דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, אמר במשדר המיוחד ב-ynet הערב (יום ב'), בזמן שירי הרקטות מעזה נמשך, כי הרמטכ"ל המליץ "לפעול בתקיפות" נגד חמאס כבר לפני כשבועיים - אולם הדרג המדיני לא קיבל את ההמלצה.
לדבריו, אחרי סוף השבוע שכלל ירי נרחב לדרום הועברה ההמלצה, אבל "דרג מדיני סוברני להחליט, וכך מחליט שלא לבצע את זה - אבל אנחנו ממשיכים להיות ערוכים... וכמו שהמלצנו לצאת לתקיפה נרחבת של חמאס ולפגוע בו קשה כדי להחזיר את היציבות לאזור, הנושא הזה אושר בדרג מדיני אחר הצהריים, ומכאן לפנינו ימים מורכבים ומתוחים של תקיפות כדי להחזיר את השקט לאזור".
דובר צה"ל הזכיר שמעט אחרי הירי לירושלים - בתום אולטימטום שהציב חמאס לישראל על רקע אירועי הר הבית ושייח ג'ראח - התחילו התקיפות ברצועה. "חמאס הוא הכתובת. אנחנו כבר שבועיים, מאז הסופ"ש שבו נורו כמעט 40 רקטות, מבינים שחמאס רוצה להלהיט את הרוחות, נערכנו לעניין הזה.
"ביצענו הערכת מצב יומית על המצב בעזה, באיו"ש ובתיאום עם המשטרה גם בירושלים, וכמובן שביממה הזאת, כשהבנו שיש גם חשש לירי נ"ט, בודדנו את המרחב (בעוטף עזה) וכמובן תגברנו את מערך ההגנה האווירית ותקפנו מה שצריך, דקות אחרי התקיפה שלהם".
הדרג המדיני מנע מצה"ל לתקוף את חמאס עוד בשבוע שעבר? "הדרג המדיני הוא זה שמחליט על המדיניות ואנחנו דרג מבצע, אנחנו ממליצים את ההמלצות שלנו".
תיעוד: ירי טיל הנ"ט לעבר הג'יפ בעוטף עזה

האם ישראל חוזרת למדיניות ברורה של סיכולים ממוקדים? גם גנץ רומז לזה. "אנחנו עם מנעד אפשרויות רחב, מגוון כלים מבצעיים צבאיים, מהאוויר-ים-יבשה. כל הקלפים על השולחן ואנחנו נטיל אותם לפי התפתחויות ולפי הערכת מצב ובשום שכל".
מוחמד דף הוא מטרה של צה"ל? "כל מי שנמצא ברצועת עזה ומאיים על מדינת ישראל ומבצע פעילות חבלנית כנגד מדינת ישראל הוא מטרה של צה"ל, מהראשון עד האחרון".
כרגע אנחנו צפויים לראות תקיפות רק מהאוויר? או שיכול להיות שניכנס לפעולה יותר נרחבת, קרקעית? "כרגע, נכון לשעה זו, אנחנו תוקפים מהאוויר. אנחנו יודעים להתפתח לגלי תקיפות נוספים מהאוויר, אנחנו יודעים להתפתח לתקיפות מהים, אנחנו יודעים לתקוף גם מהיבשה מנגד, והיה וצריך להוריד ציוותי קרב חטיבתיים או אחרים לעזה - נבצע את מה שצריך".
תא"ל זילברמן העריך שהסבב "יכול להיגמר בלילה, יכול להיגמר במספר ימים. אנחנו עם דירקטיבה ברורה של הרמטכ"ל להיערך לכל מנעד האפשרויות, אני מניח שזה ייקח ימים".
דיברנו עם ראש עיריית שדרות שדורש להגיע להכרעה, האם צה"ל ערוך או מוכן ויש לו תוכניות להכרעה אמיתית בעזה, אם זה בכלל אפשרי? "לצבא יש תוכניות שנכתבו, תוכננו בשנה האחרונה בהתאם לנסיבות ובהתאם למה שראינו אצל האויב. התוכניות האלה הן במנעד רחב - יש תוכניות מצומצמות לפגיעה קשה אבל מצומצמת בזמן ובמרחב, יש תוכניות שנקרא להם "בינוניות", שהן תוכניות למספר ימים ולתכלית של פגיעה קשה שאינה כוללת מערכה רחבה, ויש לנו תוכניות למערכה רחבה שהתכלית שלהן ברורה. אנחנו ערוכים לכל אחת מהן".
פגיעה ישירה בבית בבית נקופה
(צילום: אלי מנדלבאום)

החמאס בשנת הקורונה הצליח להתעצם? "הצליח להתעצם, גם אנחנו הצלחנו לפגוע בו במספר מקרים, ואנחנו מנצלים הזדמנויות שבהן חמאס יורה או מפעיל כוח או עושה פעילויות על הגדר כדי לתקוף אותו. התקיפות שאתם רואים במהלך השנה הן תקיפות משמעותיות, פוגעות ביעדי ההתעצמות של חמאס, וזה תפקידנו כצבא".
כשהתבקש להעריך כמה הרוגים יש ברצועת עזה עד כה, תא"ל זילברמן ציין "כעשרה, סדר גודל".
מניחים שהם לא האחרונים אם הסבב יימשך. "אני חושב שזו הערכה מושכלת ואני יודע שזו הערכה מושכלת".