3 צפייה בגלריה
פרופ׳ נחמן אש, ראש חטיבת הבריאות במכבי ומשנה למנכ״ל
פרופ׳ נחמן אש, ראש חטיבת הבריאות במכבי ומשנה למנכ״ל
פרופ׳ נחמן אש
(צילום: דפנה גזית )
קצין הרפואה הראשי וסגנו ב-2005 הם כעת מנכ"ל משרד הבריאות ופרויקטור הקורונה: שעה קלה לאחר הפרסום הראשון ב-ynet על ההחלטה למנות את פרופ' נחמן אש למחליפו של רוני גמזו, נמסר רשמית כי גמזו יישאר בתפקידו עד 13 בנובמבר. ממחר (יום רביעי) יחל גמזו בתהליך חפיפה עם פרופ' אש, שאותו בחרו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות לתפקיד מנהל "מגן ישראל".
פרופ' אש, לשעבר קצין רפואה ראשי וראש חטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות, שימש לפני 15 כשנה כסגן קצין רפואה ראשי - תחת חזי לוי, כיום מנכ"ל משרד הבריאות. "אני מאוד שמח על הבחירה", אמר פרופ' לוי. "פרופ' נחמן אש הוא איש מקצוע מהמעולים, איש ביצוע מעולה ובעל ניסיון רב. הוא עסק בשנה האחרונה רבות גם בתחום הקורונה והשתתף בוועדות רבות מטעם משרד הבריאות. אני מקבל את בואו בברכה ואשמח לעבוד יחד איתו תחת שר הבריאות".
3 צפייה בגלריה
חזי לוי ורוני גמזו
חזי לוי ורוני גמזו
שימש סגנו של לוי, יחליף את גמזו
(צילום: חזי ולצר, TPS, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
נחמן אש, בעת שלבש מדים
(צילום: דובר צה"ל)
גמזו, שבשבועיים שנותרו עד לסיום תפקידו יחזור באופן הדרגתי לניהול בית החולים איכילוב, אמר כי "תקופה זו מאתגרת במיוחד לאור הצורך בחזרה בטוחה ומדורגת לשגרת קורונה, תוך ביסוס השליטה שלנו בהפחתת התחלואה והתמקדות בעשרות תהליכים מורכבים ובמאות יישובים במדינת ישראל. אני שמח על בחירתו של פרופ' אש לפרויקטור הבא, ואמשיך לסייע גם לאחר סיום החפיפה, לייעץ ולהיות זמין לכל בקשה שלו, של שר הבריאות וממשלת ישראל למען עם ישראל". גמזו עצמו המליץ על אש כמחליפו.
רמזים לעמדותיו של אש בכל הנוגע לניהול משבר הקורונה ניתן למצוא בחשבון הטוויטר שלו. בספטמבר התייחס למדדי ראש הממשלה המופיעים בדו"חות אמ"ן וכתב: "המשך הפרסום היומי של העמידה ב'מדדי ראש הממשלה' מהווה עוד ביטוי לאבסורד בהתמודדות עם המגפה. את היעד העליון של מספר החולים הקשים עברנו מזמן ואוטוטו עוברים את היעד העליון של מספר החולים הקשים. לא כדאי להפסיק לפרסם את המדדים האלו?". בהמשך אותו חודש רמז אש לניהול כושל של המשבר וכתב: "חטא היוהרה כגורם לכישלון לאומי בטיפול במגפה. האם נכון גם לגבינו?".
ריאיון לאולפן ynet עם פרופ' אש לפני חודש
(צילום: ירון ברנר)

בריאיון לאולפן ynet רמז פרופ' אש כי הוא בעד מדיניות נוקשה של ניהול המשבר. בתשובה לשאלה בדבר אופן ההתמודדות של צה"ל עם תחלואה בקרב החיילים אמר אש: "יש לשקול הגבלות יותר משמעותיות ולחזור לצעדים שננקטו בגל הראשון ככל שהתחלואה עולה. הדבר השני זה לבצע את התהליך של קטיעת שרשראות ההדבקה הרבה יותר ביעילות. כשיש מישהו שהוא קצת סימפטומטי, יש לברר את כל המגעים שלו ולעשות יותר בדיקות בכל המגעים שלו ולבודד את כל המגעים שלו, בדיוק כמו שאנחנו רוצים לעשות במערכת האזרחית. בצבא יותר קל לעשות את זה, זה רק עניין של זמינות הבדיקות וצריך לעשות את זה".
"נחמן הוא איש מאוד ראוי", אומר גורם במערכת הבריאות. "השאלה היא אם הוא יוכל לעמוד בכל הלחצים והרוע ובכל הפוליטיזציה. אם רוצים לבחור אדם מצוין זה האיש. אם רוצים מישהו שיידע להתמודד עם הלכלוכים - זו בעיה".