1 צפייה בגלריה
 "רוצים הסכם טוב". סודנים בתל אביב
 "רוצים הסכם טוב". סודנים בתל אביב
"רוצים הסכם טוב". סודנים בתל אביב
(צילום: AP)
על רקע ההערכות כי במסגרת ההסכם המתגבש בין ישראל לסודן לפחות חלק ממבקשי המקלט ששוהים בישראל יוחזרו למדינתם, אלפי הסודנים שנמצאים בישראל עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות הדיפלומטיות.
"אנחנו לא פוחדים שיחזירו אותנו", אמר אתמול (שבת) פייסל, מבקש מקלט מסודן. "אנחנו מקווים שההסכם מצביע על המצב בסודן. אם יהיה שלום אמיתי וממשלה יציבה, כולנו נרצה לחזור. אין אף אחד שרוצה לחיות במדינה אחרת רחוק מהמשפחה שלו".
פייסל עוקב אחר המשא ומתן מקרוב. "מחכים להבין את התמונה המלאה, אבל למיטב הבנתי ההסכם מתייחס רק להסכם בין המדינות ובינתיים אנחנו לא נלקחים בחשבון. חבל, צריך לדבר גם עלינו. אנחנו רוצים שיהיה הסכם מלא, הסכם טוב", אמר.
נתניהו: "עוד מדינה מצטרפת למעגל השלום"
(צילום: רועי אברהם,לע״מ)

אנואר, פליט שברח מחבל דרפור שם התרחש רצח עם, חולם על הבית אך חושש לחזור. "אני מאוד רוצה לחזור הביתה, אבל לצערי הסיבות שבגללן ברחתי נותרו כשהיו", אמר. חלק מאנשי הצבא המנהיגים כעת את המדינה חשודים שלקחו חלק גם בלחימה ובמעשי הטבח שבגללם נסו אלפי פליטים מהמדינה.
בישראל חיים כיום קצת יותר מ-6,000 מבקשי מקלט מסודן, אך מלבד מקרה בודד אחד - עד היום נמנעה המדינה מלאשר את בקשות המקלט שלהם. עם זאת, רובם מביעים אמון כי ישראל תפעל לפי החוק הבינלאומי ולא תיאלץ אותם לחזור לסודן. עד כה, כאלף סודנים קיבלו מעמד הומניטרי במסגרת החלטות ממשלה.
"מוקדם להגיד מה יהיו ההשלכות של נרמול היחסים", אמרו במוקד לפליטים ולמהגרים. "גם במקרה שישראל תחליט לבטל את מדיניות אי-ההרחקה לסודן - המדינה עדיין תהיה מחויבת לבחון את כלל בקשות המקלט של אזרחי סודן - מחויבות שממנה ישראל מתחמקת למעלה מעשור".
ביום שישי הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על כינון יחסים בין ישראל לסודן בתיווך אמריקני, וערך שיחת טלפון משותפת עם מנהיגי המדינות. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "כולנו עושים היסטוריה, מהאמירויות לבחריין ועכשיו סודן ומדינות אחרות שעומדות בשורה".