורונה על גיבוש פיילוט בין נציגי הקניונים למשרד הבריאות, שבמסגרתו יופעל קניון אחד בצורה מצומצמת. בכפוף להצלחת הפיילוט, יחליט קבינט הקורונה על מועד פתיחת הקניונים.
5 צפייה בגלריה
שחר תורג'מן
שחר תורג'מן
שחר תורג'מן. רק שליש מהעובדים חוזרים
תורג'מן טוען עוד כי צריך להגדיר את חנויות בגדי הילדים חיוניות, ולאפשר את הפעלתן בכל מקרה מעתה. "התקשרו אליי אנשים בתקופה הזו, שאעזור להם לקנות נעלי ילדים ובגדים. זה מוצר חיוני לא פחות מפריטים אחרים שמוגדרים חיוניים. קשה לאלתר בגדים לילדים ובני נוער שהמידות שלהם גדלות".
"המסחר לא מדבק", הוא מוסיף. "מענישים אותנו סתם. לא הציגו שום נתון והענישו אותנו. זה נזק נוראי, השמדת עסקים".
על-פי החלטת קבינט הקורונה מאמש, שלמעשה אימץ גישה דיפרנציאלית דוגמת תוכנית הרמזור של פרויקטור הקורונה היוצא רוני גמזו, תלמידי כיתות ה'-ו' ביישובים ירוקים וצהובים יחזרו ללימודים ביום שלישי הבא, 24 בנובמבר, בעוד שתלמידי י"א-י"ב יחזרו ביום שלישי בשבוע שלאחר מכן, 1 בדצמבר.
בפתח הדיון הביאו ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ הצעת החלטה לקבינט, ולפיה בין היתר ביישובים הכתומים תקודם חקיקה להטלת סגר לילי וביישובים האדומים יורחבו הקריטריונים להטלת סגר כללי. במסיבת עיתונאים אחרי הדיון בקבינט אמר נתניהו ששוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על הבאת החיסון הרוסי לישראל, והזהיר כי במקרה שתיראה עלייה בנתוני התחלואה - כל סעיף בתוכנית עלול להתבטל.
פורסם לראשונה: 23:08, 16.11.20